Hankinta, ohjelmistorobotiikan palveluiden hankinta, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000026
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ohjelmistorobotiikan palveluiden hankinta Palvelukeskus Helsinki-liikelaitokselta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Palvelukeskus Helsinki-liikelaitokselta ohjelmistorobotiikan asiantuntijapalveluita. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että jokaisesta ohjelmistorobotin toteutuksesta tehdään tähän päätökseen perustuva erillinen tilaus.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti, että hankintojen kokonaiskustannukset saavat olla enintään 180 000 euroa (alv 0%).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertakustannukset maksetaan atk-investointimäärärahoista hankkeelta Tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimiala haluaa tehostaa toimintaansa ja korvata työläitä manuaalisia työprosesseja ottamalla käyttöön ohjelmistorobotiikan palveluita. Ohjelmistorobottien avulla pystytään myös vapauttamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia muuhun työhön.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala on ottamassa käyttöön Apotti-järjestelmän huhtikuussa 2021. Osana käyttöönottoa on tarpeen siirtää tietoja vanhoista järjestelmistä ohjelmistorobottien avulla, sillä manuaalinen tietojen siirto ihmisvoimin ei ole mahdollista annetussa aikataulussa.

Hankittavien palveluiden kokonaiskustannus voi olla arviolta 40 000 € - 180 000 €, sillä Apotti-järjestelmän tiedonsiirroissa tarvittavan ohjelmistorobotiikan laajuutta tarkennetaan saatavilla olevan henkilöresurssien tilanteen mukaan.

Hankinta toteutetaan Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin (hankintalaki 15§). Ohjelmistorobotiikan palvelut on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 15.12.2020 § 276.

Detta beslut publicerades 22.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jan Nygren, ICT-Asiantuntija, puhelin: 09 310 45062

jan.nygren@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö