Hankesuunnitelma, Sörnäisten metroaseman perusparannus

HEL 2020-013980
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 128 §

Projektplan för ombyggnad av Sörnäs metrostation

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplan för ombyggnad av Sörnäs metrostations biljetthall med 10 300 000 euro exklusive mervärdesskatt (i kostnadsnivån för december 2020) som maximipris för projektet, i vilket ingår planering, byggarbeten och tilläggs- och ändringsarbeten under projektet.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall förbättrar lokalernas säkerhet, trivsamhet och användarvänlighet och stöder den kvalitativa utvecklingen av området. Höjningen av standarden på metrostationens biljetthall är en del av utvecklingen av området vid Vasaskvären och i Sörnäs.

Stadsstyrelsen ger samtidigt en uppmaning om att den fortsatta planeringen ska ta fasta på stationslokalernas arkitektur och färgplanering. Till metrostationen bör upphandlas offentlig konst, och vid belysningsplaneringen bör särskilt avseende fästas vid trivsamheten och den upplevda tryggheten.

Projektets strategiska koppling

Enligt Helsingfors stadsstrategi tryggas trafiksystemets funktionalitet med trafikinvesteringar och ökas färdsättsandelen för hållbara trafikformer. Beslutsförslaget stämmer överens med stadsstrategin och stöder dess mål om tryggande av hållbar tillväxt.

Utgångspunkter och mål för projektet

Sörnäs metrostation togs i bruk år 1984. Sörnäs är en viktig och mycket livlig knutpunkt för buss-, metro- och spårvagnstrafik.

År 2018 var det genomsnittliga antalet passagerare på metrostationen 56 000 under vardagar. Stationen är den näst livligaste i Helsingfors. I framtiden förutspås passagerarvolymen öka i och med att det byggs fler bostäder och arbetsplatser i de östliga och nordliga stadsdelarna och i kranskommunerna i norr.

I området planeras dessutom ett projekt för iståndsättning av Vasaskvären under ledning av stadsmiljösektorn, ett projekt för utveckling av fastigheten Tavastvägen 29 och detaljplaneändringar för kvarteren intill Sörnäs metrostation. Staden har som mål att göra det oroliga området tryggare.

Ombyggnadsplanen har beretts i samarbete med stadsmiljösektorn och räddningsverket.

Biljetthallen

Sörnäs metrostation har fem ingångar: A och B på Vasaskvären, C norr om Tavastvägen, E söder om Tavastvägen och G i korsningen Tavastvägen–Helsingegatan. Ingången B med två hissar uppfyller kraven på tillgänglighet. Stationens biljetthall är huvudsakligen belägen under jord, under Vasaskvären, Helsingegatan och Tavastvägen.

I dagens läge ger metrostationens biljetthall ett föråldrat och osnyggt intryck. Rulltrappsschaktet, biljetthallen, de allmänna gångarna, affärslokalerna, kiosken, trapphusen och ingångarna har sitt ursprungliga utseende och gör över lag ett dystert intryck med slitna och smutsiga ytor.

Biljetthallens VVS-, automations- och eltekniska system och sprinklersystemet har nått ändan av sin livslängd. Stationen inrymmer paus- och personalrum för HST:s spårvagnsförare och ordningsvakterna på metrostationen. Dessa lokaler är trånga och bristfälliga, och därför använder spårvagnsförarna paus- och personalrummen i Hagnäs som ersättande lokaler.

Målet med ombyggnaden är att göra stationen trivsammare och tryggare och att minska fastighetens service- och underhållskostnader. Till projektet hör också en förstoring av affärslokalerna vid biljetthallen, vilket höjer HST:s årliga hyresinkomster.

Stationen blir tillgängligare i och med att belysningen förnyas och vägledningen för synskadade ökas.

Projektet är ändamålsenligt och motiverat, eftersom ombyggnaden av metrostationen är en viktig delfaktor vid utvecklingen av hela Sörnäsområdet och Vasaskvären.

Det är skäl att samordna projektet med stadsmiljösektorns projekt för iståndsättning av Vasaskvären så att dubblerande gräv- och ytbeläggningsarbeten kan minimeras och så att projekten för stadsborna ter sig som en helhet. På det sättet går det också att begränsa tiden för arbeten som stör omgivningen.

De ändringar som planeras i projektet följer den gällande detaljplanen. Ingångsbyggnadens arkitektur anpassas till sin nuvarande omgivning i enlighet med de stadsbildsmässiga målen för området vid Sörnäs metrostation. I ändringsarbetet har det beaktats att det finns en reservering för en förbindelse till fastigheten Tavastvägen 29 med tanke på en eventuell framtida ny ingång.

På plattformsnivån görs det inga ändringar i projektet. De enda anordningar för vertikal förflyttning som blir föremål för arbeten i projektet är hissarna i ingången B.

Ytkonstruktionerna och vattenisoleringen på däcket till Sörnäs metrostations biljetthall har förnyats under Helsingegatan och Tavastvägen i samband med ombyggnaden av Tavastvägen åren 2019–2020.

Genomförande av projektet

Det är meningen att projektet ska genomföras åren 2021–2023, och arbetena beräknas pågå i 21 månader.

Projektet omfattar utom ombyggnaden av lokalerna i biljetthallsplanet också en partiell rivning av ingången A i gatuplanet, beklädnad av tryckutjämningsschaktet och ny vattenisolering av däcket på biljetthallsnivån på Vasaskvären med anknytande konstruktioner. Hissarna i ingång B byts helt och hållet ut.

I biljetthallsplanet förnyas de allmänna gångarnas och trapphusens ytkonstruktioner, inredning och sprinkler. Affärslokalerna, kontrollrummen, pausrummen, avfallsrummet, de tillgängliga allmänna toaletterna och de tekniska lokalerna rivs och byggs upp på nytt. Samtidigt förnyas rumsdispositionen och lokalernas ytkonstruktioner.

De hustekniska anordningarna i biljetthallsplanet iståndsätts och förnyas. Vid valet av material och utrustning gynnas lösningar som är långlivade, energieffektiva och utsläppssnåla. Brandsäkerheten på stationen förbättras då de brandtekniska lösningarna uppdateras och förnyas. Förbättringen av de brandtekniska lösningarna började år 2019 med arbeten som utfördes inom ramen för ombyggnaden av Tavastvägen.

Projektet genomförs etappvis så att metrotrafiken fungerar på stationen under hela ombyggnaden, fri passage till metroplattformen tryggas och det finns tillgängliga rutter med vägledning. Arbetena utförs om möjligt på kvällar, nätter och veckoslut. Fyra av de fem ingångarna är vid varje tid öppna.

Projektet påverkar inte metrotrafiken då arbetet pågår. Det kan förekomma korta avbrott i spårvägstrafiken på de närliggande gatorna när centraler för spårvägarnas tekniska anordningar omplaceras, men dessa arbeten utförs om möjligt på natten.

Kostnadsbildningen i projektet

Kostnaderna för ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall uppgår enligt projektplanen till högst 10 130 000 euro.

Kostnadskalkylen är utarbetad i Helsingfors prisnivå för december 2020 på det sätt som anges i boken Talonrakennuksen kustannustietokirja. Haahtela-indexet 103 har använts och byggnadskostnadsindex är 104,5 (2015 = 100).

Fram till utgången av år 2020 har ca 320 000 euro använts för planeringen av projektet.

Kostnaderna för projektet beräknas bli 2 000 000 euro år 2021, 5 630 000 euro år 2022 och 2 180 000 euro år 2023. Den för år 2021 beräknade andelen av kostnaderna har beaktats i HST:s resultatbudget för 2021. De kostnader som gäller åren 2022–2023 beaktas då HST gör upp budget för dessa år.

Projektets inverkan på driftsekonomin

Affärslokalens andel

Ungefär 700 000 euro av projektkostnaderna hänför sig till ändringsarbeten i affärslokalerna.

Stationslokalens andel

Den egentliga metrostationslokalens andel är cirka 9 400 000 euro. Projektet finansieras genom lånemedel och det medför med 30 års avskrivningstid och lineära avskrivningar årligen extra avskrivningskostnader på 320 000 euro.

Projektet har beräknats öka HST:s inkomster och medföra kostnadsbesparingar bl.a. inom underhållsverksamheten på ca 900 000 euro om året.

På basis av samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT:s grundavtal kan staden fakturera HRT för 50 % av avskrivningarna för investeringen (160 000 euro om året) och 50 % av de kalkylmässiga ränteutgifterna (sammanlagt 3 700 000 euro under 30 års tid, kalkylränta på 5 %). HST återbetalar de kalkylmässiga ränteutgifterna på 50 % som det fakturerat HRT för i form av s.k. ränteintäkter på infrastrukturen till staden.

Resten av avskrivningarna (ca 160 000 euro om året) och de verkliga räntekostnaderna på 3 700 000 euro för finansiering av investeringen under lånetiden (räntefot på 3 % och 25 års amorteringstid) blir kostnader för staden i form av infrastrukturstöd för HST. Ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall påverkar stadens stöd till HST med i genomsnitt 160 000 euro om året.

Dessutom blir en del av den avskrivningsandel på 50 % som staden fakturerar av HRT och 50 % av den kalkylmässiga räntan årligen kostnader för staden genom HRT:s betalningsandel; ca 50 % av avskrivningsandelen och den kalkylmässiga räntan täcks med biljettintäkter medan resten hänför sig till kommunandelen. Den totala effekten av HST:s andel vid ombyggnaden av Sörnäs metrostations biljetthall på Helsingfors stads driftsekonomi beräknas bli i genomsnitt 320 000 euro om året (HRT:s betalningsandel och HST:s stöd från staden tillsammans).

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 10.05.2021 § 352

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 10 130 000 euroa (kustannustasossa joulukuu 2020).

Samalla jatkosuunnittelussa kaupunginhallitus kehotti kiinnittämään huomiota aseman tilojen arkkitehtuuriin ja värisuunnitteluun. Metroasemalle tulee hankkia julkista taidetta, ja valaistuksen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota viihtyisyyteen ja koettuun turvallisuuteen.

Käsittely

Vastaehdotus:
Reetta Vanhanen: Päätösehdotukseen lisäys:

Samalla jatkosuunnittelussa kaupunginhallitus kehottaa kiinnittämään huomiota aseman tilojen arkkitehtuuriin ja värisuunnitteluun. Metroasemalle tulee hankkia julkista taidetta, ja valaistuksen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota viihtyisyyteen ja koettuun turvallisuuteen.

Kannattaja: Veronika Honkasalo

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Reetta Vanhasen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

03.05.2021 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 02.03.2021 § 38

Esitys

Liikenneliikelaitoksen johtokunta esitti kaupunginhallitukselle Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannuksen hankesuunnitelman 3.12.2020 hyväksymistä esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta yhteensä sisältäen suunnittelun, rakennustyöt sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on 10,13 milj. euroa hintatasossa joulukuu 2020.

Esittelijä
yksikön johtaja
Antti Nousiainen
Lisätiedot

Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 310 20928

petteri.nieminen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.05.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi