Hankesuunnitelma, Riihenkulma 4, uudisrakentaminen

HEL 2020-014430
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 284 §

Godkännande av projektplan för en ersättande nybyggnad för Malms barnhem och familjeutvärderingen dygnet runt (Rikroken 4)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände projektplanen i bilaga 1 för en ersättande nybyggnad för Malms barnhem och familjeutvärderingen dygnet runt, daterad 27.06.2023, enligt vilken projektet omfattar cirka 3 745 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 20 840 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för mars 2023.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Projektets behövlighet

De byggnader som färdigställts 1967 för den lilla enheten vid Rikrokens barnhem i Malm på adressen Rikroken 4 har kommit till slutet av sin tekniska livslängd och det har konstaterats fuktskador i dem. De nuvarande lokalerna uppfyller varken till sin omfattning eller funktion social-, hälsovårds- och räddningssektorns behov eller barnskyddets nuvarande krav. En ombyggnad av de nuvarande byggnaderna skulle inte motsvara de funktionella behoven.

I byggnaderna har man gjort renoveringar som tryggar användningen, men konditionsgranskningar visar att deras effekt bara räcker i några år. Stadsmuseet har godkänt rivningen av byggnaderna.

Tomtens outnyttjade byggrätt möjliggör en mer omfattande verksamhet än för närvarande. Tomten ligger vid goda trafikförbindelser och lämpar sig väl för verksamhet inom barnskyddet också med tanke på miljön.

I lokalerna vid Rikroken 4 finns också mottagningsfamiljeverksamhet i tillfälliga lokaler, som ursprungligen byggdes för barnhemmet.

Tjänsten familjeutvärdering dygnet runt inrättades 2020 och verkar för närvarande i sina andra tillfälliga lokaler, som finns vid Sofielundsgatan 11 och inte heller är lämpliga för verksamheten.

Projektplan

Syftet med nybyggnadsprojektet för Malms barnhem och familjeutvärderingen är att bygga nya ersättande lokaler för Rikrokens barnhem samt för mottagningsfamiljeverksamheten och familjeutvärderingen dygnet runt (från och med 1.1.2024 familjemottagning). I och med projektet rivs de nuvarande byggnaderna vid Rikroken 4.

Tack vare nybyggnadsprojektet kan man placera Rikrokens barnhems tre skilda små enheter, mottagningsfamiljeverksamheten samt familjeutvärderingen dygnet runt nära varandra. Verksamhetens placering i lokalerna har illustrerats i bilagematerialet 2.

Nybyggnaderna byggs större än de nuvarande lokalerna och de gör det möjligt att öka antalet platser i barnhemsverksamheten och familjeutvärderingen. I och med projektet ökar antalet platser med sex i stadens egna barnhemsverksamhet. Det finns ett stort behov av barnhemmet Rikrokens barnhemstjänst. Ordnande av vård utom hemmet för barn som är klienter inom barnskyddet är nödvändigt och grundar sig på barnskyddslagen.

Rikroken är särskilt viktig för barnskyddet eftersom barnhems- och mottagningsfamiljeverksamheten finns där sedan länge och verksamheten har blivit bekant i grannskapet. Nybyggnaderna byggs i enlighet med kraven i detaljplanen så att det inte ska finnas behov att avvika från planen och för att det inte ska bli nödvändigt med fördröjningar i projektets tidsplan.

Rikrokens barnhem tillhandahåller långvarig anstaltsvård dygnet runt för barn och unga i åldern 3–17 i Helsingfors som omhändertagits. Ordnande av vård utom hemmet för barn som är klienter inom barnskyddet är nödvändigt och grundar sig på barnskyddslagen. Eftersom invånarna bor länge på barnhemmet har man strävat efter ett hemlikt intryck i placeringen av avdelningarna och planeringen av avdelningslokalerna och gårdsmiljön. I de byggnadstekniska lösningarna har man fäst särskild uppmärksamhet vid säkerhet och hållbarhet.

Målgruppen för mottagningsfamiljeverksamheten är barn i åldern 0–17 år som är i akut behov av vård utom hemmet. Staden har som princip att i första hand placera barn i mottagningsfamiljer. Mottagningsfamiljsverksamheten ansvarar för stödtjänster för barn som placerats i mottagningsfamiljer och deltar i bedömningen av barnets och familjens situation. Verksamheten tryggar de tjänster som barnet behöver under placeringen och familjevårdarens kompetens och ork samt ser till att placeringen är säker. Lokalbehoven inom mottagningsfamiljeverksamheten består i huvudsak av arbetsrum för stödpersoner, mottagningsrum samt besöksrum för barn, deras föräldrar och personal.

Familjeutvärderingen dygnet runt är i enlighet med barnskyddslagen en stödåtgärd inom öppenvården. Tjänsten gör det möjligt att bedöma barnets och familjens situation när det inte kan göras i hemmet och när den barnskyddsliga grunden för skydd uppfylls. Tjänsten är kortvarig och erbjuds dygnet runt. I och med nybyggnaden är det möjligt att öka antalet klientfamiljer från nuvarande fyra till sex. Lokalbehovet för familjeutvärderingen dygnet runt består till största delen av småbostäder och arbetsrum för personalen. Klientfamiljer bor i småbostäder i högst 30 dygn, under vilka personalen bedömer klienternas förehavanden och försöker stödja dem.

I nybyggnadernas konstruktioner har man särskilt beaktat de krav på skydd för privatlivet som är väsentliga för verksamheten samt bullret utanför som följer av byggplatsen.

Utgångspunkterna för planeringen är att energieffektiviteten är bättre än föreskriftsnivån och att förnybar energi produceras på platsen. Ett jordvärmesystem har valts som grund för den fortsatta planeringen. Det täcker cirka 95 % av uppvärmningsbehovet. Toppeffektbehoven täcks med el. Solelsystem installeras på yttertaken.

Personalantalet vid Rikrokens barnhem ökar från det nuvarande 46 med totalt 3–6 anställda i och med att antalet klientplatser ökar. Personalantalet vid familjeutvärderingen dygnet runt ökar också från det nuvarande 11 med 1–2 anställda i och med att klientplatserna ökar. Antalet anställda inom mottagningsfamiljsverksamheten förblir oförändrat med 13 anställda i nybyggnaden.

En projektplan och en behovsutredning daterad 27.6.2023 har utarbetats för projektet i samarbete mellan stadsmiljösektorn och social-, hälsovårds- och räddningssektorn. Under planeringen har företrädare för byggnadstillsynstjänsten, miljötjänsten och räddningsverket samt samarbetspersonalen vid social-, hälsovårds- och räddningssektorn hörts som sakkunniga.

Projektplanen finns som bilaga 1. Bilagorna till projektplanen finns i bilagematerialet.

Projektets omfattning

Projektet omfattar cirka 3 745 m² bruttoyta, 3 010 m² lägenhetsyta och 2 323 m² effektiv yta.

Ledigblivande lokaler

På grund av nybyggnadsprojektet avstår social-, hälsovårds- och räddningssektorn från lokalerna vid adresserna Förvaltarbågen 3 D 63 och 64 och Lavstigen 6.

Byggnadskostnader

Projektets kostnader uppgår till sammanlagt 20 840 000 euro exkl. moms (5 565 euro/m² bruttoyta) i kostnadsnivån för mars 2023.

Objektets särdrag höjer kostnaderna enligt följande:

- I projektet förbereder man sig på att den nya barnskyddslagen, som är under beredning, tillåter att endast 14 barn får placeras i samma byggnad på ett barnhem, så det kommer att finnas flera avdelningsbyggnader.

- Hållbarhets- och säkerhetskraven på barnhemslokaler på specialnivå och krävande nivå är väldigt höga.

- Den bullersituation som miljön orsakar kräver särskilt goda ljudisolerande egenskaper hos konstruktionerna, och för att gården ska kunna användas måste avdelningsbyggnaderna vara högre än normalt.

- Våningsytan i den gamla detaljplanen räknas i enlighet med den gamla byggnadslagen. För att lokalbehovet ska kunna tillgodoses måste maskinrummet för ventilation placeras på vinden så att byggrätten räcker till de framförda lokalbehoven. Lösningen ökar byggnadernas höjd och bruttoyta.

Lokalkostnader för social-, hälsovårds- och räddningssektorn

Den interna hyran fastställs i enlighet med den nya hyresmodellen till 33,69 euro/m² lägenhetsyta i månaden, alltså cirka 1 216 800 euro om året. Kapitalhyran är 28,44 euro/m² lägenhetsyta i månaden och underhållshyran är 5,25 euro/m² lägenhetsyta i månaden. Grunden för hyran per kvadratmeter är 3 010 m² lägenhetsyta.

Den slutliga kapitalhyran justeras enligt de faktiska kostnaderna för projektet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.

Projektfinansiering

I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2023–2032, som ingår som bilaga i budgeten, har det reserverats sammanlagt 14 miljoner euro för att planera och genomföra projektet utgående från att projektets omfattning är 3 500 m² bruttoyta och att det genomförs åren 2024–2026. I projektplaneringen har projektets omfattning och kostnader ökat och de är nu 3 745 m² bruttoyta respektive 20,84 miljoner euro.

Projektets ökade finansieringsbehov har beaktats i det uppdaterade förslaget till byggnadsprogram.

Genomförande av projektet och tidsplan

Projektets genomförandeansvar och underhållsansvar hör till stadsmiljösektorns lokalservice.

Avsikten är att byggandet inleds hösten 2024 och projektet ska färdigställas under våren 2026.

Tillfälliga lokaler

För verksamheten på tomten vid Rikroken 4 behövs tillfälliga lokaler. Rikrokens lilla enhet och barnhemmets administration flyttar våren 2024 till adressen Nitargränden 2, där två avdelningar inom stadens barnskydds mottagning för unga finns för tillfället. Lokalerna vid Nitargränden 2 blir tomma våren 2024 när mottagningen för unga flyttar till nya lokaler vid Krämertsvägen. Staden utreder var den kan erbjuda mottagningsfamiljeverksamheten tillfälliga lokaler.

En uppskattning av de kostnader som barnhemmets tillfälliga lokaler förorsakar social-, hälsovårds- och räddningssektorn är cirka 450 000 euro för en hyrestid på 25 månader.

Social-, hälsovårds- och räddningsnämndens utlåtande

Social-, hälsovårds- och räddningsnämnden godkände behovsutredningen och tillstyrkte projektplanen i sitt utlåtande 24.10.2023 (§ 215). Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.

Under behandlingen av ärendet gjorde ledamoten Laura Korpinen ett motförslag som inte understöddes, varvid den förföll. Korpinen anmälde avvikande mening om nämndens utlåtande på de grunder som framkommer i motförslaget som förföll.

Befogenheter

I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.

Stäng

Kaupunginhallitus 04.12.2023 § 727

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Malmin lastenkodin ja ympärivuorokautisen perhearvioinnin korvaavan uudisrakennuksen liitteenä 1 olevan 27.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 3 745 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 20 840 000 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa.

27.11.2023 Pöydälle

Esittelijä
va. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot

Suvi Rämö, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 24.10.2023 § 215

Lausunto

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi tarveselvityksen ja puolsi Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmaa.

Koko hankkeen bruttoala on 3745 brm² ja huoneistoala on 3010 htm². Kiinteistöt toteutetaan Helsingin kaupunkiympäristön toimialan omistukseen. Hanke sisältyy vuokra- ja osakeohjelmaan sekä on toimialan palveluverkon linjausten (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 23.5.2023 § 97) mukainen.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmasta:

"Hankekohtaiset tiedot

Riihenkulma 4 tontti on nykyisine rakennuksineen ollut lastensuojelun käytössä vuosikymmenten ajan. Rakennukset eivät palvele toiminnan nykyisiä vaatimuksia ja ovat tulleet teknisen käyttöikänsä päähän. Peruskorjaamalla nykyisiä rakennuksia ei voitaisi vastata toiminnallisiin tarpeisiin. Tontin käyttämätön rakennusoikeus mahdollistaa nykyistä laajemman toiminnan. Tontti sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä, ja soveltuu lastensuojelun toiminnoille ympäristönsäkin puolesta hyvin. Uudisrakentamishankkeen tiloihin on esteetön pääsy.

Hanke edellyttää Riihenkulma 4 tontilla olevien nykyisten rakennusten purkamisen sekä Riihenkulma 2 tontin lohkomisen sekä Riihenkulma 2 B tontilla olevan rakennuspaikan hyödyntämisen uudisrakentamiselle. Riihenkulma 2 tontilla olevaan koulurakennukseen ja sen toimintaan ei hankkeella ole vaikutuksia. Molemmat tontit omistaa Helsingin kaupunki. Tonttien Riihenkulma 4 ja Riihenkulma 2B välille toteutetaan kulku. Tontille 2B toteutetaan itsenäinen kulku tonttien pohjoispuolelta kulkevalta Riihenkulma-kadulta.

Uudisrakentamishankkeen ansiosta voidaan toistensa lähelle sijoittaa Riihenkulman lastenkoti, sisältäen kolme tällä hetkellä erillistä pienyksikköä, vastaanottoperhetoiminta sekä ympärivuorokautinen perhearviointi (1.1.2024 alkaen perhevastaanotto).

Uudisrakentamishankkeen myötä toistensa läheisyyteen sijoittuvat toiminnat saavat terveelliset, kestävät, pitkäaikaiset, tarkoituksenmukaiset ja nykyaikaiset tilat toimintansa toteuttamiseksi. Hankkeessa on kiinnitetty erityistä huomiota nuorten ja työntekijöiden turvallisuuteen sekä kodinomaisuuteen ja kestävyyteen. Useamman lastensuojelun toiminnan sijoittaminen toistensa välittömään läheisyyteen mahdollistaa synergiaa tilojen käytön osalta sekä lisää turvallisuutta toimintoja toteutettaessa.

Hanke mahdollistaa lastenkotitoiminnan ja perhearvioinnin paikkamäärän lisäämisen, johon on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätös.

Riihenkulma 4 tontille sijoittuu lastenkotitoiminnan yksikerroksiset osastorakennukset, joissa kaksi osastoa toimii parina. Osastoparit ovat suunniteltu paritalomaisiksi ratkaisuiksi omine asuintiloineen ja asuntopihoineen. Lastenkotitoiminnan välittömään läheisyyteen toteutetaan itsenäistymiseen tähtäävien taitojen harjoittelemiseen tarkoitetut itsenäistävän osastohoidon tilat kahdelle nuorelle. Tontille Riihenkulma 4 sijoittuu kaksikerroksinen päärakennus, jossa on osittain tiloja kaikkien toimintojen yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi korkea monitoimitila liikunnallisiin ja toiminnallisiin tarkoituksiin sekä kaikkia toimintoja palveleva laitoskeittiö ja henkilökunnan ruokailutilat.

Uudisrakentamisen myötä ympärivuorokautinen perhearviointi tulee toimimaan tontilla 2B samassa kaksikerroksisessa rakennuksessa vastaanottoperhetoiminnan kanssa.

Toimintojen edellyttämälle taustatyölle suunnitellut tilat ovat strategian mukaisia monitiloja, joissa vakanssimäärän muutokset voidaan huomioida. Lastenkotitoiminnan osastotiloissa on kiinnitetty huomiota käyttöjoustoon siten, että huoneita on otettavissa eri käyttötarkoituksiin ilman muutostöitä joko väli- tai pitkäaikaisesti.

Riihenkulma 4 tontilla toimiville toiminnoille tarvitaan väistötilat. Riihenkulman pienyksikkö ja lastenkodin hallinto väistävät keväällä 2024 osoitteeseen Niittaajankuja 2, jossa tällä hetkellä toimii Helsingin lastensuojelun nuorten vastaanoton kaksi osastoa. Niittaajankuja 2 tilat tyhjenevät keväällä 2024 nuorten vastaanoton muuttaessa uusiin tiloihin Krämertintielle. Vastaanottoperhetoiminnan väistötilojen järjestämistä selvitetään.

Uudisrakentamishankkeen myötä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala luopuu seuraavista kohteista:

- Tilanhoitajankaari 3 D 63 ja 64

- Jäkäläpolku 6

- Riihenkulma 4, A, B ja C (hankkeen myötä purettavat vanhat rakennukset).

Hankkeen arvioidut rakennuskustannukset ovat noin 20 840 000 euroa.

Hankkeen toteutussuunnittelu ajoittuu syyskuun 2023 ja kesäkuun 2024 väliselle ajalle. Rakentamisen valmistelu toteutuu vuoden 2024 heinäkuun ja syyskuun välillä. Rakentaminen ja käyttöönotto tapahtuu lokakuun 2024 ja maaliskuun 2026 välisenä aikana.

Hankkeeseen sisältyvät toiminnat

Riihenkulman lastenkoti tarjoaa pitkäaikaista ympärivuorokautista laitoshoitoa helsinkiläisille huostaanotetuille 3–17-vuotiaille lapsille ja nuorille, joilla on vakavaa oireilua. Lastenkoti toimii tällä hetkellä kolmessa erillisessä sijainnissa, jotka tarjoavat paikan yhteensä 24 lapselle. Uudisrakentamishankkeen myötä Helsingin oman lastenkotitoiminnan paikkamäärä kasvaa kuudella paikalla. Riihenkulman lastenkodin tuottamalle lastenkotipalvelulle on runsaasti kysyntää. Lastensuojelun asiakkaana olevien lasten sijaishuollon järjestäminen on välttämätöntä ja perustuu lastensuojelulakiin.

Ympärivuorokautinen perhearviointi (1.1.2024 alkaen perhevastaanotto) on lastensuojelulain mukainen avohuollon tukitoimi. Palvelu on laitosmuotoista arviointia pienten lasten perheille sellaisessa tilanteessa, kun arviointia ei voida toteuttaa kotona. Palvelun kesto on lyhytaikainen ja toiminta on ympärivuorokautista. Palvelun kohderyhmänä on sijoitustilanteessa oleva pikkulapsiperhe.

Vastaanottoperhetoiminnalla varmistetaan perhehoidon ensisijaisuus kiireellisissä sijoitustilanteissa. Perhehoito on laitoshoitoon nähden ensisijainen lapsen sijaishuollon muoto.

Rakennuksia koskevat tiedot

Rakennukset ovat valuharkkorunkoisia ja ala-, väli- sekä yläpohjat koostuvat ontelolaatastoista. Julkisivut ovat puuverhoillut, ja vesikatto on konesaumattua peltiä. Niissä rakennusosissa, joita ääneneristävyyden vaatimukset eivät suoraan koske, käytetään puuta. Valtaosa rakennuksista toteutetaan paalujen varaan. Huomiota kiinnitetään sisäilman laatuun, valaistukseen, paloturvallisuuteen ja esteettömyyteen. Toimintojen erityiset turvallisuustarpeet on rakenteellisten ratkaisujen lisäksi huomioitu rajaamalla eri käyttötarkoituksiin liittyvät tilat toisistaan kulunvalvonnalla. Tietoteknisissä asennuksissa otetaan huomioon kaikkien kolmen toiminnan tarpeet. Hankkeessa tavoitellaan pitkäaikaiskestävää, energiatehokasta ja helposti huollettavaa rakennusta. Käytettävät rakenteet, materiaalit, kalusteet ja varusteet ovat kulutusta kestäviä, kunnostettavia ja helposti puhdistettavia.

Vuokrakustannukset ja irtaimen hankintojen kustannukset toimialalle

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle arvioidut vuokrakustannukset ovat seuraavat:

  • 33,69 euroa/htm²/kuukausi
  • 101 398 euroa/kuukausi
  • 1 216 778 euroa/vuosi.

Toiminnan vaatimiin irtokalusteisiin, urakkaan kuulumattomiin laitteisiin ja muuhun irtaimistoon on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala varannut yhteensä 750 000 euroa vuodelle 2026. Kustannukset eivät sisällä tietohallinnon hankintoja.

Käsittely

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Esitän, että lausuntoehdotuksen sisältö olisi seuraava:

Lausuntoehdotus
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei puolla Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin (Riihenkulman lastenkoti, ympärivuorokautinen perhearviointi ja vastaanottoperhetoiminta) hankesuunnitelmaa. Tilanteessa, jossa sotepe-toimiala joutuu etsimään säästöjä, ei ole syytä kasvattaa sotepe-menoja uudisrakentamisesta aiheutuvilla lisävuokrakuluilla. Päinvastoin nykyisten tilojen vuokraa pitäisi neuvotella kaupungin kanssa alaspäin, jos rakennusten arvo on alentunut.

Jäsen Laura Korpisen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antoi esittelijän ehdotuksen mukaisen lausunnon.

Jäsen Laura Korpinen jätti sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunnosta eriävän mielipiteen rauenneesta vastaehdotuksestaan ilmenevin perustein.

03.10.2023 Pöydälle

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Piia Vanhatalo, suunnittelija, puhelin: 310 28529

piia.vanhatalo@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 24.08.2023 § 77

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteisiin Riihenkulma 4 ja 2b toteutettavan Malmin lastenkodin ja perhearvioinnin korvaavan uudisrakennuksen 27.6.2023 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 20 840 000 euroa maaliskuun 2023 kustannustasossa ja laajuus noin 3 745 brm² ehdolla, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Samalla rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Juha Aaltonen.
Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
tekninen johtaja
Kari Pudas
Lisätiedot

Juha Aaltonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21008

juha.aaltonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 19.12.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.

Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.

Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
besöksadress:
Banbyggarvägen 5
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.

Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Suvi Rämö, stadssekreterare, telefon: 09 310 32174

suvi.ramo@hel.fi