Tutkimuslupa, Parempaa oirearviointia palliatiivisessa hoidossa vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisille

HEL 2021-000137
Ärendet har nyare handläggningar
§ 14
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Tutkimuslupa tutkimukseen "Parempaa oirearviointia palliatiivisessa hoidossa vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisille - DisDAT-mittarin suomenkielisen version pilotointi"

Chef för handikapparbete

Päätös

Vammaistyön johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Parempaa oirearviointia palliatiivisessa hoidossa vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisille - DisDAT-mittarin suomenkielisen version pilotointi" (YAMK-tutkimus). Tutkimuksen yhteyshenkilö on asumispalvelupäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2021 asti.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisten henkilöiden oirearvioinnin erityispiirteet palliatiivisessa hoidossa ja pilotoida DisDAT-mittarin suomenkielinen versio. Pilotoinnin yhteydessä tarkoituksena on selvittää mittarin käytettävyyttä vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisen tuskaisuuden ja yleisen epämukavuuden oirearvioinnissa hoitajien arvioimana. Tämä tutkimuslupa on myönnetty Helsingin sosiaali- ja terveystoimen asiakkaiden osuuteen tutkimuksessa. Rekrytoitavien asiakkaiden määrästä sovitaan erikseen yhteyshenkilön kanssa. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujilta pyydetään kirjalliset suostumukset. Tutkimusaineisto säilytetään tietoturvallisesti tietosuojaselosteen mukaisesti. Kaikki aineisto hävitetään tietoturvallisella tavalla tutkimuksen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 31.12.2021. Tutkimuksella on Diakonissalaitoksen eettisen toimikunnan puolto.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää vammaistyön johtaja.

Detta beslut publicerades 27.04.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mia Mäntymaa, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 72924

mia.mantymaa@hel.fi

Beslutsfattare

Katja Raita
vammaistyön johtaja

Bilagor

1. Tutkimuslupahakemus 7.1.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tutkimuslupahakemus_täydennetty
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Tutkimuslupahakemus, täydennys 7.1.2021
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Tutkimuslupahakemus 7.1.2021, liite, tutkimussuunnitelma
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Tutkimuslupahakemus 7.1.2021, liitteet, eettisen toimikunnan lausunto ym
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.