Hankinta, toimintamalli, käyttöliitymä, 6ika Carbon Neutral Tourism, Kaupunginkanslia

HEL 2020-012450
Ärendet har nyare handläggningar
§ 223

Hankinta, 6aika:Carbon Neutral tourism data-alustan toimintamallin, käyttöliittymän ja pilotoinnin palvelumuotoilu

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Vastuu Group oy:n tarjouksen 6aika: Carbon Neutral Tourism – hankkeen data-alustan toimintamallin ja käyttöliittymän sekä pilotoinnin palvelumuotoilun toteutuksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Hankinnan arvolisätön kokonaisarvo on 28 000 euroa. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010030302. Hankinta toteutetaan hankintarenkaana yhteishankintana eli hankintahinta jaetaan osahankkeen kanssa kahteen osaan. Helsingin kaupungin sitoumukseton arvolisäveroton osuus hankinnasta on 28 000 euroa.

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut -yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

6aika: Carbon Neutral Tourism – hankkeen tavoitteena on vähentää matkailualan hiilidioksidipäästöjä ja lisätä energiatehokkuutta kehittämällä dataa hyödyntäviä älykkäitä ratkaisuja ja uusia toimintamalleja alan toimijoiden käyttöön. Hanke saa rahoituksen Euroopan aluekehitysrahastosta ja on osa 6aika- strategiaa.

Hankinnan kohteena on data-alustan toimintamallin ja käyttöliittymän konseptoinnin muotoilu, sisältäen pilottien yhteissuunnittelun fasilitoinnin ja palvelumuotoilun sekä projektitiimin kehitystyön ja asiantuntijaryhmien fasilitoinnin. Tavoitteena on selkeä data-alustan toimintamallin ja käyttöliittymän määrittely sekä pilottien toteuttamisen käsikirja.

Hankinta on toteutettu hankintalain kynnysarvot alittavana pienhankintana. Hankintasumma 48 000 euroa jaetaan kahteen osaan ja tarjoaja laskuttaa kutakin organisaatiota erikseen. Hankintaan osallistuvat organisaatiot ovat hankkeen päätoteuttajana toimiva Helsingin Kaupunki (28 000e) ja osatoteuttajana toimiva Visit Tampere (20 000e). Mainitut hankintaosuudet on ilmoitettu enimmäismääräisinä sekä arvonlisäverottomina.

Hankintailmoitus julkaistiin Hilma- julkiset hankinnat-verkkopalvelussa www.hankintailmoitukset.fi (Liite 1). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.10.2020 klo.17.00 mennessä, johon mennessä saatiin tarjoukset Fraktio Oy:ltä, Fourkind Oy:ltä, Gofore Oy:ltä, HUB Turku ry:ltä, Ideascout Oy:ltä, Knowit insight Oy:ltä, LINK Design and Development Oy:ltä, Positive Impact Finland Oy:ltä, Ramboll Finland Oy:ltä, Siili Solutions Oyj:ltä, Sport Venue Oy:ltä, TX - Tomorrow Explored Oy:ltä, Flowhouse Oy:ltä, Cybercom Finland Oy:ltä sekä Vastuu Group Oy:ltä.Tarjouksille asetettiin sisältövaatimuksia, joita kaikki saapuneet tarjoukset eivät täyttäneet. 13 tarjousta oli tarjouspyynnön mukaisia.

Hankintapäätös perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen ja tarjousten arviointiperusteina olivat:

1. Kokonaishinta, painoarvo 10%
2. Etenemissuunnitelma, absoluuttisia pisteitä 0-5, painoarvo 60%
a. Työvaiheet tuntiarvio/ työvaiheet,painoarvo 10 %
b. Suunnitelman sisältö, painoarvo 25%
c. Toteuttamismenetelmät- ja prosessit, painoarvo 10%
d. Hahmotelma lopputuotoksesta, painoarvo 15%
3. Tekijöiden osaaminen ja referenssit, absoluuttisia pisteitä 0-5, painoarvo 30%.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin vastasi Vastuu Group Oy:n tarjous. Tarjous vastasi hyvin tarjouspyynnön eri osioihin. Tarjous tarjosi kokonaisvaltaisesti parhaan yhdistelmän palvelumuotoilun asiantuntemusta, ymmärrystä tiedolla johtamisen ja datan hyödyntämisen liiketoiminnasta sekä osaamista data-alustan toimintamallin ja käyttöliittymän konseptin käyttäjälähtöisestä määrittelystä sekä pilottien suunnittelusta. Tarjoajalla oli myös riittävästi soveltuvia referenssejä. Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä (liite 2).

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 18.10.2019 § 195. Sitova sopimus sopijapuolten välille syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 24.11.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jonna Pitkänen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 15288

jonna.pitkanen@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ulla Tapaninen
yksikön päällikkö