Lemmilän lastenkodissa asuvien lasten opetuksen järjestäminen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2020-012011
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 132. / 13 §

Oikaisuvaatimus liittyen Lemmilän koulun lakkauttamiseen

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Edelleen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää Naulakallion ja Lemmilän koulujen johtokunnan ja ********** osalta jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Lautakunta painottaa, että koulun on säilyttävä lastenkodin pihapiirissä.

Käsittely

Asian aikana oli kuultavana Mika Heikura ja Eeva Rantatorikka. Asiantuntijat poistuivat kokouksesta kuulemisensa jälkeen.

Vastaehdotus:
Ville Jalovaara: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä Jenni Halenin kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Kannattaja: Kirsi Pihlaja

Vastaehdotus:
Fatim Diarra: Lautakunta painottaa, että koulun on säilyttävä lastenkodin pihapiirissä.

Kannattaja: Pia Pakarinen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä Jenni Halenin kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Jaa-äänet: 6
Ted Apter, Martina Harms-Aalto, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen

Ei-äänet: 6
Samuel Adouchief, Ville Jalovaara, Emma Kari, Pia Kopra, Johanna Laisaari, Kirsi Pihlaja

Tyhjä: 1
Fatim Diarra

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Ville Jalovaaran vastaehdotuksen, puheenjohtajan äänen ratkaistessa, äänin 6–6. Tyhjää äänesti 1.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta painottaa, että koulun on säilyttävä lastenkodin pihapiirissä.

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 12
Samuel Adouchief, Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Emma Kari, Pia Kopra, Johanna Laisaari, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen, Kirsi Pihlaja

Tyhjä: 1
Ville Jalovaara

Poissa: 0

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Fatim Diarran vastaehdotuksen äänin 12–0. Tyhjää äänesti 1.

Se röstningsresultatet i tabellform

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä ********** kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemää päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Edelleen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää Naulakallion ja Lemmilän koulujen johtokunnan ja ********** osalta jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Stäng

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemästä päätöksestä, jolla Hyvinkäällä sijaitsevan Lemmilän koulu on päätetty lakkauttaa 1.8.2021 alkaen, on tehty 8.1.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapunut oikaisuvaatimus.

Perusopetuksen aluepäälliköt (alue 6 ja 7) ovat antaneet asiassa selvityksen.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikeuskirjallisuuden mukaan sillä, johon päätös on kohdistettu, tarkoitetaan sitä, jolle on asetettu jokin velvollisuus, rajoitus tai kielto tai jonka hakemus on hylätty kokonaan tai osittain (Harjula ja Prättälä, Kuntalaki, 2015, s. 932) Koska kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 (§ 307) tekemä päätös ei kohdistu oikaisuvaatimuksen tekijöihin eikä myöskään välittömästi vaikuta heidän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, ei oikaisuvaatimuksen tekijät ole asiassa asianosaisia. ********** voi Helsingissä asuvana kunnan jäsenenä tehdä oikaisuvaatimuksen. ********** ei asu Helsingissä, joten hänellä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta. Edelleen Naulakallion ja Lemmilän koulujen johtokunta ei ole oikeushenkilö, joka voi saada nimiinsä oikeuksia ja velvollisuuksia, kuten esim. yhtiöt ja yhdistykset voivat, joten sillä ei ole oikaisuvaatimusoikeutta. Koulujen johtokuntien tehtävistä on säädetty hallintosäännössä, johtokunnalle ei ole säädetty puhevaltaa muutoksenhakuun liittyvissä asioissa.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 15 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää suomenkielisen koulun lakkauttamisesta.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että Lemmilän koulu jatkaa Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan alaisuudessa kuten ennenkin ja Lemmilän kokonaisuuden kehittämistä jatketaan lasten erityisen tuen tarpeiden mukaisesti. Edelleen oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös tulee kumota, koska päätökseen johtanut esitys perustuu osin virheelliseen tai virheellisessä järjestyksessä tehtyyn valmisteluun.

Oikaisuvaatimuksen perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Asian arviointi

Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta.

Kuten aluepäälliköiden selvityksestä ilmenee, suurimmalle osa sijoitetuista oppivelvollista sijoitettu kunta järjestää oppilaan opetuksen perusopetuslain mukaisesti. Sijoitetun kotikunta eli tässä tapauksessa Helsinki maksaa kustannukset kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain mukaisesti. Outamon koulun lisäksi poikkeuksena tästä on ollut nyt kysymyksessä oleva Hyvinkäällä sijaitseva Lemmilän koulu. Aluepäälliköiden selvityksen mukaan koulussa on ollut 14 oppilaspaikkaa ja yksi oppilas käyttää paikkaa n. 1–3 vuotta.

Aluepäälliköiden selvityksestä ilmenee, että Lemmilän koulussa on kaksi erityisluokanopettajan virkaa, joita ovat hoitaneet määräaikaiset henkilöt. Kyseiset erityisluokanopettajan virat on jouduttu laittamaan hakuun joka vuosi, koska kouluun ei ole saatu vakinaisia viranhaltijoita. Edelleen selvityksessä todetaan, että rehtorin tehtäviä on hoitanut Naulakallion koulun rehtori, joka käy Lemmilän koulussa kerran viikossa. Koulun oppilashuollon palvelut ovat myös tulleet Helsingistä eli psykologi ja kuraattori ovat koululla tavoitettavissa kerran kuukaudessa, jolloin myös pidetty yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokous.

Aluepäälliköiden selvityksen mukaan Hyvinkään kaupunki on lähtenyt valmistelemaan opetuksen järjestämistä lakkautettavan Lemmilän koulun oppilaille. 22.1.2021 käydyssä neuvotteluissa Helsingin ja Hyvinkään välillä todettiin, että Hyvinkään kaupungilla on kaksi pätevää erityisluokanopettajaa, jotka olisivat halukkaita siirtymään Lemmilän koulun tiloihin antamaan perusopetusta. Näin ko. oppilaille tulisi pysyvät opettajat, joilla on osaamista ja kokemusta erityisoppilaiden kanssa työskentelystä. Oppilaan edun mukaista on, että koulussa on vakituiset ja koulutetut eritysluokanopettajat, jotka pystyvät tukemaan erilaisten oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Saadun tiedon mukaan opetus toteutettaisiin samoissa käyttötarkoitukseen sopivissa tiloissa kuin nykyisinkin. Tavoitteena on edelleen, että kaikki perusopetuksen oppivelvolliset saisivat peruskoulun päättötodistuksen ja jatkaisivat toisella asteella. Lemmilän koulusta päättötodistuksen ovat saaneet oppivelvollisuusiän aikana lähes kaikki. Hyvinkään järjestämä perusopetus ei estä oppilaan paluuta opiskelemaan esim. Helsinkiin.

Perusopetuslaki 30 §:n 1 momentin mukaan opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Ko. oppivelvollisilla on siten oikeus saada ja heille tulee järjestää perusopetuslain mukaista opetusta riippumatta siitä, onko opetuksen järjestäjä Helsingin kaupunki vai Hyvinkää. Edelleen Helsingin ja Hyvinkään opetussuunnitelmat perustuvat valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin, jotka takaavat yhdenmukaisen opetuksen koulussa.

Edellä todetun perustella on tarkoituksenmukaisesta, että Hyvinkään kaupunki järjestää ko. oppilaiden opetuksen ja siihen liittyvät mm. oppilashuollolliset palvelut jatkossa.

Aluepäälliköiden selvityksestä ilmenee, että Lemmilän koulun lakkauttamista valmisteltaessa koulun henkilöstöä, oppilaita ja koulun johtokuntaa on kuultu asiasta. Keskusteluissa on ollut mukana niin Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan lastensuojelu ja perhepalveluiden johto sekä edellä mainittu Hyvinkään kaupunki. Asiasta on keskusteltu elokuussa 2020 koulun rehtorin kanssa. Myös lastenkodin johtaja on ollut mukana neuvottelussa.

Aluepäälliköiden selvityksen mukaan Lemmilän koulun vuosikustannukset Helsingille ovat olleet 318 400 euroa, kun kustannuksiin lasketaan lautakunnan joulukuun esityksessä olleisiin kustannuksiin vielä mukaan psykologin ja kuraattorin palkkakustannukset sekä rehtorin ja oppilashuollon matkakustannukset. Kustannukset ovat noin 22 700 euroa/oppilas. Mikäli Lemmilän koulun oppilaiden opetuksen järjestäisi Hyvinkään kaupunki, niin opetuksen järjestäjä voi laskuttaa edellä todetun mukaisesti kotikuntaa sijoitettujen oppilaiden kustannuksista aiheuttamisperiaatteen mukaan niiltä osin, kuin opetuksen järjestämisen kustannukset ylittävät kotikuntakorvauksen, joka on tänä vuonna noin 7 000 euroa/oppilas alle 13-vuotiaista ja vajaat 11 000 euroa 13 vuotta ja sitä vanhemmasta oppilaasta. Lemmilän koulun oppilaista suurin osa on yli 13-vuotiaita, jolloin Hyvinkään kaupunki saisi valtionosuuksina noin 150 000 euroa. Mikäli vuosikustannukset Hyvinkään kaupungin järjestämänä ovat suurin piirtein saman suuruiset kuin Helsingin järjestämänä, niin Helsingiltä laskutettavat kustannukset olisivat noin 168 400 euroa eli noin 12 000 euroa/oppilas.

Lapsivaikutusten arvioinnin osalta todetaan, että sitä voidaan käyttää kunnallisessa päätöksenteossa yhtenä työkaluna. Lapsinäkökulmaa voidaan ottaa huomioon monella tavoin. Sitä voidaan käsitellä omana kohtana erikseen tai se voi olla yleisemmin osana valmistelua. Oikaisuvaatimuksen alaisessa päätöksessä asiasta on ollut oma kohta. Huomiota on kiinnitetty mm. oppilaiden opetuksen järjestämiseen, koulumatkoihin, koulunkäynnin tukeen, oppilas- ja opiskelijahuoltolain palveluihin sekä kelpoiseen henkilökuntaan.

Edellä todetun perusteella asiassa on huolehdittu asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset hallintolain 31 §:n mukaisesti. Edelleen asiaan osallisille henkilöille on varattu hallintolain 41 §:n mukaisesti mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdistaja tavoitteista ja heille on annettu tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista perustetta, millä oikaisuvaatimus tulisi hyväksyä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun viitaten, että ********** oikaisuvaatimus hylätään ja ********** sekä Naulakallion ja Lemmilän koulujen johtokunnan osalta oikaisuvaatimus jätetään tutkintamatta.

Stäng

Detta beslut publicerades 16.02.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Mer information fås av

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
3. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös 15.12.2020 (§ 307)
4. Selvitys Lemmilän koulua koskevaan oikausvaatimukseen

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.