Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 2.12.-9.12.2020.

HEL 2020-013424
Ärendet har nyare handläggningar
§ 286

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 2.12.-9.12.2020

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 2.12.-9.12.2020 tekemät linjaukset:

  • Kaupungintalon vastaanottojen keskeyttämistä jatketaan 31.5.2021 saakka, lukuun ottamatta erikseen arvioitavia tilaisuuksia. Rajoituksen kestoa muutetaan tarpeen mukaan päätöksen voimassaolon aikana. Viestintäosasto arvioi järjestettävät tilaisuudet yhdessä pormestarin kaupunginsihteerin kanssa. Muilta osin virkamatkoja, vastaanottoja ja vieraiden vastaanottamista koskevat linjaukset pysyvät ennallaan.
  • Kaupungin henkilökunnalle jaetaan pestäviä kangasmaskeja käytettäväksi joukkoliikenteellä tapahtuvaan työmatkaliikenteeseen. Kasvomaskeja jaetaan 4 kpl per henkilö ja jakelu koskee myös liikelaitosten ja virastojen henkilökuntaa. Maskit ovat tilattavissa Staran logistiikkakeskuksesta työpisteisiin erillisen ohjeen mukaisesti ja jaetaan esihenkilöiden toimesta.
  • Ravintolat Kavi ja Greenport ovat avoinna vain kyseisten kiinteistöjen henkilöstölle.
    • Hyväksyttiin Palmian esittämät kompensaatiomallit ko. ravintoloiden osalta 1.6.2020 alkaen.
    • Vahingonkorvausluonteiset kompensaatiot maksetaan Palmialle sosiaali- ja terveystoimialan toimesta.
  • Kaupungintalon ravintola pidetään edelleen suljettuna ulkopuolisilta ja vain kaupungin ja ministeriöiden henkilöstön käytössä.
    • Hyväksyttiin Palmian esittämä kompensaatiomalli ravintolan osalta 1.6.2020 alkaen.
    • Vahingonkorvausluonteiset kompensaatiot maksetaan Palmialle kaupunginkanslian toimesta.
  • Kaupungintalon ravintolan tilaus- ja edustusmyynnin osalta ei aseteta Palmialle palvelusopimuksen tai vastaavan sisällöstä poikkeavia vaatimuksia.
  • Edellä mainitut Palmian ravintoloita koskevat linjaukset ovat voimassa toistaiseksi. Muiden henkilöstöravintoloiden aukiolosta Palmia päättää edelleen itse liiketoiminnallisen arvionsa perusteella.
  • Kilpailutettujen ruokapalvelutuottajien (Palmia Oy, Sodexo ja Compass Group) toimintaa kompensoidaan toisen asteen etäopetusjaksojen ajalta 3.12.2020 alkaen seuraavasti:
    • Ensimmäisestä etäopetusviikosta ruokapalvelut laskutetaan kahden etäopetusta edeltäneen normaalin viikon keskimääräisen toteutuneen viikkolaskutuksen mukaan.
    • Toisesta etäopetusviikosta eteenpäin ruokapalvelut laskutetaan seuraavasti:
      • kiinteä laskutus 32 % oppilaitoksen keskimääräisestä toteutuneesta viikkolaskutuksesta
      • lisäksi syödyt ateriat lautaslaskutuksen mukaan.
  • Joulun ajan yhteistyön rakenne Helsingissä perustuu olemassa olevien palvelujen vahvistamiselle ja viranomaisohjeiden noudattamisille. Keskeiset toimintamuodot ovat:
    • keskusteluapu ja kriisiapu
    • ruoka- ja tavaralahjoitukset
    • taidelahjat
    • rauhoittumisen hetket
    • naapuriapu.
  • Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja neuvottelee yritys- ja yhteisökumppanuuksista joulun ajan toimintoihin. Toiminnan kustannusarvio enintään 100 000 euroa (aiempaa Helsinki-apuun myönnettyä ylitysoikeutta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla 75 000 euroa) ja koostuu järjestöjen tukemisesta, viestinnästä, taidelahjojen taiteilijapalkkioista sekä ylityö- ja pyhäkorvauksista.

Päätöksen perustelut

Koronavirustilanteessa ensimmäisen kerran kaupungin valmiutta on kohotettu pormestarin päätöksellä 1.3.2020 § 27 sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Kansliapäällikkö päätti 13.3.2020 § 57 Helsingin kaupungin valmiuden kohottamisesta johtamisvalmiuteen. Kansliapäällikkö 17.6.2020 § 153 päätti kaupungin valmiuden laskemisesta perusvalmiuteen, sillä poikkeuksella, että sosiaali- ja terveystoimiala, työterveys Helsinki ja kaupunginkanslia jäävät edelleen johtamisvalmiuteen. Kansliapäällikkö päätti 23.11.2020 § 264 kohottaa Helsingin kaupungin seuraavien organisaatioiden valmiuden johtamisvalmiuteen kriisijohtamismallin mukaisesti: kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kaupunkiympäristön toimiala, pelastuslaitos, liikenneliikelaitos, palvelukeskusliikelaitos ja rakentamispalveluliikelaitos.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227, 21.10.2020 § 231, 29.10.2020 § 238, 5.11.2020 § 243, 11.11.2020 § 246, 23.11.2020 § 261 ja 3.12.2020 § 279 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

Detta beslut publicerades 14.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö