Hankinta, Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelut

HEL 2020-012916
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 122 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sodexo Oy:n hankintaoikaisuvaatimus sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 8.3.2021 § 33 koskien palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankintaa

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluista tehtyyn sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan 8.3.2021 § 33 päätökseen kohdistuvan Sodexo Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt hankinnan periaatteet 24.3.2020 § 51 ja kilpailuttanut Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen ja Siltamäen palvelutalojen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestämisen yksikköjen asiakkaille.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 8.3.2021 § 33 palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta. Hankintapäätös on annettu tarjoajille tiedoksi 17.3.2021.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on 22.4.2021 § 47 päätöksellään keskeyttänyt Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnan ja päättänyt kilpailuttaa hankinnan uudelleen.

Oikaisuvaatimus

Sodexo Oy on tehnyt sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan 8.3.2021 § 33 päätöksestä oikaisuvaatimuksen 22.3.2021 (liite 1). Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluiden hankinta on keskeytetty sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan 22.4.2021 § 47 päätöksellä.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen hankintapäätökseen 8.3.2021 § 33 kohdistuvan Sodexo Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen käsittely raukeaa siten hankintamenettelyn keskeyttämisen vuoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Näin ollen sosiaali- ja terveyslautakunta on toimivaltainen käsittelemään hankintaoikaisun.

Stäng

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 22.04.2021 § 47

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalojen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnan lain julkisista hankinnoista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) § 125 ja § 123 mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen.

Samalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja toteaa, että keskeytettävään hankintaan jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia ennen kuin uusi kilpailutus on ratkaistu (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999 § 7, 2 momentti).

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 24.3.2020 § 51 hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan päätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluja.

Tarjouskilpailu

Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta jakautui viiteen osa-alueeseen palvelukuvauksessa ja tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyn ehdoin:
Osa-alue 1, Hopeatien palvelutalo
Osa-alue 2, Madetojan palvelutalo
Osa-alue 3, Kannelmäen palvelutalo
Osa-alue 4, Siltamäen palvelutalo
Osa-alue 5, Töölön seniorikeskus.

Tarjouspyyntö julkaistiin 26.11.2020 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa: www.hankintailmoitukset.fi. Hankintayksikkö on saatujen lisätietokysymysten (25 kpl) johdosta julkaissut 18.12.2020 korjausilmoituksen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jättämisen määräaikaan 27.01.2021 klo 12:00 mennessä saatiin yhdeksän (9) tarjousta.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt päätökseen 8.3.2021 § 33 koskien palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankintaa.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 85 prosenttia ja laadun painoarvo 15 prosenttia.

Palveluntuottajiksi ja varatoimittajiksi valittiin osa-alueittain seuraavat palveluntuottajat:

Osa-alue 1. Hopeatien palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 2. Madetojan palvelutalo
Palveluntuottaja Sodexo Oy
Varatoimittaja ISS Palvelut Oy

Osa-alue 3. Kannelmäen palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 4. Siltamäen palvelutalo
Osa-alueeseen ei saatu tarjouksia, ja valinta jätettiin tekemättä.

Osa-alue 5. Töölön seniorikeskus
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy.

Päätös on annettu tiedoksi tarjoajille 17.03.2021. Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankintapäätökseen on 14 vuorokauden odotusajan aikana toimitettu hankintayksikölle kaksi oikaisuvaatimusta. Lisäksi yksi tarjoaja on toimittanut määräajassa valituksen markkinaoikeuteen.

Hankintayksikkö on saapuneen valituksen ja oikaisuvaatimusten johdosta tarkastanut tarjousvertailun ja perusteet, joiden johdosta palveluntuottaja valittiin.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.

Hankintayksikkö toteaa, että hankintamenettely ei ole johtanut kokonaistaloudellisesti edullisimpaan lopputulokseen, ja kilpailutus on järjestettävä uudelleen.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä pyytänyt hinnat seuraaville hankinnan kohteille:

• Ateriapäivä, (sisältää aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) alv 0%
• Ateriapäivä, erityisruokavalio (sisältää aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) alv 0%
• Välitystuotteiden yksikköhinnat, alv 0 %
• Ateriapäivä, puolihoito, erityisruokavalio, alv 0%
• Ateriapäivä, päivätoiminta/palvelukeskustoiminta, alv 0%
• Ateriapäivä, päivätoiminta/palvelukeskustoiminta, eritysruokavalio, alv 0%.

Välitystuotteiden yksikköhinnat laskettiin yhteen ja tarjousvertailussa huomioitiin välitystuotteiden kokonaishinta. Tarjousvertailu tehtiin hankinnan kohteiden muodostamalla kokonaishinnalla osa-alueittain. Hinnan pisteiden laskentakaava muodostui siten, että edullisimman kokonaishinnan antanut tarjous sai täydet pisteet (85 pistettä), muiden tarjousten hinnasta muodostuvat pisteet laskettiin suhteessa edullisimpaan tarjoukseen siten, että edullisin hinta jaettiin vertailtavan tarjouksen hinnalla ja kerrottiin osamäärä 85:llä (edullisin hinta/vertailtava hinta x 85 hinta). Laadun osalta tarjoukset voivat saada enintään 15 laatupistettä vastuullisuussuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamisesta. Lopullinen tarjousvertailu tehtiin tarjousten saamien hinta- ja laatupisteiden yhteispisteiden perusteella.

Tarjouspyynnössä ei oltu asetettu painotuksia hankinnan kohteen hinnoille. Tämä johti siihen, että välitystuotteiden yhteenlaskettu kokonaishinta korostui merkittävästi osa-alueen kokonaishinnassa, ja volyymiltaan merkittävämmät ateriapäivähinnat saivat pienemmän painoarvon hintavertailussa. Hankintayksikkö on tarkastanut tarjousvertailun ja toteaa, että valittu hankintamenettely johti siihen, ettei osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous tullut valituksi.

Hankintamenettely päätetään keskeyttää, koska hintojen painotusten puuttuminen johti siihen, ettei todellisuudessa osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous tullut valituksi.

Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa, tulee hankintayksikön keskeyttää hankinta.

Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka perusteella hinnoitteluperusteet tullaan selkeyttämään ja muodostamaan valikoima niin tarkasti, että tarjoukset ovat tältä osin yhteismitallisia.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelut kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 08.03.2021 § 33

Lisätiedot

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241

marita.lehtinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 16.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43231

marita.lehtinen@hel.fi

Bilagor

1. Hankintaoikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.