Reklamaatio, varhaiskasvatuspalvelut, päiväkotipaikka ja asiakasmaksut, päiväkoti Domus

HEL 2020-012184
Ärendet har nyare handläggningar
§ 8

Vahingonkorvausvaatimus taloudellisesta vahingosta

Förvaltningschef

Päätös

Hallintopäällikkö päätti hylätä ********** (jäljessä hakijoiden) 134,62 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen taloudellisesta menetyksestä ajalta 24.8.2020–6.9.2020.

Päätöksen perustelut

Hakijat ovat esittäneet 5.11.2020 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneessa reklamaatiossa vahingonkorvausvaatimuksen koskien lapselle osoitettua varhaiskasvatuspaikkaa. Vaatimuksena on, että Helsingin kaupunki myöntyy varhaiskasvatuspaikan irtisanomiseen 7.9.2020 alkaen ilman irtisanomisaikaa sekä korvaa varhaiskasvatusmaksut 24.8.2020 alkaen irtisanomisilmoitukseen 6.9.2020 saakka. Perusteena vaatimukselle on puutteellisesti järjestetty varhaiskasvatus, joka ei ole vastannut palvelun tavoitteita. Puutteiden takia lasta ei ole voitu viedä päiväkotiin 24.8.2020 alkaen ja palvelu on irtisanottu 6.9.2020, koska parannuksia palvelussa ei ole voitu odottaa. Palvelua ei ole toteutettu varhaiskasvatuslain mukaisesti vaatimuksessa tarkemmin vedotuin perusteluin.

Siltä osin kuin hakijoiden vaatimus on koskenut varhaiskasvatuspaikan irtisanomista 7.9.2020 alkaen hakijoille on hyvitetty 130,91 euroa palautettuna asiakasmaksuna ajalta 7.9.2020–5.10.2020. Hakijan vaatimus on tältä osin tullut hyväksytyksi, eikä tällä päätöksellä käsitellä vaatimusta tältä osin.

Varhaiskasvatuksen toimipisteestä (päiväkoti) saadun selvityksen mukaan, kun toimintavuosi alkoi, uudet työntekijät aloittivat uudessa ryhmässä, jossa myös hakijoiden lapsi aloitti. Elokuun ensimmäisten viikkojen aikana henkilökunnalla oli hyvin aikaa tutustua työhönsä, suunnitella toimintaa sekä jakaa ja vastaanottaa informaatiota. Tämän ns. pehmeän laskun aikana lapsi tutustui päiväkodin arkeen ja sen henkilökuntaan yhdessä vanhempien kanssa. Lapset oleskelivat lyhyitä aikoja päiväkodissa lähinnä aamupäivisin, minkä vuoksi henkilökuntaan kiinnittymisen aika jäi lyhyeksi. Ensimmäisen viikon aikana tämä tapahtui koronasuositusten mukaan ulkona ja toisella viikolla sisätiloissa. Tavallisesti ns. pehmeä lasku käynnistyy perheen tapaamisella lapsen omahoitajan ja päiväkodin johtajan kesken. Kun varhaiskasvatuspaikka otettiin vastaan, tässä yhteydessä ei esillä ollut päiväkotivierailua ennen ns. pehmeää laskua. Hakijat ottivat yhteyttä päiväkotiin elokuun toisella viikolla ja tapaaminen toteutui samalla viikolla. Tämän jälkeen keskusteltiin hakijoiden kanssa puhelimitse ja sähköpostitse, jolloin esille tuli hakijoiden huoli lapsensa jättämisestä ryhmään ja hakijoiden näkemys lapsen turvattomuudesta. Selvityksen mukaan päiväkodin toiminta on järjestetty varhaiskasvatuslain ja kaupungin määräysten mukaisesti.

Varhaiskasvatuksen sisällöstä ja varhaiskasvatukselle asetetuista vaatimuksista säädetään varhaiskasvatuslaissa, jonka mukaan varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä tai tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Saman lain 10 §:n mukaan varhaiskasvatusympäristön on oltava kehittävä, oppimista edistävä sekä terveellinen ja turvallinen lapsen ikä, kehitys ja muut edellytykset huomioon ottaen. Henkilöstön mitoituksesta ja kelpoisuusvaatimuksista säädetään varhaiskasvatuslain lisäksi myös varhaiskasvatuksesta annetussa asetuksessa. Varhaiskasvatuslain 33 §:ssä on säädetty tilapäisestä poikkeamisesta kelpoisuusvaatimuksista.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Saman lainkohdan 2 momentin mukaan työnantajan vastuu koskee myös julkisyhteisöä, kun vahinko on aiheutunut sellaisen yhteisön työntekijän tai yhteisöön virkasuhteessa tai siihen verrattavissa palvelussuhteessa olevan henkilön virheestä tai laiminlyönnistä toiminnassa, jota ei ole pidettävä julkisen vallan käyttämisenä. Vahingonkorvauslain 3 luvun 2 §:n mukaan julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon. Vahingonkorvausoikeudellisena lähtökohtana on, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä tulee olla syy-yhteys, minkä lisäksi korvausvelvollisuuden syntyminen edellyttää aina myös vahingonaiheuttajan tuottamusta.

Saadun selvityksen perusteella asiassa ei ole ilmennyt, että päiväkodin toiminnassa olisi ollut varhaiskasvatuspalvelun laatuun ja sisältöön liittyviä sellaisia puutteita, jotka olisivat estäneet hakijoiden lapsen varhaiskasvatukseen osallistumisen. Saadun selvityksen perusteella päiväkodin toiminta on perustunut varhaiskasvatuslain ja muiden toimintaa ohjaavien määräysten edellyttämälle normipohjalle. Jotta ns. puhdas varallisuusvahinko tulisi korvattavaksi, tulisi sekä vahingonkorvauslain yleisten lähtökohtien, että erityisten edellytysten täyttyä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen.

Detta beslut publicerades 22.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jaana Iivonen, lakimies, puhelin: 09 31015036

jaana.iivonen@hel.fi

Beslutsfattare

Marko Enberg
hallintopäällikkö