Hankinta, puitejärjestely 2021-2023, LVIJA-tekniset kuntotutkimukset ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021 - 2023
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
- FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä vastaavalle LVI-kuntotutkijalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia
- Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn kuutta (6) osa-aluetta koskevat puitesopimukset 30.6.2023 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)
- Sitowise Oy
- Trio Ilmastointi Oy
- WSP Finland Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)
- Sitowise Oy
- Insinööritoimisto AX-LVI Oy
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy.
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.7.2021 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 30.6.2023. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdolliset kaksi (2) optiovuotta, yksi (1) vuosi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1. Kyseessä on tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiovuosia.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää LVIA-teknisiä kuntotutkimus- ja asiantuntijatehtäviä kiinteistöihin sisäilmaongelmien syiden selvittämiseksi. LVIA-tekniset kuntotutkimukset käsittävät mm. ilmanvaihtojärjestelmien (IV), jäähdytysjärjestelmien, lämpöpumppujärjestelmien sekä näihin liittyvien rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) kuntotutkimukset (mittaus- ja säätölaitteet), lämmitys-, vesi- ja viemärijärjestelmien (LVV) tekniset kuntotutkimukset, LVIA-tekniset kuntotutkimukset kokonaisuudessaan, automaatiojärjestelmien erikoispalvelut sekä suunnittelu- ja muut LVIA-tekniset asiantuntijapalvelut. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Hankinta on jaettu osa-alueisiin seuraavasti:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät (IV) + RAU
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot (LVV)
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien (RAU) erikoispalvelut
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2023 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä hintatarjouksina 30.6.2023 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta,1+1.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2021-2023” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 14.3.2021.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa (yhteinen eurooppalainen hankinta-asiakirja) vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa. Lisäksi sopimustoimittajalla tulee olla toimeksiantojen sisältämän tutkimustoiminnan kattava toiminnan vastuuvakuutus. Toiminnan vastuuvakuutuksen tulee kattaa sopimustoimittajan tekemän tehtävän virheellisyydestä tai puutteellisesta suorittamisesta aiheutuneet henkilö-, esine- ja taloudelliset vahingot. Vakuutusten kustannuksista vastaa sopimustoimittaja.
Tarjoajalla on oltava projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelma tai -järjestelmä, josta käy ilmi päivittäiset työtunnit.
Tarjoajalta edellytetään toimivaa tietoliikenneyhteyttä ja palvelun tuottamiseen tarvittavaa ohjelmistoa ja laitteistoa sekä valmiutta käyttää kaupungin BEM-projektipankkia ja sähköistä huoltokirjaa.
Osa-alueen 1 (Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista, sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta, palvelurakennuksissa* suoritettua IVA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain IVA-kuntotutkimukset, mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot)
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 1 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raportin rungon on oltava laadittu SuLVIn IV-kuntotutkimusohjeistusta soveltaen. Suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, jonka on oltava laajuudeltaan vähintään 1500 m². Raportista tulee löytyä vähintään seuraavat asiat: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä sekä johtopäätökset ja toimenpide-ehdotukset.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus).
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 2 (Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostojen kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksyttävien kuntotutkimusten tulee pitää sisällään kaikki verkostot (lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot), mutta ne voivat sisältyä osaksi LVIA-teknistä kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 2 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin runko tulee olla laadittu SuLVIn LVV-kuntotutkimusoppaan (2013) ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: paikannuskuva havaintoineen, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: TV-kuvauslaitteisto ja röntgenkuvauslaitteisto.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä käytettävän mittakaluston kalibrointi.
Osa-alueen 3 (LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: Oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opisto-tasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* suoritettua LVIA-teknistä kuntotutkimusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referensseiksi hyväksytään vain LVIA-kuntotutkimukset, jotka sisältävät osa-alueiden 1 (IVA) ja 2 (LVV) tutkimukset. Tutkimukset voivat koostua osista, mutta pitää olla samoihin aikoihin tehty ja samasta rakennuksesta. Osa työstä voi olla hankittu alihankintana, mutta pitää olla vastaavan konsultin koordinoima (esim. itse tekee ilmanvaihdon kuntotutkimuksen ja alihankintana LVV-verkostojen kuntotutkimuksen). *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 3 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Malliraportin rungon tulee olla laadittu SuLVIn ohjeistusta soveltaen ja suoritettujen kuntotutkimusten tulee koskea koko rakennusta, laajuus vähintään 1500 m². Raportista pitää löytyä vähintään: kunkin ilmanvaihtokoneen kokonaisilmamäärät, paikannuskuvat havaintoineen, ilmamäärät ja huuhtoutuminen huonetilassa paikannuskuvassa tai tekstin joukossa, palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, selostus ja valokuvia havaituista puutteista, ilmanvaihtojärjestelmän puhtaustarkastelu (visuaalinen tai mittaus), ilmanvaihdon käyntiajat, rakennusautomaatiojärjestelmän tyyppi ja ikä, läpivalaisukuvat, viemäreiden TV-kuvausten perusteella tehdyt havainnot, johtopäätökset, toimenpide-ehdotukset sekä LVV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja. Kuntotutkijoiden käytettävissä tulee olla vähintään alla mainitut mittalaitteet ja tutkimuskalustot, joita sopimustoimittaja ei voi veloittaa erikseen, vaan ne sisältyvät tarjottaviin tuntiveloitushintoihin: paine-eromittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), ilmavirtojen mittauslaitteet (iv-kanavasta, päätelaitteelta), ilman nopeuden mittarit, merkkisavulaitteisto, ilman lämpötila- ja kosteusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), hiilidioksidipitoisuusmittarit (hetkellinen mittaus ja seurantamittaus), TV-kuvauslaitteisto sekä röntgenkuvauslaitteisto.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 4 (Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava LVI-kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista TAI vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksissa* tai toimistorakennuksissa suoritettua lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmiin kohdistunutta tutkimusta tai kartoitusta, laajuudeltaan vähintään 300 brm². Referenssiksi hyväksyttävät tutkimukset voivat myös olla osa laajempaa LVIA-kuntotutkimusta. *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 4 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely, käytettävän mittakaluston kalibrointi sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 5 (Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Kuntotutkija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 5 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja yhteensä vähintään 10 vuoden työkokemus seuraavista tehtävistä: rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään viisi (5) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* tai toimistorakennuksiin kohdistunutta toimeksiantoa rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien valvonta-, vastaanotto- ja toimintatarkastustehtävistä tai rakennusautomaatiojärjestelmien urakointitehtävistä tai rakennusautomaatiosuunnittelutehtävistä. Referensseistä vähintään kaksi (2) tulee olla rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimuksista ja/tai selvityksistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Malliraportti: Malliraportin tulee kohdistua johonkin osa-alueen 5 vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen.
Laitteisto: Tarjoajalta edellytetään asianmukaista kuntotutkimusvälineistöä, suojavarusteita ja työkaluja.
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus rakennusautomaatiojärjestelmien kuntotutkimusprojektien laadunvarmistusmenettelystä, sisältäen ainakin seuraavat asiat: tutkimuksen/selvityksen kulku, toimintatapakuvaus, tutkimussuunnitelman ja raportin tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Osa-alueen 6 (Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut) tarjoajien vähimmäisvaatimukset:
Asiantuntija: Tarjoajan on nimettävä tilaajan kohteisiin vähintään yksi (1) vastaava asiantuntija, joka täyttää seuraavat vaatimukset: oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) TAI vähintään teknikon tai työteknikon tutkinto LVI-tekniikassa tai automaatiotekniikassa ja vähintään 10 vuoden työkokemus asiantuntija- ja suunnittelutehtävistä (LVIA-suunnittelu, LVI-tekniset laskelmat) tai rakennustyön aikaisia asiantuntijatehtäviä (esim. valvonta) sekä hyvä suomen kielen taito.
Yrityksen referenssit: Tarjoajalla on oltava referensseinä vähintään kymmenen (10) LVI- ja/tai RAU-suunnittelutehtävää vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin* kohdistunutta toimeksiantoa, laajuudeltaan vähintään 300 brm², joissa tarjoaja on vastannut kohteessa LVIA-teknisistä asiantuntija- ja/tai -suunnittelutehtävistä. Kohteiden tulee olla laajuudeltaan vähintään 300 brm². *Palvelurakennuksilla tarkoitettuja rakennuksia ovat: sosiaali- ja terveystoimen rakennukset (sairaalat, sosiaali- ja terveysasemat sekä palveluasuminen) sekä pelastustoimen (PEL) rakennukset sekä opetustoimen rakennukset (peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, yliopistot ja korkeakoulut) sekä varhaiskasvatuksen rakennukset (päiväkodit ja leikkipuistot) sekä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset (kirjastot, teatterit, museot, liikuntahallit ja nuorisotalot).
Laadunvarmistus: Tarjoajan on valvottava oman työvoimansa osaamista ja työsuoritusta sekä työtuloksen vaatimustenmukaisuutta. Tarjoukseen on liitettävä kuvaus LVIA-teknisten suunnittelu- ja asiantuntijatehtävien laadunvarmistusmenettelystä sisältäen ainakin seuraavat asiat: suunnittelun kulku, toimintatapakuvaus, suunnitelmien tarkastusmenettely, henkilöstön osaamisen/pätevöitymisen varmistaminen, henkilöstön työsuoritusten valvontamenettely sekä työturvallisuus ja työsuojelu.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 12.4.2021 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisitoista (15) yritystä.
Tarjouksista yksitoista (11) koski osa-aluetta 1, seitsemän (7) osa-aluetta 2, kuusi (6) osa-aluetta 3, kuusi (6) osa-aluetta 4, kuusi (6) osa-aluetta 5 ja yksitoista (11) osa-aluetta 6.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä vastaavan LVI-kuntotutkijan työkokemukselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska ilmoitettu työkokemus oli 3 vuotta. Tarjouspyynnön mukaan vastaavalla LVI-kuntotutkijalla on oltava vähintään ammattikorkeakoulu- tai opistotasoinen insinööritutkinto LVI- tai talotekniikassa ja vähintään 5 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista tai vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkinto ja 10 vuoden työkokemus LVIA-teknisistä kuntotutkimuksista. FCG Finnish Consulting Group Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 1 tarjouskilpailusta.
Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportit eivät kohdistuneet johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Granlund Oy:n osa-alueita 2, 3 ja 4 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2, 3 ja 4 tarjouskilpailuista.
Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Hepacon Oy:n osa-aluetta 5 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 5 tarjouskilpailusta.
Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia, koska yritys on asetettu konkurssiin 15.3.2021. Insinööritoimisto Jormakka Oy:n osa-aluetta 6 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 6 tarjouskilpailusta.
Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjouspyynnössä malliraportille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska malliraportti ei kohdistunut johonkin vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Tarjouspyynnön mukaan malliraportin tulee kohdistua johonkin tarjottavan osa-alueen vähimmäisreferenssikaavakkeella ilmoitettuun kohteeseen. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 2 tarjouskilpailusta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus osa-alueittain, jossa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.
Laadunarviointi
Laadunarvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.
Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien mukaisesti.
Laadunarviointikriteerit ovat liitteenä 1 ja laadunarviointitaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 2A - 2F.
Hintatarjoukset
Hintatarjoukset annettiin tuntiveloitushintoina SKOL-luokkiin 02-06. Tarjousten hintatarjousten vertailuhinta muodostuu osa-alueittain kertoimellaan painotettujen yksikköhintojen summasta.
Vertailuhintataulukot osa-alueittain ovat liitteessä 3.
Laadun ja hinnan arviointi
Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä. Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.
Tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisessa edullisuusjärjestyksessä.
Hinta-laatu-vertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteessä 4.
Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen
Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta eikä tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Toimeksiantojen tilaamismenettelystä voidaan poiketa, jos edellä kuvatun tilausmenettelyn kannalta ensisijainen
Passiivisuus
a) toimittaja on passiivinen eikä vastaa 5 työpäivän sisällä, kun tehdään alustava tiedustelu toimeksiannon tekemisestä, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
b) toimittaja ei anna tarjousta kahden viikon kuluessa tai erikseen sovitussa ajassa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimijalta
Ei pysty toteuttamaan tilausta
c) toimittaja ilmoittaa, ettei se pysty perustellusta syystä toteuttamaan toimeksiantoa, jolloin tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
Aikataulusta tai kattohinnasta ei yhteisymmärrystä
d) sopimuksen mukaan tilaaja määrittää työn laajuuden ja tarkistaa tarjouksesta työhön käytettävät enimmäistuntimäärät ja aikataulun: jos työn aikataulusta tai kattohinnasta ei päästä yhteisymmärrykseen
Sopimustoimittaja ei aloita sovitussa aikataulussa
e) toimittaja ei aloita töiden suorittamista sovitussa aikataulussa eikä toimittaja kykene osoittamaan, että kykenee suorittamaan työt sovitussa aikataulussa, tilaus tehdään seuraavaksi sijoittuneelta toimittajalta
Aikaisempi toimeksianto on myöhässä
f) toimittajan aikaisempi toimeksianto samasta palvelusta (samasta puitejärjestelyn osa-alueesta/tehtävästä) on tilausta tehdessä myöhässä.
Puitesopimuskumppanien valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain seuraava: osa-alue 1: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 2: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 3: 3 - 4 toimittajaa, osa-alue 4: 2 - 3 toimittajaa, osa-alue 5: 2 - 3 toimittajaa ja osa-alue 6: 2 - 3 toimittajaa.
Esitetään, että LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimustoimittajia osa-alueittain seuraavasti:
1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU; 4 sopimustoimittajaa
2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot; 3 sopimustoimittajaa
3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV); 4 sopimustoimittajaa
4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU; 3 sopimustoimittajaa
5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut; 3 sopimustoimittajaa
6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut; 3 sopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmät + RAU (rakennusautomaatio)
- Sitowise Oy
- Trio Ilmastointi Oy
- WSP Finland Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 2: Lämmitys-, vesi- ja viemäriverkostot
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy
Osa-alue 3: LVIA-kokonaisuus (IVA, LVV)
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
- Sitowise Oy
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 4: Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät sisältäen lämpöpumppujärjestelmät (ilma-, maa-, poistoilma- ja ilma-vesilämpöpumput) + RAU (rakennusautomaatio)
- Sitowise Oy
- Insinööritoimisto AX-LVI Oy
- Ryhmittymä ATPLukkari & Co (Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy, Hepaconsulting Lukkari Oy ja Eurofins Expert Services Oy)
Osa-alue 5: Rakennusautomaatiojärjestelmien erikoispalvelut
- Sitowise Oy
- Ryhmittymä Vahanen (Vahanen Rakennusfysiikka Oy ja Vahanen Talotekniikka Oy)
- Ramboll Finland Oy
Osa-alue 6: Suunnittelu- ja muut asiantuntijapalvelut
- Hepacon Oy
- Sweco Talotekniikka Oy
- Sitowise Oy
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.12.2020 § 743) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 10.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Riitta Harju, sisäilma-asiantuntija, puhelin: 09 310 39713
Katri Kuusinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 39163
Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 33196