Hankinta, Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelut

HEL 2020-012916
Ärendet har nyare handläggningar
§ 33
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen palveluntuottajiksi ja varatuottajiksi seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1.
Hopeatien palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 2.
Madetojan palvelutalo
Palveluntuottaja Sodexo Oy
Varatoimittaja ISS Palvelut Oy

Osa-alue 3.
Kannelmäen palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 4.
Siltamäen palvelutalo
Ei tarjouksia

Osa-alue 5.
Töölön seniorikeskus
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) ja pisteytyksen laatuvertailutaulukon (liite 2) mukaisesti.

Siltamäen palvelutaloon ei saatu tarjouksia.

Suunniteltu sopimuskausi on 15.6.2021–31.5.2025. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2+2) kahden vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä vuotta.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 17 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen ja Siltamäen palvelutalojen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestäminen yksikköjen asiakkaille.

Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelutalojen ja seniorikeskuksen henkilökuntaa. Yksikköjen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä.

Ruokapalveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, valmistaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla. Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.

Valtuusto on päättänyt 8.10.2014 § 322, että Siltamäen palvelutalon ruokapalvelujen kilpailutukseen sisällytetään liikkeen luovutus. Siltamäen palvelutalon kilpailutuksen voittanut palveluntuottaja on velvollinen ottamaan liikkeenluovutuksen periaatteen mukaisesti kilpailun kohteessa mahdollisesti ilman työtä jäävän henkilöstön.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä 24.3.2020 § 51 palvelutalojen ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluiden tuottajiksi. Tarjouskilpailu käynnistettiin 26.11.2020 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa tarjouksen saattoi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 14.12.2020 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä tuli 25 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 21.12.2020 mennessä. Tarjousten jättämisen määräaika oli 27.1.2021 klo 12:00.

Saadut tarjoukset ja niiden tarkastaminen

Tarjousten jättämisen määräaikaan 27.01.2021 klo 12:00 mennessä saatiin 9 tarjousta. Tarjoukset jakaantuivat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Hopeatien palvelutalo
Arkea Oy (2443151–8)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Fodbar Oy (3140793–8)
Gaius-säätiö (0721826–4)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 2: Madetojan palvelutalo
Arkea Oy (2443151–8)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Fodbar Oy (3140793–8)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 3: Kannelmäen palvelutalo
Arkea Oy (2443151–8)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Fodbar Oy (3140793–8)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 4: Siltamäen palvelutalo
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Fodbar Oy (3140793–8)
Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)

Osa-alue 5: Töölön seniorikeskus
Arkea Oy (2443151–8)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Fodbar Oy (3140793–8)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)
Sodexo Oy (0907890–4)

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden sekä tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.

Kahdeksalle (8) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä ja saatujen täsmennysten jälkeen hankintayksikkö totesi, että Arkea Oy:n, Delicatessen Ravintolapalvelut Oy:n, Fodbar Oy:n, Gaius-säätiön ja Ravintola Rumpu Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksia ja tarjoukset tuli hylätä, eikä niitä otettu mukaan tarjousvertailuun.

Tarjoukset hylättiin seuraavin perusteluin:

Arkea Oy (2443151–8)
Tarjouksen Välitystuotelistassa (liite 1.8) karjalanpiirakan hinta on ilmoitettu kappalehintana. Tarjouspyynnössä pyydettiin ilmoittamaan tuotteen kilohinta.

Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
Delicatessen Ravintolapalvelut on ilmoittanut tarjouksessaan sitoutuvansa rekrytoimaan palvelusta vastaavan henkilön, jolla on vähintään ammattikorkeakoulutasoinen restonomin tutkinto ja vähintään yhden vuoden kokemus vastaavan tasoisen palvelukokonaisuuden esimiestehtävistä.
Tarjoajan sitoumus ei täytä tarjouspyynnön vaatimusta, jonka mukaisesti palvelusta vastaavalla henkilöllä tulee olla vähintään kolmen vuoden kokemus.

Fodbar Oy (3140793–8)
Fodbar Oy on ilmoittanut tarjouksessaan kolme referenssiä ateriapalveluiden tuottamisen osalta palvelu-/ hoitokodeissa. Referenssien tarkistamisen yhteydessä selvisi, että palvelun sisältö on ollut aterioiden toimitusta palvelukoteihin, mikä ei vastaa tarjouspyynnön ehtoa.
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoajalla on oltava hankinnan kohteen laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävästi kokemusta vastaavanlaisen palvelun tuottamisesta.
Tarjouspyynnössä tarjousten vähimmäisvaatimukseksi määritettiin kolmen (3) referenssin ilmoittaminen hankinnan aihealueelta viimeisen viiden (5) vuoden ajalta. Referenssin katsotaan olevan viiden vuoden ajalta, mikäli referenssiä koskeva sopimus on tehty viimeisen viiden vuoden aikana tai palvelun tuottaminen on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana. Referenssistä tuli ilmetä, miten referenssipalvelu on vastannut sisällöltään nyt hankittavia palveluita. Hankittavat palvelut pitävät sisällään ruokapalveluiden tuottamisen paikan päällä palvelutaloissa ja seniorikeskuksessa sekä ravintoloiden operatiivisen toiminnan hoitamisen kohteissa. Tarjoajan ilmoittama referenssi ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia.

Gaius-säätiö (0721826–4)
Gaius-säätiö on esittänyt tarjouksessaan kahden henkilön CV:t Esitetyillä henkilöillä ei ole ammattikorkeakoulutasoista tutkintoa (esim. restonomi).
Tarjous ei täytä toiminnasta vastaavan henkilön tutkintotasoa, joka tuli olla vähintään ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto (esim. restonomi).

Ravintola Rumpu Oy (2451962–4)
Ravintola Rumpu Oy on ilmoittanut tarjouksessaan kolme referenssiä, joista yksi referenssikohde oli Aikuislukio. Kohteen palvelusisältö on peruskoulun ja lukion opiskelijoiden sekä opettajien, muun henkilökunnan ateriapalveluita ja kokous- ja tilaustoimintaa. Referenssi ei täytä tarjouspyynnössä edellytettyä kokemusta vastaavanlaisen palvelun tuottamisesta eikä edellytettyä vähimmäisvaatimusta.

Tarjouksen valintaperusteet

Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 85 pistettä ja laadun painoarvo oli 15 pistettä. Laadun vertailussa arvioitiin vastuullisuussuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamista. Lopullinen tarjousvertailu tehtiin tarjousten saamien yhteispisteiden perusteella.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty osa-alueittain liitteessä 1- ja laatuvertailun pisteet liite 2.

Jokaiseen hankinnan osa-alueeseen tehdään sopimus yhden (1) toimittajan kanssa, jolle valitaan yksi (1) varatoimittaja. Varatoimittajaa tullaan käyttämään, mikäli sopimustoimittaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli sopimustoimittaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana.

Valitut tarjoajat ovat:

Osa-alue 1.
Hopeatien palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 2.
Madetojan palvelutalo
Palveluntuottaja Sodexo Oy
Varatoimittaja ISS Palvelut Oy

Osa-alue 3.
Kannelmäen palvelutalo
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Osa-alue 5.
Töölön seniorikeskus
Palveluntuottaja Palmia Oy
Varatoimittaja Sodexo Oy

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen tarjoajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 15.6.2021. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään kaksi (2+2) kahden vuoden pituista optiokautta perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 24.3.2020 § 51 oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Detta beslut publicerades 17.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mllla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 050 593 1323

milla.harkonen@hel.fi

Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 380 9958

marita.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja