Maksuhyvitys, kaivulupa KP19001195, laskunro 2810039076, Työyhteenliittymä Hertsi

HEL 2020-014327
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Muistutus kadulla ja yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista

Enhetschef

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hylätä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 3 momentin mukaisesta maksusta tehdyn muistutuksen laskusta nro 2810039076.

Päätöksen perustelut

Alueenkäyttömaksua ei muuteta muistutuksen johdosta, sillä maksu on perustunut työn tosiasialliseen kestoon. Asiassa ei ole perusteita jättää perimättä tai alentaa maksuvelvolliselle määrättyä alueenkäyttömaksua.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle Työyhteenliittymä Hertsi on määrätty 2.12.2020 päivätty maksu (laskun nro 2810039076) kadun tai yleisen alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Herttoniemen kaupunginosassa osoitteessa Operaattorinkatu ja Hiihtäjäntie tunnusnumerolla KP1901195.

Muistutus

Maksuvelvollisen edustaja on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungille 4.12.2020.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 3 momentin perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle.

Maksuvelvollisen edustaja on lähettänyt asiaan liittyen kaupungille useamman sähköpostiviestin aikavälillä 29.10.2020 - 23.12.2020. Näistä 4.12.2020 saapunut sähköposti tulkitaan määräajassa saapuneeksi muistutukseksi ja 23.12.2020 saapunut sähköposti muistutuksen täydennykseksi. Muistutus on siten saapunut määräajassa.

Muistutuksessa vaaditaan alueenkäyttömaksun kohtuullistamista siten, ettei maksua peritä lainkaan ajalta 15.5.2020 - 16.11.2020. Vaatimusta perustellaan seuraavasti: 1) kaivulupa on päättynyt 14.5.2020, 2) katualue on ollut kaupungilla käytössä 31.1.2020 alkaen, ja puutteena on ollut vain asfaltin uusinta, ja 3) 28.2.2020 järjestetyssä katselmuksessa ilmenneet puutteet on korjattu 14.5.2020 mennessä. Lisäksi muistutuksessa kerrotaan, että pinta-asfaltin uusiminen olisi kuulunut maksuvelvollisen tehtäväksi talvella 2019 - 2020 sovitun mukaisesti keväällä 2020. Asfaltin uusinta on kuitenkin muistutuksen mukaan jäänyt tekemättä henkilövaihdosten vuoksi.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Mikäli kaivutöiden talvityökaudella 1.12.–14.5. työmaa on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja siitä on tehty ilmoitus, alueenkäyttömaksu katkeaa talvityöajaksi. Toiminnallinen kunto tarkoittaa, että alue on saatettu suostumuksessa edellytettyyn kuntoon (mm. alue on päällystetty suostumuksessa hyväksytyllä tilapäisellä päällysteellä) ja palautettu yleiseen käyttöön. Alueenkäyttömaksun veloitus jatkuu, kun työ jatkuu työmaalla, tai viimeistään 15.5. alkaen, mikäli aluetta ei ole hyväksytysti vastaanotettu sitä ennen. Poikkeavissa sääolosuhteissa talvityöaika määritellään erikseen.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollinen on tehnyt 7.6.2019 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 17.5.2019 - 31.12.2019. Maksuvelvolliselle on ilmoituksen perusteella annettu 17.6.2019 päivätty päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalle 17.6.2019 - 14.5.2020.

Työalue on ollut hyväksyttävässä toiminnallisessa kunnossa 9.3.2020 alkaen. Maksuvelvolliselle on lähetetty 12.3.2020 päivätty lasku ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksusta sekä alueenkäyttömaksusta ajalta 17.6.2019 - 9.3.2020.

Alueenkäyttömaksun veloitus on jatkunut 15.5.2020 alkaen, sillä työtä ei ollut hyväksytysti vastaanotettu tätä ennen. Työstä vastaava on 18.11.2020 ilmoittanut työn valmistuneen 16.11.2020. Maksuvelvolliselle on lähetetty muistutuksen kohteena oleva 2.12.2020 päivätty lasku nro 2810039076 alueenkäyttömaksusta ajalta 15.5.2020 - 16.11.2020.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu.

Kunnossapitolaki edellyttää työstä vastaavaa saattamaan alueen työtä edeltäneeseen kuntoon. Kaivualueen uudelleenasfaltointi ja muu ennallistaminen ovat olennainen osa kaivutyötä. Alueenkäyttömaksun kertyminen ei lähtökohtaisesti katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräisiksi pitkiksikin ajoiksi.

Muistutuksen mukaan alueenkäyttömaksua ei tulisi periä, koska kaivulupa on päättynyt 14.5.2020. Maksuvelvolliselle 17.6.2020 annetun päätöksen voimassaoloaika on ollut 17.6.2019 - 14.5.2020, mikä tarkoittaa, että alue olisi pitänyt saattaa työtä edeltäneeseen kuntoon tai hakea työlle lisäaikaa 14.5.2020 mennessä. Työaika päättyy vasta, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Muistutuksessa todetaan lisäksi, että katualue on ollut kaupungilla käytössä 31.1.2020 alkaen, ja puutteena on ollut vain asfaltin uusinta. Alue on kuitenkin ollut kunnossapitolain mukaisessa työtä edeltäneessä kunnossa vasta 16.11.2020, joten myös alueenkäyttömaksu peritään tähän päivämäärään asti.

Muistutuksessa esitetään myös, ettei alueenkäyttömaksua tulisi periä, koska 28.2.2020 ilmenneet puutteet on korjattu 14.5.2020 mennessä. Työn suorittamisessa mahdollisesti ilmenneillä muilla puutteilla ja niiden korjaamisella ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa vaikutusta alueenkäyttömaksun määräytymiseen. Alueenkäyttömaksu peritään kunnossapitolain ja kaupungin taksapäätöksen mukaisesti siihen asti, kun alue on saatettu työtä edeltäneeseen kuntoon.

Muistutuksessa tuodaan lisäksi esiin, että asfaltin uusinta on jäänyt tekemättä henkilövaihdosten vuoksi. Kunnossapitolain mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida. Työstä vastaavasta riippumattomasta ja ennakoimattomasta syystä, jonka vuoksi alueenkäyttömaksu ei peritä, on hallituksen esityksessä annettu esimerkiksi muinaismuisto, jonka olemassa oloa ei ole tiedetty ja joka on suojeltu. Työstä vastaavasta riippumaton ja ennakoimaton syy voisi olla myös tilanne, jossa kunta edellyttää asennettavaksi samanaikaisesti muita johtoja ja laitteita, eikä työmaata sen vuoksi voida ilmoituksen mukaisesti saattaa valmiiksi.

Kunnossapitolain hallituksen esityksessä annetuista esimerkeistä ilmenee, että työstä vastaavasta riippumattomalla syyllä tarkoitetaan ensisijaisesti sellaista syytä, joka ei liity työstä vastaavan oman työn suorittamiseen, vaan työn ulkopuoliseen seikkaan. Tämän vuoksi työstä vastaavan omassa organisaatiossa tapahtuneita henkilövaihdoksia ei voida pitää kunnossapitolain tarkoittamina työstä vastaavasta riippumattomina syinä, joita ei voida ennakoida.

Alueenkäyttömaksua on peritty kunnossapitolain ja kaupungin taksapäätöksen mukaisesti siihen asti, kun maksuvelvollinen on ennallistanut alueen hyväksyttävällä tavalla ja ilmoittanut työn valmistumisesta kaupungille. Aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei näin ollen ole virheellinen, vaan se on perustunut työn tosiasialliseen kestoon. Asiassa ei ole tullut ilmi kunnossapitolakiin tai kaupungin taksapäätökseen perustuvia syitä alentaa tai jättää perimättä alueenkäyttömaksua.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 28.01.2022 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 14 a §, 14 b §, 18 §

Detta beslut publicerades 10.05.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Beslutsfattare

Elina Airaksinen
vs. yksikön päällikkö