Hankinta, saattohoito, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alue ja pääkaupunkiseudun kunnat
Terho-säätiön tuottaman saattohoidon hankinta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueelle ja pääkaupunkiseudun kunnille
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A) hankkia Terho-säätiöltä vaativan tason B saattohoitopalveluja ja vaativan erityistason C saattohoitopalveluja 208 200 euron vuosihinnalla kolmen vuoden sopimuskaudelle. Sopimukseen sisältyy myös kahden vuoden optio.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimus- ja optiokaudella on yhteensä 1 040 000 euroa.
Hankinta toteutetaan suorahankintana Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan.
B) oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- päättämään vähäiseksi katsottavista ja teknisistä muutoksista sopimusluonnokseen ennen sen allekirjoittamista
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.
Käsittely
Johtajalääkäri Laura Pikkarainen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Johtajalääkäri Laura Pikkarainen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Taustaa
Helsinki on osallistunut HUSin johdolla käytyihin neuvotteluihin uudesta sopimuksesta vaativan tason B saattohoitopalveluja ja vaativan erityistason C saattohoitopalvelujen hankinnasta Terho-säätiön kanssa.
Uudessa neuvotellussa sopimuksessa sopijapuolina ovat HUSin lisäksi Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit. Sopimuksen mukaan Terhokoti toimii HUS alueen vaativan erityistason saattopalvelujen tuottajana. Terhokoti on osa Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien saattohoitoketjua siten, että HUS myöntää maksusitoumukset alueen vaativan erityistason potilaiden vuodeosastohoitoon, minkä lisäksi kaupungit voivat suoraan ohjata erityistason potilaita Terhokotiin. Sopimus koskee Terhokodin vuodeosastohoitoa, joka käsittää 17 potilaspaikkaa. HUSin palliatiivisen keskuksen ylilääkäri myöntää maksusitoumuksen Terhokodin vuodeosastohoitoon. Potilaiden sisäänotosta ja hoitoon tulojärjestyksestä päättää Terhokodin ylilääkäri.
Saattohoito jaotellaan kolmeen tasoon (A, B ja C), joista A taso vastaa yleisesti kaikissa terveydenhuollon ja sosiaalitoimen yksiköissä annettavaa saattohoitoa, B taso erityistason saattohoitoa ja C tasolla (saattohoitokodit ja Yliopistosairaaloiden palliatiiviset yksiköt) vaativaa erityistasoa. B- ja C tasolla henkilökunnalla tulee olla perusopintojen jälkeistä palliatiivisen lääketieteen/saattohoidon koulutusta. Vastuulääkärillä tulee olla palliatiivisen lääketieteen pätevyys ja hoitohenkilökunnalla palliatiivisen hoidon/saattohoidon koulutusta ja kokemusta. Saavutettavuus on ympärivuorokautista.
Perustason (A) saattohoidolla tarkoitetaan kuolevia potilaita, joiden oireiden hoito tai muu tuki ei vaadi erityistoimia. Tällaisia voivat olla dementoiviin sairauksiin kuolevat potilaat ja monisairaat vanhukset, joiden elämänlaadun takaaminen ei vaadi jatkuvaa lääkärin valvontaa. Erityistason (B) saattohoitoa tarvitsevat potilaat, joilla on nopeasti etenevä tai monioireinen sairaus, jonka hoito vaatii erityisosaamista ja hoidon saatavuutta ympärivuorokautisesti. Vaativan erityistason (C) saattohoidosta on kyse moniongelmaisilla potilailla, joilla on vaikeahoitoisia oireita, vaikeaa psykososiaalista tai eksistentiaalista kärsimystä, sopeutumisvaikeuksia tai sosiaalisesti haastava tilanne (esimerkiksi pienten lasten vanhemmat, nuori potilas, aivokasvainpotilaat) tai saattohoitovaihe edellyttää erityisosaamista/toimenpiteitä kuten hengityksen tukemista tai sedaatiota (esimerkiksi ALS-potilaat, pään ja kaulan alueen syöpäpotilaat). Sopimuksen kohteena olevat palvelut ovat vaativan erityistason (B ja C) saattohoitopalveluja. Sopimuksen kohteena olevat palvelut ovat HUSin osalta vaativan erityistason C palveluja ja kaupunkien osalta vaativan tason B palveluja sekä vaativan erityistason C palveluja, jos kaupungilla on tällainen potilas hoidettavana. Potilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi potilaiden ohjaus Terhokotiin perustuu kaikkien sopijapuolten kannalta yhtenäisiin, yhdessä määriteltyihin lääketieteellisiin ja sosiaalisiin kriteereihin.
Uudessa sopimuksessa on lisäksi tarkoitus määritellä yhteistyön rakenteet aiempaa tarkemmin HUSin, kaupunkien ja Terho-säätiön välille. Yhteistyötä seuraamaan ja kehittämään esitetään asetettavaksi sekä ohjausryhmä että lääketieteellinen yhteistyöryhmä. Kumpaankin tulee edustus kaikista yhteistyön osapuolista. Ohjausryhmän vastuulle kuuluvat yhteistyön taloudellis-hallinnolliset kysymykset ja lääketieteellisen yhteistyöryhmän vastuulle palveluiden sisältö ja käytön seuranta, palveluiden yhdenvertainen ja tarkoituksenmukainen kohdentuminen ja palveluiden kehittäminen vastaamaan mahdollisimman hyvin tarpeita.
Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) luvun 12 mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta. Sopimus on voimassa kolme (3) vuotta voimaantulosta ja sopimusta voidaan jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.
Palveluiden laskutus perustuu vuosikustannusmalliin, jossa palveluntuottaja veloittaa palvelusta kiinteän vuosihinnan 2 499 000 euroa, joka oikeuttaa käyttämään keskimäärin 14 hoitopaikkaa Terhokodissa. Näistä HUSin osuus on 11,5 paikkaa, Espoon 0,5 paikkaa, Helsingin 1,5 paikkaa ja Vantaan 0,5 paikkaa.
Vuosikustannus jakautuu vastaavasti HUSin ja kaupunkien kesken siten, että HUSin osuus on 2 152 000 euroa, Espoon osuus 69 400 euroa, Helsingin osuus 208 200 euroa ja Vantaan osuus 69 400 euroa. Sekä HUS että kaupungit tekevät kukin oman hankintapäätöksensä omasta laskennallisesta osuudestaan sopimus- ja optiokaudelle.
Koska neuvoteltu ratkaisu perustuu kalenterivuosille määritettyyn hintaan, on mallin soveltaminen tarkoitus aloittaa vuoden 2021 alussa.
Esityslistan liitteinä ovat hankintaa koskeva palvelusopimusluonnos ja palvelusopimuksen liitteinä 1–3 olevat vaativan erityistason saattohoidon palvelukuvaus, potilasohjauksen lääketieteelliset ja sosiaaliset kriteerit ja vuosikustannusmalli ja laskutustiedot.
Suorahankinnan peruste
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole, eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Terho-säätiön kohdalla kyse ei ole varsinaisesti teknisestä tai yksinoikeuteen rinnastuvasta syystä, mutta hankintayksikön käsityksen mukaan millään muulla olemassa olevalla tai mahdollisesti perustettavalla toimijalla ei ole sellaista kyvykkyyttä, jota palvelujen tuottaminen edellyttää, ja tilanne näin rinnastuu hankintalain 40 § 2 momentin 2 kohtaa vastaavaan tilanteeseen.
Teknisistä syistä johtuvaa yksinoikeutta on perusteltu hankintadirektiivin (2014/24/EU) johdanto-osan 50 kappaleessa seuraavasti: ”Jos yksinoikeus johtuu teknisistä syistä, ne olisi määriteltävä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Niihin voitaisiin sisällyttää esimerkiksi se, että muun talouden toimijan on teknisesti lähes mahdotonta saavuttaa vaadittu suoritustaso tai että on tarpeen käyttää erityistä tietotaitoa, välineitä tai keinoja, joita ainoastaan yhdellä talouden toimijalla on käytettävissään. Tekniset syyt voivat aiheutua myös erityisistä yhteentoimivuusvaatimuksista, joiden on täytyttävä, jotta varmistettaisiin hankittavien rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen toimivuus.”
Sopimuksen kohteena olevien palveluiden tuottaminen edellyttää vaativan erityistason palliatiivisen hoidon osaamista ja pitkää kokemusta saattohoitopalveluiden tuottamisesta ja saattohoitokodin ylläpitämisestä. Käytännössä on mahdotonta, että muu toimija voisi saavuttaa nyt Terho-säätiöltä ja Terhokodilta edellytettävän suoritustason ja pystyisi hankkimaan vastaavan tietotaidon tason. Sopimuksen tarkoittamien palvelujen edellyttämä palliatiivisen hoidon osaaminen on suppea erityisosaamisen laji, ja HUS terveydenhuoltoalan toimijana ja kouluttajana pystyy arvioimaan sitä, että tällaista osaamista ei ole ylipäätään markkinoilla saatavissa. Koska palvelu tuotetaan pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan alueen potilaita varten, pitää palvelutuotannon myös sijaita potilaiden asuinpaikkojen läheisyydessä. Käytettävissä olevien tietojen perusteella ilmeistä on, että kilpailutuksen järjestäminen sopimuksen tarkoittamista palveluista ei johtaisi lopputulokseen.
Sopimuksen tekeminen nyt kyseessä olevassa hankinnassa on välttämätöntä, koska Terhokodilta ostettavia palveluita tarvitaan HUSin ja hankinnassa mukana olevien kaupunkien järjestämisvastuulla olevien terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen.
Suorahankinnasta ilmoittaminen ja sopimuksen solmiminen
Yhteishankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen perusteella suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaistavaksi julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Hankintasopimus tullaan tekemään vasta sen jälkeen, kun hankintalain (1397/2016) 131 §:n mukainen suorahankintaa koskeva määräaika on umpeutunut. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua ilmoituksen julkaisemisesta Euroopan unionin virallisessa lehdessä.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävän Terho-säätiön tuottaman saattohoidon hankinnan kokonaisarvoksi on arvioitu 1 040 000 euroa, mistä syystä lautakunta päättää asiasta.
Sopimuksen allekirjoittaminen
Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.
Detta beslut publicerades 29.12.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617