Lastensuojelun vastaanottoperhehoitajien kulukorvauksen muutos 1.1.2021 alkaen
Lastensuojelun vastaanottoperhehoitajien kulukorvauksen muutos 1.1.2021 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti, että vastaanottoperhehoitajille maksetaan vuoden 2021 alusta alkaen hoitopäiväilmoituksen mukaan kulukorvausta, johon on sisällytetty aiemmat erilliset harkinnanvaraiset hankinta- ja toimintarahat ja kilometrikorvaus tavanomaista suuremmista matkakuluista.
Kulukorvaus, joka ei sisällä vuoden 2021 indeksikorotuksia
alle 3-vuotias 24,75 €/pv
3-6-vuotias 25,08 €/pv
7-17-vuotias 25,42 €/pv
Kulukorvaukseen sisältyy lapselle maksettava käyttövara:
15 vuotta täyttäneelle lapselle 55,67 €/kk ja alle 15-vuotiaalle kouluikäiselle lapselle vastaanottolaitosten käytännön mukaan.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunnan 6.11.2018 § 288 tekemän päätöksen mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää sosiaalihuollon toimeenpanoon liittyvien palkkioiden ja korvausten määrien muista kuin laissa säädetyistä tarkistuksista ja muutoksista.
Vastaanottoperhehoitajille on maksettu hoitopäiväilmoitukseen perustuvaa kulukorvausta. Lisäksi vastaanottoperhehoitajalla on ollut mahdollisuus hakea harkinnanvaraisia hankinta- ja toimintarahoja, joiden enimmäismäärä on perustunut vastaanottoperheen tarjoamaan paikkamäärään. Hankintarahalla ovat perhehoitajat uusineet mm. patjoja, lastenvaunuja, koulupöytiä tai hankintarahasta on korvattu kulumisesta johtuvia lastenhuoneiden remonttikuluja. Toimintarahalla on korvattu perhehoitajalle mm. kalliimpia leikkivälineitä ja pääsylippuja.
Vastaanottoperhehoitajille on maksettu kilometrikorvausta tavanomaista suuremmista matkakuluista erillisen ilmoituksen mukaan. Tavanomaisiksi matkakuluiksi on luettu lapsen asiakassuunnitelman mukaiset matkakulut omalla autolla 200 km/kk tai matkalippukuluja 50 €/kk.
Lisäksi vastaanottoperhehoitajalle on maksettu 60 % mahdollisesta vammaistuesta. Vastaanottosijoituksen ajalta lapsilisää ei siirretä vastaanottoperhehoitajan saatavaksi.
Erillisten, kuitteihin perustuvan maksujen käsittely työllistää perhehoitajan sekä perhehoitajan vastuutyöntekijän lisäksi toimistosihteeriä ja palkanlaskentapalveluja. Muutoksella vähennetään sekä lastensuojelun että perhehoitajien työtä. Myös lastensuojelun perhehoidossa siirrytään vastaavaan käytäntöön. Muutoksesta aiheutuva arvioitu kustannusvaikutus on 15 000 €/vuosi.
Detta beslut publicerades 23.12.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 43059