Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2020-012735
Ärendet har nyare handläggningar
§ 49

Kaupunkiympäristön toimialan toimintasäännön tarkistaminen

Sektorchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti tarkistaa kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä liitteen nro 1 mukaisesti.

Toimintasäännön muutokset tulevat voimaan 1.1.2021.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on päätöksellään 12.1.2017 (2 §) hyväksynyt kaupunkiympäristön toimialan organisaatiota koskevat toimintasäännön määräykset, jotka ovat tulleet voimaan 1.6.2017. Toimialajohtaja on päätöksellään 2.6.2017 (48 §) täydentänyt sekä päätöksillään 28.3.2018 (10 §), 20.12.2018 (31 §), 13.2.2019 (5 §), 29.5.2019 (18 §), 18.12.2019 (47 §), 24.4.2020 (17 §) ja 27.5.2020 (22 §) tarkistanut toimialan toimintasäännön määräyksiä.

Kaupunkiympäristön toimialan toimintasäännön organisaatiota koskeviin määräyksiin on perusteltua tehdä seuraavat sisällölliset ja tekniset tarkistukset:

- Toimintasäännön 1 luvun 5 kohta: Hallinto- ja tukipalveluiden palveluiden kuvauksiin lisätään 2 kohtaan hankintapalvelut. Hankintapalvelut vastaa toimialan hankintojen johtamisen, ohjauksen, raportoinnin ja kehittämisen tuesta. Lisäksi palvelu antaa juridista ja kaupallista neuvontaa toimialan hankintojen tekemiseen.

- Toimintasäännön 5 luvun 1.1. kohta: lakipalvelut-yksiköstä poistuu hankinnat ja sopimukset -tiimi hankintapalveluiden perustamisen myötä. Lakipalvelut-yksikössä ei ole jatkossa enää tiimijakoa.

- Toimintasäännön 5 luvun 2 kohta: lisätään kohtaan hankintapalvelut. Hankintapalvelut jakautuu kahteen yksikköön: omaisuuden hankinnat -yksikkö ja toimialan yleiset hankinnat -yksikkö.

Omaisuuden hankinnat -yksikön tehtävät: yksikkö vastaa toimialan omaisuutta koskevien hankintojen asiantuntijaverkoston yhteistyön johtamisesta sekä tukee joko koko hankinnan prosessin toteutumisessa tai osaa siitä. Lisäksi yksikkö avustaa mm. hankintoja koskevien muutoksenhakuasioiden käsittelyssä.

Toimialan yleiset hankinnat -yksikön tehtävät: yksikkö vastaa toimialan hankintojen neuvonnasta, koulutuksesta ja ohjeistuksesta sekä toteuttaa ja seuraa toimialan yleisiä hankintoja yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi yksikkö avustaa mm. hankintoja koskevien muutoksenhakuasioiden käsittelyssä.

- Toimintasäännön 7 luku: hankintapalveluiden perustamisen myötä hallintojohtajan sijaisia koskevaa sijaantulojärjestystä muutetaan. Uusi sijaantulojärjestys on: hallintopäällikkö, hankintapäällikkö, lakipalvelut-yksikön päällikkö, tietohallintopäällikkö.

- Toimintasäännön 12 luvun 2 kohta Puhevallan käyttö muutetaan hankintapalveluiden perustamisen myötä seuraavaan muotoon: Hallintopäällikkö käyttää kaupungin puhevaltaa toimialan toimielinten ja viranhaltijoiden päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa, lukuun ottamatta rakennusvalvontapalvelun, ympäristöpalvelun sekä pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalvelun itsenäiseen viranomaistoimintaan sekä jäljempänä mainittuihin toimialan julkisiin hankintoihin ja käyttöoikeussopimuksiin liittyvissä muutoksenhakuasioissa, mikäli hän yhtyy muutoksenhaun kohteena olevaan päätökseen.

Hankintapäällikkö käyttää kaupungin puhevaltaa muutoksenhakuasioissa, jotka koskevat toimialan toimielinten ja viranhaltijoiden julkisia hankintoja ja käyttöoikeussopimuksia, jotka kuuluvat lain 1397/2016 soveltamisalaan tai lain 1398/2016 soveltamisalaan, sekä näiden lakien kynnysarvot alittavia hankintoja ja käyttöoikeussopimuksia koskevissa muutoksenhakuasioissa, mikäli hän yhtyy muutoksenhaun kohteena olevaan päätökseen.

Yllä mainittujen muutosten perusteena on toimialan johtoryhmän linjaus 13.1.2020 hankintapalveluiden perustamisesta. Hankintapalveluiden tehtävänä on johtaa ja ohjata toimialan hankintoja. Linjaus perustuu hankintojen ohjausryhmän yksimieliseen esitykseen (12/2019). Tavoitteena on vahvistaa ja tukea koko toimialan hankintatoimea.

- Toimintasäännön 2 luvun 2.3 kohta: asemakaavoituspalvelun itäisen alueyksikön tiimien nimiä muutetaan. Uudet nimet ovat: Herttoniemi ja itäiset saaret (korvaa Laajasalo-tiimin), Mellunkylä – Vartiokylä (korvaa täydennysrakentamistiimin) ja Vuosaari – Östersundom (korvaa Vuosaari – Vartiokylänlahti -tiimin).

Muutos on tarpeen itäisten alueiden suunnittelun painopisteiden muuttumisen vuoksi.

- Toimintasäännön 2 luvun 2.5 kohta: asemakaavakoordinointi-yksikön kaupunkiuudistus-tiimin tehtävistä poistetaan merellisten alueiden maankäytön kaupunkitilallinen ja toiminnallinen kokonaissuunnittelu.

Muutos on perusteltua, koska merellisten alueiden suunnittelu on nykyisin jaettu usean eri yksikön ja tiimin vastuulle.

- Toimintasäännön 1 luvun 4 kohta: palvelukokonaisuuksien palveluihin ja niiden kuvauksiin tehdään muutoksia Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden organisaatiouudistuksen johdosta. Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden palveluiden määrää vähennetään viidestä palvelusta kolmeen palveluun siten, että jatkossa Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus jakautuu palveluihin seuraavasti: 1. Asuntotuotanto, 2. Tilat ja 3. Yleiset alueet.

Asuntotuotanto-palvelun tehtävät sekä yksikkö- ja tiimijako säilyy entisellään.

Tilat-palvelu vastaa toimitilojen ja asuntojen järjestämisestä kaupungin omiin tarpeisiin, tilaomaisuuden hallinnasta sekä kaupungin hallinnoimien tilojen vuokraamisesta yrityksille.

Yleiset alueet -palvelu vastaa katujen, puistojen ja muiden yleisten alueiden hallinnasta, toteuttaa näihin liittyviä hankkeita sekä järjestää katujen ja yleisten alueiden kunnossapidon.

- Toimintasäännön 3 luku: Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden organisaatiouudistuksen seurauksena 3 lukua muutetaan kokonaisuudessaan pois lukien entisellään säilyvä asuntotuotanto-palvelu.

- Toimintasäännön 3 luvun 2 kohta: tilat-palvelu muodostuu jatkossa 10 yksiköstä.

Asiakkuusyksikkö 1 vastaa tilojen järjestämisestä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle asiakkaan tarpeen ja sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Yksikkö edustaa tilojen omistajaa sekä vastaa vuokraamiensa tilojen tuloista ja menoista, luvanmukaisuudesta sekä turvallisuudesta ja terveellisyydestä. Yksikön asiakaspäälliköt toimivat suoraan yksikön päällikön alaisuudessa. Yksikössä toimii kaksi tiimiä: isännöintitiimi 1 ja isännöintitiimi 2.

Asiakkuusyksikkö 2 vastaa tilojen järjestämisestä sosiaali- ja terveystoimialalle sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille HUSille asiakkaan tarpeen ja sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Yksikkö edustaa tilojen omistajaa sekä vastaa vuokraamiensa tilojen tuloista ja menoista, luvanmukaisuudesta sekä turvallisuudesta ja terveellisyydestä. Yksikön asiakaspäälliköt toimivat suoraan yksikön päällikön alaisuudessa. Yksikössä toimii kuusi tiimiä: isännöintitiimi 3, tekninen tiimi 1, tekninen tiimi 2, tekninen tiimi 3, tekninen tiimi 4 ja apuvälinetiimi.

Asiakkuusyksikkö 3 vastaa tilojen järjestämisestä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle, kaupunginkanslialle, tarkastusvirastolle, pelastuslaitokselle, kaupunkiympäristön toimialalle ja liikelaitoksille asiakkaan tarpeen ja sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Yksikkö edustaa tilojen omistajaa sekä vastaa vuokraamiensa tilojen tuloista ja menoista, luvanmukaisuudesta, sekä turvallisuudesta ja terveellisyydestä. Yksikön asiakaspäälliköt toimivat suoraan yksikön päällikön alaisuudessa. Yksikössä toimii yksi tiimi: isännöintitiimi 4.

Yritystilat-yksikön tehtäviin kuuluvat kaupungin toimitilojen ja rakennusten sekä Helsingin kaupungin ARA-vuokratalojen ja asumisoikeustalojen liiketilojen vuokraus muuhun kuin kaupungin omaan käyttöön sekä Hitas-huoneistojen osto ja myynti sekä tiloistaluopumisprosessin koordinointi. Yksikkö edustaa vuokraamiensa sekä tyhjien kaupungin suoraan omistamien tilojen ja osaketilojen omistajaa. Lisäksi yksikkö vastaa vuokraamiensa ja tyhjien tilojen tuloista ja menoista, luvanmukaisuudesta sekä turvallisuudesta ja terveellisyydestä. Yksikkö jakautuu neljään tiimiin: yritysvuokraustiimi, myyntitiimi, isännöintitiimi 5 ja tekninen tiimi 5.

Asuntoyksikkö vastaa sosiaali- ja terveystoimialan erityisryhmien tukiasuntojen ja kaupungin palvelussuhdeasuntojen välivuokrauksesta sekä kaupungin omistamien asunto-osakehuoneistojen vuokrauksesta. Yksikkö hoitaa edellä mainitun asuntokannan vuokrasuhteisiin liittyvät sopimukset ja huoneistojen ylläpitoon kuuluvat toimenpiteet omistajien kanssa sovitun vastuunjaon mukaisesti. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: asiakaspalvelutiimi ja vuokrauksen tuki -tiimi.

Tukkutorin tehtäviin kuuluvat kauppahallien, torien, tukkutorialueen sekä tukkutorialueen tilojen ja rakennusten vuokraus. Lisäksi yksikön tehtävänä on Pakastamon vuokraus sekä Teurastamon ja Hangaarin tapahtumavuokraus. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: kauppahalli- ja toritiimi sekä vuokraus- ja tapahtumatiimi.

Hankeyksikkö 1 vastaa kaupungin talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman toteuttamisesta ja sovituista kaupunkikonsernin erillishankkeista kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti sekä toimii rakennushankkeeseen ryhtyvänä. Yksikkö jakautuu neljään tiimiin: projektitiimi 1, projektitiimi 2, projektitiimi 3 ja projektien asiantuntijatiimi.

Hankeyksikkö 2 vastaa kaupungin talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman toteuttamisesta ja sovituista kaupunkikonsernin erillishankkeista kaupungin asettamien tavoitteiden mukaisesti sekä toimii rakennushankkeeseen ryhtyvänä. Yksikkö jakautuu neljään tiimiin: projektitiimi 4, projektitiimi 5, LVI-tekniikkatiimi ja sähkötekniikkatiimi.

Tilaomaisuus-yksikkö vastaa tilaomaisuuden ja tilainvestointien taloudellisesta tarkastelusta ja ohjauksesta, tila-tiedon oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta, ylläpidon ja tilaturvallisuuden tavoitteiden ja toimintatapojen määrittelystä sekä järjestelmien ja tietomallinnuksen koordinoinnista. Yksikön vastuulla ovat myös toimialan valmiustehtävät. Yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: tilaverkkotiimi, omaisuuden hallintatiimi ja tietojärjestelmät- ja tietomallinnus -tiimi.

Yhteiskuntavastuu-yksikkö koordinoi tilat-palvelun toimintaa koskevien kaupungin strategioiden toimeenpanoa ja palvelun yhteisten toimintojen kehittämistä sekä tuottaa asiantuntijapalveluita toimialan ja kaupunkiorganisaation tarpeisiin. Yksikkö jakautuu kolmeen tiimiin: koordinointi- ja toimivuuden varmistaminen -tiimi, ympäristö- ja energiatiimi ja sisäilmatiimi.

- Toimintasäännön 3 luvun 3 kohta: yleiset alueet -palvelu muodostuu jatkossa viidestä yksiköstä.

Omaisuudenhallinta-yksikkö vastaa yleisten alueiden omaisuustiedon ja omaisuustietojärjestelmien hallinnasta, palvelun laadunhallinnasta, saadun asiakaspalautteen analysoinnista ja hyödyntämisestä toiminnassa sekä silta- ja muun taitorakenneomaisuuden hallinnasta. Yksikkö osallistuu yleisiin alueisiin liittyvään toiminnan ja talouden suunnitteluun ja kehittämiseen sekä vastaa kaupungin massatalouden ja aluerakentamiskohteisen työmaalogistiikan koordinoinnista. Lisäksi yksikkö vastaa toimialan vesiluvista, palvelun ympäristöosaamisesta ja osallistuu esirakentamiseen. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: omaisuustieto ja laatu sekä sillat, esirakentaminen ja aluerakentamisen logistiikka.

Projektirakennuttaminen-yksikkö vastaa katu- ja viheralueiden, siltojen ja liikuntapaikkojen rakennuttamisesta, alueiden esirakentamisesta, urakoitsijoiden kilpailuttamisesta, rakennuttamisen kehitystoiminnasta sekä hankkeiden työmaavalvonnasta. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: projektitiimi 1 ja projektitiimi 2.

Alueellinen rakennuttaminen -yksikkö vastaa katu- ja viheralueiden, siltojen ja liikuntapaikkojen rakennuttamisesta, alueiden esirakentamisesta, urakoitsijoiden kilpailuttamisesta, rakennuttamisen kehitystoiminnasta sekä hankkeiden työmaavalvonnasta kaupungin sisäisellä palveluntuottajalla rakennutettavissa kohteissa. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: aluetiimi ja Kruunusillat-tiimi.

Kaupunkitekniikka-yksikkö vastaa yleisiä alueita palvelevien teknisten järjestelmien hankinnasta, rakennuttamisesta, suunnittelusta ja kunnossapidosta sekä niitä palvelevien teknisten järjestelmien kehittämisestä ja hallinnasta. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: kaupunkitekniset urakat -tiimi ja kaupunkiteknisten verkkojen hallinta -tiimi.

Kunnossapito-yksikkö vastaa katu- ja viheralueiden sekä saarien kunnossapidon järjestämisestä, valvonnasta ja korjausten teettämisestä. Yksikkö jakautuu kahteen tiimiin: katualueet-tiimi ja viheralueet-tiimi.

- Toimintasäännön 7 luku: organisaatiouudistuksen seurauksena teknisen johtajan sijaisia koskevaa sijaantulojärjestystä muutetaan. Uusi sijaantulojärjestys on tilapäällikkö, infrapäällikkö, asuntotuotantopäällikkö.

Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt 1.12.2020 § 698 muuttaa organisaatiota yllä kuvatulla tavalla siten, että Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus jakautuu 1.1.2021 alkaen aiemman viiden palvelun sijasta kolmeen palveluun. Uudistuksessa tilat, infra ja asuntotuotanto muodostavat 1.1.2021 alkaen omat palvelunsa.

Organisaatiouudistuksen taustalla on kaupunginhallituksen 22.6.2020 hyväksymä toimitilastrategia ja sen toimeenpanosuunnitelma, jonka osana toteutetaan kaupunkiympäristön toimialan sisäisen rakenteen uudistaminen tilaprosessin vastuiden selkiyttämiseksi sekä asiakaslähtöisyyden ja sujuvan yhteistyön varmistamiseksi.

Toinen uudistuksen keskeinen tavoite on koota infratoiminnot yhteen palveluun kaupunkitilan ydinprosessin ja kaupunkitilaan liittyvän yhteistyön vahvistamiseksi sekä johtamisen selkeyttämiseksi.

Asuntotuotannon organisaatiota on uudistettu jo kesäkuussa 2020 siten, että uudistuotanto- ja korjausrakentamisyksikkö jakautui erillisiksi uudistuotantoyksiköksi ja korjausyksiköksi. Asuntotuotantoon ei näin tehdä uusia muutoksia.

- Toimintasäännön 4 luvun 3 kohta: pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalveluiden pysäköinninvalvonta 4 -yksikkö lakkautetaan ja muiden yksiköiden nimet muutetaan muotoon valvontayksikkö 1, valvontayksikkö 2 ja valvontayksikkö 3. Lisäksi valvontayksiköihin 1-2 lisätään tiimejä.

Valvontayksikkö 1 jakautuu jatkossa kolmeen tiimiin: valvontatiimi 1, valvontatiimi 2 ja valvontatiimi 3.

Valvontayksikkö 2 jakautuu jatkossa kahteen tiimiin: valvontatiimi 4 ja valvontatiimi 5.

Pysäköinninvalvontayksiköissä ei ole ollut lainkaan tiimejä. Pysäköinnintarkastajat ovat olleet suoraan yksikön päällikön eli johtavan pysäköinnintarkastajan alaisuudessa. Nyt muodostettavien valvontatiimien tiimipäälliköt eli vastaavat pysäköinnintarkastajat osallistuvat esimiestyön lisäksi vahvasti kenttätyöhön tukien valvontatyön sujumista, laatua ja kattavuutta. Valvontayksikkö 3:n johtavalle pysäköinnintarkastajalle keskitetään vastuuta valvonnan osaamisesta ja säännöllistä työaikaa tekevän ryhmän esimiestyö. Pysäköinninvalvontayksikkö 4 lakkautetaan ja johtavan pysäköinnintarkastajan tehtävät jaetaan jäljelle jäävien johtavien pysäköinnintarkastajien ja vastaavien pysäköinnintarkastajien kesken. Muutos parantaa pysäköinninvalvonnan organisaatiorakennetta ja esimiestyötä.

- Toimintasäännön 5 luvun 4 kohta: kehittämispalveluiden yksiköiden tehtävänkuvauksia muutetaan.

Toiminnan kehittäminen -yksikön tehtävänkuvaus muutetaan muotoon: Yksikkö vastaa toimialan strategisen johtamisen tuesta sekä toimialan toiminta-arkkitehtuurin kehittämisestä. Yksikkö koordinoi ja kehittää toimialan digitalisaatiota, riskienhallintaa ja ympäristöjohtamista.

Tiedonhallinnan kehittäminen -yksikön tehtävänkuvaus muutetaan muotoon: Tiedonhallinnan kehittäminen vastaa toimialalla tiedonhallinnan, tietoarkkitehtuurin sekä tiedon yhteentoimivuuden kehittämisestä ja koordinaatiosta. Yksikkö vastaa myös toimialalla tuotettavan tiedon hyödyntämisen ja tiedolla johtamisen ratkaisujen sekä siihen liittyvien uusien toimintatapojen kehittämisestä ja koordinaatiosta.

Tiedonhallinnan kehittämisen tehtäväkenttä ja yksikön palvelutarjonta on selkeytynyt, joten yksikön vastuut on avattu toimintasääntöön kuvaavammin. Tiedolla johtamisen koordinointivastuu siirretään samassa yhteydessä toiminnan kehittäminen -yksiköltä tiedonhallinnan kehittäminen -yksikölle, koska se sopii paremmin tiedonhallinnan kehittämisen tarkentuneeseen palvelutarjontaan. Kehittämispalveluiden ja tietohallintopalveluiden vastuissa kuvataan kokonaisarkkitehtuuri kehittämisen työkaluna. Kokonaisarkkitehtuuri on toimialalla vakiintunut kehittämisen työkalu ja toimintasäännön tarkentaminen selkeyttää vastuiden jakautumisen kehittämispalveluiden ja tietohallintopalveluiden välillä.

- Toimintasäännön 1 luvun 6 kohta: tietohallintopalveluiden kuvaus muutetaan muotoon: Palvelu kehittää, tukee ja ylläpitää toimialan tietoteknistä palvelukokonaisuutta ydintoiminnan tukena sekä koordinoi tietoturvaa. Palvelu vastaa tietohallintoon liittyvästä budjetoinnista, hankinnoista ja sopimuksista. Palvelu koordinoi toimialan kokonaisarkkitehtuuria.

- Toimintasäännön 5 luvun 6 kohta: tietohallintopalveluiden yksiköitä muutetaan. Tietohallintopalvelut jakautuu jatkossa kolmen yksikön ja kahden tiimin sijaan kahteen yksikköön: ICT-asiantuntijapalvelut -yksikkö ja ICT-järjestelmäpalvelut -yksikkö.

ICT-asiantuntijapalvelut -yksikkö vastaa ydintoiminnan kehittämisen tukemisesta tietoteknisissä projekteissa ja hankkeissa. Yksikkö vastaa toimialan tietohallintoon liittyvästä budjetoinnista, hankinnoista ja sopimuksista. Yksikkö koordinoi toimialan tietoturvaa ja kokonaisarkkitehtuuria.

ICT-järjestelmäpalvelut -yksikkö vastaa toimialan tietojärjestelmien ja sovellusten ylläpidosta ja tuesta. Yksikkö vastaa järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurista toimialalla. Yksikkö toimii tilaajana kaupunkitason digitaalisen perustan palveluille, joka mahdollistaa toimialan tarpeiden mukaisen tietoteknisen infran toiminnan jatkuvuuden ja loppukäyttäjien ICT-tukipalvelut.

Toimialan tietohallintoon tehdään organisaatiomuutos, koska merkittävä osa tietohallinnon nykyisistä tehtävistä, henkilöstöstä ja vastuista siirtyy kaupunginkanslian digiperustaorganisaatioon. Toimialalle jäljelle jäävän tietohallinnon henkilöstö on tehnyt myös osittain digiperustaan siirtyviä tehtäviä. Tässä muutoksessa tietohallinto tulee muuttamaan palvelujen painopistettä kohti asiakaslähtöisempiä tietoteknisiä palveluja ydintoiminnalle. Tämän muutoksen tukemiseksi myös tietohallinnon organisaatiota uudistetaan paremmin vastaamaan ydintoiminnan tarpeisiin. Muutoksessa yksikkö- ja tiimirakenne rakennetaan uudelleen ja samalla kaikki esihenkilötehtävät yksikkö- ja tiimitasossa nykymuodossaan lakkaavat. Johtamisrakennetta madalletaan ja johtaminen selkeytyy.

- Toimintasäännön 11 luvun 2 ja 3 kohdat: palvelukokonaisuuksien johtoryhmien sekä hallinto- ja tukipalveluiden johtoryhmän kokoonpanoja muutetaan siten, että sihteerinä toimii jatkossa toimistopalveluiden nimeämä henkilö.

Nykyisellään toimintasäännön mukaan sihteerinä palvelukokonaisuuksien johtoryhmissä on toiminut palvelukokonaisuuskohtainen tiimipäällikkö ja hallinto- ja tukipalveluiden johtoryhmässä toimistopalvelut-yksikön päällikkö. Sihteerinä toimiminen on kuitenkin nykyisessä muodossaan määritelty turhan yksityiskohtaisesti ja käytäntö on osoittanut, että tulee joustamistarpeita.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kukin toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.

Detta beslut publicerades 17.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tetti Kunnas, lakimies, puhelin: 09 310 28634

tetti.kunnas@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja