Hankinta, puitejärjestely, pelastusasemien vuosikorjaustyöt 2021-2022, pelastuslaitos

HEL 2020-012054
Ärendet har nyare handläggningar
§ 44
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Pelastuslaitoksen pelastusasemien vuosikorjaustöiden 2021-2022 puitejärjestely

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti, että jaksolla 1.1.2021-31.12.2022 pelastuslaitos käyttää laskutyönä tehtävissä kustannusarvioltaan enintään yhteensä 200 000 euroa (alv 0%) olevissa pelastusasemien vuosikorjaus- ja muutostöissä seuraavia urakoitsijoita edullisimpina:

1. Rakennus-Streng Oy
2. Rakennustoimisto Anttonen Oy
3. NCC Suomi Oy

Vuosikorjaus- ja muutostöissä käytetään ensisijaisesti voittanutta
Rakennus-Streng Oy:tä. Erityisosaamista vaativissa töissä tai esimerkiksi aikataulusyistä, voidaan työ tilata myös toiseksi sijoittuneelta Rakennustoimisto Anttonen Oy:ltä tai kolmanneksi sijoittuneelta NCC Suomi Oy:ltä.

Erityisistä syistä voidaan vuosikorjaus-ja muutostöitä teettää myös muilla urakoitsijoilla. Työt tilataan ja laskut hyväksytään hyväksyttyjen hankintavaltuuksien puitteissa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy, kun toimittaja on vahvistanut kirjallisen tilauksen.

Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

Päätöksen perustelut

Pelastuslaitos on kilpailuttanut kansallisella avoimella menettelyllä pelastuslaitoksen pelastusasemien vuosikorjaustöiden puitejärjestelyn 2021-2022. Hankintailmoitus/Tarjouspyyntö julkaistiin 4.11.2020 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi Määräaika tarjousten jättämiselle oli 30.11.2020 klo 12:00.

Tarjouspyynnössä pyydettiin pelastusasemien korjaustöihin liittyvät kiinteät hinnat ajalle 1.1.2021-31.12.2022 seuraavasti:

A. Rakennusammattimiehen tuntihinta (sis. alv 24%) ___ euroa
B. Rakennusapumiehen tuntihinta (sis. alv 24%) ___ euroa
C. Kuljetusten tuntihinta Helsingin alueella (sis. auton vuokran ja kuljettajan palkan) (sis. alv 24 %) ___ euroa
D. Urakoitsijan toimittamien materiaalien välilaskutuslisä ___%
E. Erityiskaluston vuokrauksen välilaskutuslisä ___%

Määräaikaan tarjouksen jätti Jerodos Oy, Länsi-Valu Oy, NCC Suomi Oy, Rakennuspalvelu Auvinen Oy, R&A Maalaus ja saneeraus Oy, Rakennus-Streng Oy ja Rakennustoimisto Anttonen Oy.

Tarjousten vertailussa tutkittiin ensin tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimusten täyttyminen. Kaikki tarjoajat täyttivät seuraavat yleiset kelpoisuusehdot:

Hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet
Rekisteritiedot
Lakisääteiset verot ja maksut
Työnantajavelvoitteet
Taloudellinen ja rahoituksellinen tilanne
Tarjouksen ja hankintamenettelyn kommunikaatiota koskeva edellytys

Tarjouspyynnön tekniset kelpoisuusvaatimukset olivat seuraavat:

Kohta 10. Pelastusasemien vuosikorjauskilpaan osallistuvalla yrityksellä tulee olla vähintään kolme referenssiä tarjouspyynnön mukaisista pelastusasemien tai vastaavien kiinteistöjen (esim. sairaalakiinteistöjen) korjaustöistä viimeisen viiden vuoden ajalta.

Kohta 11. Pelastusasemien vuosikorjaustöiden työnjohtoon on oltava nimettävissä vähintään viiden vuoden kokemuksen korjaustöistä omaava henkilö, joka on johtanut tarjouspyynnön mukaisia tai vastaavia korjaustöitä pelastusasemilla tai vastaavissa kohteissa.

Jerodos Oy:n, Länsi-Valu Oy:n, Rakennuspalvelu Auvinen Oy:n ja R&A Maalaus ja saneeraus Oy:n tarjouksessaan ilmoittamat referenssit eivät täyttäneet kohdassa 10 ilmoitettua vaatimusta vähintään kolmesta referenssistä pelastusasemien tai vastaavien kohteiden kuten esimerkiksi sairaalakiinteistöjen korjaustöistä.

Rakennuspalvelu Auvinen Oy:n tarjouksessaan ilmoittama työnjohtohenkilön kokemus ei täyttänyt kohdassa 11 ilmoitettua vaatimusta korjaustöiden johtamisesta pelastusasemilla tai vastaavissa kohteissa.

Kelpoisuusvaatimusten täyttäneiden yritysten osalta suoritettiin tarjousvertailu. Tarjousten vertailuperusteena oli hinta. Tarjousvertailu tehtiin kokonaishankinnan mukaan. Edullisimman tarjouksen toimitti Rakennus-Streng Oy, toiseksi edullisimman Rakennustoimisto Anttonen Oy ja kolmanneksi edullisimman NCC Suomi Oy. Taulukosta ilmenevät tarjousten arviointikriteereiden painotukset ja tarjousten saamat pisteet.

Hankinta-asiakirjat ovat nähtävillä sihteerillä.

Detta beslut publicerades 21.12.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31400

kari.virtanen@hel.fi

Keijo Mäki, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 31110

keijo.maki@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja