Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, Kuva, Kymp ja Kanslian muutokset, Keskushallinta

HEL 2020-013150
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 98 §

Ändring av förvaltningsstadgan i fråga om flera sektorer och stadskansliet

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadga för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1 så att den träder i kraft när stadsfullmäktiges beslut har verkställts, i enlighet med bilaga 2 så att den träder i kraft 1.7.2021 och i enlighet med bilaga 3 så att den träder i kraft 1.8.2021.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Förlängning av kultur- och fritidsnämndens utarrenderingsbefogenheter

Motivering till ändringen av förvaltningsstadgan

Kultur- och fritidsnämnden föreslog 15.12.2020, § 200, stadsstyrelsen i enlighet med bilaga 4 att kultur- och fritidsnämndens befogenheter att utarrendera markområden i dess besittning förlängs från nuvarande 10 till 20 år.

Med stöd av den gällande förvaltningsstadgan får kultur- och fritidsnämnden utarrendera markområden för längst 10 år utifrån en bestämmelse om sektornämndernas allmänna befogenheter, medan stadsstyrelsen beslutar om arrendeavtal på över 10 år.

Kultur- och fritidsnämnden utarrenderar områden främst för byggande av idrottsanläggningar. Undervisnings- och kulturministeriet och regionförvaltningsverken bistår byggandet av idrottsanläggningar med ett investeringsunderstöd, under förutsättning att den fasta egendom som är föremål för statsunderstödet har en nyttjandetid på 15 år. När en arrendetagare söker statsunderstöd för investeringskostnaderna för sitt byggprojekt, ansöker den därmed hos staden om ett arrendeavtal på minst 15 år, vilket för närvarande går vidare för beslut i stadsstyrelsen.

Typexemplet på arrendeavtal som ändringen gäller är konstgräsplaner anlagda av fotbollsklubbar. Det är meningen att beslut om arrendeavtal som gäller större byggprojekt för idrottsanläggningar fortfarande ska fattas av stadsstyrelsen. Exempelvis vid hallprojekt ingås det i allmänhet ett arrendeavtal på minst 20 år redan av den anledningen att investeringen är större och återbetalningstiden för investeringen längre.

Processen vid beredningen och beslutsfattandet om arrendeavtal är administrativt tung i förhållande till avtalens ekonomiska eller principiella betydelse. Att förlänga kultur- och fritidsnämndens utarrenderingsbefogenheter till 20 år skulle göra beslutsfattandet enklare, när mindre projekt för idrottsanläggningar inte längre behandlas i stadsstyrelsen.

En förlängning av kultur- och fritidsnämndens befogenheter kräver gott samarbete med stadsmiljösektorn vid beredningen av utarrenderingar. Ju längre arrendeavtal det är fråga om, desto viktigare är det att förvissa sig om de övriga markanvändningsplanerna för området.

Ändringsförslaget har behandlats i stadgearbetsgruppen 19.10.2020 och i samordningsgruppen för storprojekt 4.12.2020.

Ändring i förvaltningsstadgan

I 17 kap. 1 § i förvaltningsstadgan införs en ny 3 punkt:

Kultur- och fritidsnämnden, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna,

3 utarrenderar markområden i sektorns besittning med arrendeavtal för längst tjugo år.

Stadsmiljösektorns förslag till ändringar och uppdateringar

Motivering till ändringarna i förvaltningsstadgan

Fördelningen av befogenheterna mellan stadsmiljösektorns miljö- och tillståndssektion och tjänsteinnehavarna inom byggnadstillsynsservicen när det gäller tillstånd

Stadsmiljönämnden föreslog 23.3.2021, § 142, stadsstyrelsen ändringar i förvaltningsstadgan i enlighet med bilaga 5 i fråga om fördelningen av befogenheterna mellan stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion och tjänsteinnehavarna inom byggnadstillsynsservicen när det gäller tillstånd.

Enligt den gällande förvaltningsstadgan beslutar stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion om bygglov, om den sammanlagda våningsytan för nybyggnaderna i en ansökan är eller överstiger 3 000 kvadratmeter våningsyta. Beslut om övriga bygglov fattas av byggnadstillsynschefen, som leder byggnadstillsynsservicen, eller av de tjänsteinnehavare inom byggnadstillsynsservicen till vilka chefen har delegerat befogenheter. Enligt den gällande förvaltningsstadgan beslutar byggnadstillsynschefen också om rivningslov för byggnader, och chefen kan delegera sina befogenheter till andra tjänsteinnehavare inom byggnadstillsynsservicen.

Den nuvarande fördelningen av befogenheterna anses inte vara optimal. När det gäller beslut om tillstånd baserar sig befogenheterna i detta nu på byggnadens storlek, dvs. våningsytan, utan hänsyn till andra faktorer, såsom byggnadens disposition eller dess betydelse i stadsstrukturen. Hur befogenheterna kan fördelas ändamålsenligast har bedömts av ledamöterna i miljö- och tillståndssektionen och tjänsteinnehavarna inom byggnadstillsynsservicen.

Ändringen innebär att en del av de tillståndsbeslut som nu fattas av tjänsteinnehavare överförs till miljö- och tillståndssektionen, medan besluten om en del bygglov överförs från sektionen till tjänsteinnehavarna. Antalet tillståndsbeslut i sektionen beräknas förbli på samma nivå som nu.

Ändringsförslaget har behandlats i stadgearbetsgruppen 1.3.2021. Miljö- och tillståndssektionen har föreslagit stadsmiljösektorn motsvarande ändring 4.3.2021, § 41.

Stadsmiljösektorns övriga ändringsförslag

Stadsmiljönämnden föreslog 17.11.2020, § 677, stadsstyrelsen dessutom ändringar i förvaltningsstadgan i enlighet med bilaga 6. Ändringarna har karaktären av preciseringar och tekniska uppdateringar i syfte att bestämmelserna i förvaltningsstadgan ska motsvara den gällande lagstiftningen. Ändringarna med motiveringar specificeras i bilaga 6. Ändringsförslagen har behandlats i stadgearbetsgruppen 5.10.2020.

Ändringar i förvaltningsstadgan

I 16 kap. 2 § 2 mom. i förvaltningsstadgan får 8 punkten följande lydelse räknat från 1.8.2021:

Miljö- och tillståndssektionen, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, beslutar eller godkänner grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om

8 bygglov och rivningslov för byggnader.

I 16 kap. 9 § 1 mom. i förvaltningsstadgan får 1 punkten följande lydelse:

Byggnadstillsynschefen, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, beslutar eller godkänner grunder och gränser inom vilka en tjänsteinnehavare beslutar om följande uppgifter enligt markanvändnings- och bygglagstiftningen

1 åtgärdstillstånd, rivningsanmälan för byggnader, tillstånd för miljöåtgärder, förlängning av giltighetstiden för tillstånd eller godkännanden och rätten att påbörja arbeten

De av stadsmiljönämnden 17.11.2020, § 677, föreslagna preciseringarna och tekniska ändringarna i förvaltningsstadgan specificeras i bilaga 6. De träder i kraft 1.8.2021.

Fostrans- och utbildningssektorns ändringsförslag gällande befogenheterna om verksamhetsställen för morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever

Motivering till ändringen av förvaltningsstadgan

Fostrans- och utbildningsnämnden föreslog 23.3.2021, § 173, stadsstyrelsen en ändring i förvaltningsstadgan i enlighet med bilaga 7. Ändringsförslaget gäller överföring av befogenheterna att besluta om verksamhetsställen i fråga om morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever från direktören för småbarnspedagogiken till direktören för grundläggande utbildning.

Sektorchefen i fostrans- och utbildningssektorn har 25.11.2020, § 131, fastställt verksamhetsstadga för sektorn. I verksamhetsstadgan har sektorchefen överfört morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever från servicehelheten småbarnspedagogik och förskoleundervisning till det lokala serviceområdet 4 inom servicehelheten grundläggande utbildning. Planeringen och styrningen av verksamheten är placerad i servicehelheten grundläggande utbildning. Förvaltningsstadgan bör därför ändras så att direktören för grundläggande utbildning beslutar om verksamhetsställen i fråga om morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever.

Ändringsförslaget har behandlats i stadgearbetsgruppen 1.3.2021.

Ändring i förvaltningsstadgan

I 15 kap. 5 § i förvaltningsstadgan stryks 3 punkten ”beslutar om verksamhetsställen i fråga om morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever” under befogenheterna för direktören för småbarnspedagogiken, och i 15 kap. 6 § i förvaltningsstadgan införs samma text som en ny punkt 5 under befogenheterna för direktören för grundläggande utbildning.

Efter ändringen har 15 kap. 6 § i förvaltningsstadgan en ny punkt 5 med följande lydelse:

Direktören för grundläggande utbildning, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna eller direktören har förordnat någon annan tjänsteinnehavare detta,

5 beslutar om verksamhetsställen i fråga om morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever.

Social- och hälsovårdssektorns ändringsförslag gällande befogenheterna att bestämma om avgifter för hälsovårdstjänster

Motivering till ändringen av förvaltningsstadgan

Social- och hälsovårdsnämnden föreslog 30.3.2021, § 75, stadsstyrelsen en ändring i förvaltningsstadgan i enlighet med bilaga 8. Ändringsförslaget gäller befogenheterna att besluta om att bestämma avgifter för hälsovårdstjänster i enlighet med de grunder och allmänna anvisningar som fastställts av nämnden.

Den bestämmelse i förvaltningsstadgan som föreslås bli ändrad utarbetades i tiden med tanke på socialvården. Det fattas alltid ett förvaltningsbeslut om socialvårdstjänster, och bestämmelsen har gjort det möjligt att överföra beslutanderätt på tjänsteinnehavare. Det fattas i regel inte beslut om hälsovårdstjänster, eftersom det är fråga om faktisk förvaltningsverksamhet. Ett undantag är klientavgifterna inom hälsovården. För dem ska det enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården fattas beslut i vilka det går att söka ändring.

För närvarande baserar sig befogenheterna att bestämma avgifterna för långvarig institutionsvård inom hälsovården på ett beslut av nämnden. Att besluta om saken i nämnden anses vara oändamålsenligt och som förfarande tungt. Dessutom är det så att då beslut om motsvarande avgifter för tjänster inom socialvården fattas på grundval av samma bestämmelser, baserar sig de till tjänsteinnehavare delegerade befogenheterna på ett beslut av sektorchefen. Att beslutanderätten i båda fallen baserar sig på ett beslut av samma myndighet, sektorchefen, anses vara konsekvent.

I 18 kap. 3 § i förvaltningsstadgan ändras 1 mom. så att sektorchefen förordnar en tjänsteinnehavare att fatta beslut utom om att ordna och ge socialvård och ta ut avgifter för tjänster också om att bestämma avgifter inom hälsovården.

Ändringsförslaget har behandlats i stadgearbetsgruppen 15.3.2021.

Ändring i förvaltningsstadgan

I 18 kap. 3 § förvaltningsstadgan får 1 mom. följande lydelse räknat från 1.7.2021:

Sektorchefen i social- och hälsovårdssektorn, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, förordnar en tjänsteinnehavare att fatta beslut om att ordna och ge socialvård och att bestämma om avgifter som tas ut för socialvårds- och hälsovårdstjänster, i de fall då ärendet inte ska avgöras av sektionen, i enlighet med de grunder och allmänna anvisningar som fastställts av nämnden.

Stadskansliets ändringsförslag om näringslivsavdelningens uppgifter och om personaldirektörens befogenheter att ge anvisningar

Motivering till ändringarna i förvaltningsstadgan

Främjande av turism föreslås bli tillagt bland näringslivsavdelningens uppgifter. Stadsstyrelsen beslutade 15.3.2021, § 189, godkänna att turistrådgivningstjänsterna med tillhörande funktioner och personal överförs från Helsinki Marketing Oy Ltd till stadens organisation, närmare bestämt till stadskansliets näringslivsavdelning.

I personaldirektörens befogenheter föreslås ett tillägg om befogenheter att ge anvisningar i ärenden som gäller personaladministration. För närvarande är det kanslichefen som har befogenheter att ge anvisningar.

Ändringar i förvaltningsstadgan

I 4 kap. 2 § 2 mom. i förvaltningsstadgan får 1 punkten följande lydelse:

Stadskansliet är indelat i sex avdelningar:

1 Näringslivsavdelningen, som sköter stadens närings-, innovations- och konkurrenskraftpolitik, främjande av turism och företagsamhet samt sysselsättnings- och migrationsärenden.

I 12 kap. 3 § i förvaltningsstadgan införs en ny 7 punkt:

Personaldirektören, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna eller personaldirektören har förordnat någon annan tjänsteinnehavare detta,

7 ger förhållningsregler som gäller personaladministrationen.

Stäng

Kaupunginhallitus 19.04.2021 § 263

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti tulemaan voimaan kaupunginvaltuuston täytäntöönpanopäätöksestä, liitteen 2 mukaisesti tulemaan voimaan 1.7.2021 ja liitteen 3 mukaisesti tulemaan voimaan 1.8.2021.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Anna Koskinen, kaupunginasiamies, puhelin: 310 36142

anna.koskinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 12.05.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Anna Koskinen, stadsombudsman, telefon: 09 310 36142

anna.koskinen@hel.fi