Hankinta, koronarokotuksen henkilöstön vuokraus, koronavirus-tilanne, sosiaali- ja terveystoimiala
Rokotushenkilöstön vuokrauksen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä rokotushenkilöstön vuokrauksen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
Käsittely
Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja hankinta-asiantuntija Iida Katila olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen ja hankinta-asiantuntija Iida Katila ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on rokotushenkilöstön vuokraus. Rokotushenkilöstöä vuokrataan hoitamaan Covid-19-rokotuksia, influenssarokotuksia ja nuorten papilloomavirus (HPV) -rokotuksia. Vuokrattavien työntekijöiden tulee olla Suomessa laillistettuja sairaanhoitajia tai terveydenhoitajia, joilla on kokemusta rokottamisesta.
Rokotusten hoitamiseen tarvittavaa henkilöstöresurssia ei ole saatavissa normaalien, jo käytössä olevien rekrytointikanavien kautta. Rokotushenkilöstön vuokraus on käynnistettävä, jotta voidaan turvata se, että rokotushenkilöstöä on saatavilla riittävä määrä samanaikaisesti.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Hankinnassa perustetaan puitejärjestely, johon valitaan vähintään kolme (3) kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Valitut palveluntuottajat asetetaan halvimman hinnan mukaiseen etusijajärjestykseen. Tilaaja tekee tilaukset ensisijaisesti etusijajärjestyksen ensimmäiseltä palveluntuottajalta. Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla ei ole tarjota tarjouspyynnön vaatimukset täyttäviä rokottajia, tilaaja tekee tilauksen toissijaiselta palveluntuottajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa kiiretilanteissa. Jos toissijaisen palveluntuottajan vasteaika työntekijän toimitukseen on lyhempi kuin ensisijaisen palveluntuottajan, voidaan tilaus tehdä toissijaiselta palveluntuottajalta.
Puitejärjestelyn lisäksi tilaaja voi käyttää myös muita kanavia rokotushenkilöstön vuokrauksessa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−3 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö, sopimusluonnos). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Sopimus
Kilpailutuksen perusteella tehtävän sopimuksen perussopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa korkeintaan kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.
Detta beslut publicerades 29.12.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 266, 267, 268, 271 (A), 272 (A), 273 (A.), 274 (A.), 280 ja 281 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 270, 271 (B), 272 (B), 273 (B. ), 274 (B.) ja 276 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611
Iida Katila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449