Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 4.11.-11.11.2020

HEL 2020-012177
Ärendet har nyare handläggningar
§ 246

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 4.11.-11.11.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 4.11-11.11.2020 tekemät linjaukset:

  • Helsingin kaupungin lukioiden syksyn 2020 ylioppilasjuhlissa voidaan pyytää osallistujia jättämään yhteystietonsa (etunimi ja puhelinnumero) altistustilanteiden varalta. Yhteystietojen jättäminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja yhteystietojen jättänyttä informoidaan, että tietoa käytetään ainoastaan altistustilanteen varalta osallistujan tavoittamiseksi.
  • Ohje toisen asteen opetusjärjestelyistä epidemiatilanteessa (korona-koordinaatioryhmä 28.10.2020) ohjaa yleisötilaisuuksien järjestämistä toisen asteen oppilaitoksissa ja työväenopistoissa. Hyväksyttiin ohje yleisötilaisuuksien järjestämisestä toisen asteen oppilaitoksissa ja työväenopistoissa.
    • Toteutustavasta riippumatta yleisötilaisuuksissa noudatetaan seuraavia periaatteita:
      • Kasvomaskin käyttöä suositellaan vahvasti kaikille osallistujille, elleivät terveydelliset syytä sitä estä.
      • Tilan paikkamäärästä korkeintaan 50 % voi olla käytössä.
      • Osallistujia pyydetään jättämään yhteystietonsa (etunimi ja puhelinnumero) altistustilanteiden varalta.
      • Esityksissä noudatetaan istumajärjestystä turvavälien huomioimiseksi.
      • Tapahtumatorityyppisissä yleisötilaisuuksissa määritetään kulkusuunta altistumisten välttämiseksi.
      • Yleisötilaisuuden järjestäjällä on oltava suunnitelma tilaisuuteen liittyvästä viestinnästä.
  • Laaditaan kaupunkiyhteiset ohjeet henkilötietojen keräämisestä mahdollisten altistusten jäljityksiä varten, huomioiden tietosuojalainsäädännön vaatimukset.
  • Kaupungin palvelutiloissa on valmisteltu ja toteutettu riittävät toimenpiteet asiakastilojen turvallisuuden varmentamiseksi turvaetäisyyksillä ja asiakasmääriä rajoittamalla. Koordinaatioryhmä korostaa, että laadittujen ohjeistusten noudattamista on seurattava ja mahdollisiin epäkohtiin puututtava viipymättä.

Päätöksen perustelut

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

Kaupungin valmiutta on aikaisemmin kohotettu sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla (Pormestarin päätös 1.3.2020). Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227, 21.10.2020 § 231, 29.10.2020 § 238 ja 5.11.2020 § 243 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 12.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö