Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 17.2.-24.2.2021

HEL 2021-000628
Ärendet har nyare handläggningar
§ 51

Varautumisen toimeenpano koronavirus-tilanteessa Helsingin kaupungilla 17.2.-24.2.2021

Kanslichef

Päätös

Vs. kansliapäällikkö päätti kehottaa toimialoja, virastoja ja liikelaitoksia toimeenpanemaan seuraavat koordinaatioryhmän ja johtoryhmän 17.2.-24.2.2021 tekemät linjaukset:

  • Ohjaamo Helsingin toiminta avataan välttämättömänä julkisena palveluna siten, että asiakastiloihin otetaan kerralla vain kolme asiakasta etukäteen tapahtuvan ajanvarauksen perusteella.
  • Vieraskielistä koronaneuvontaa jatketaan 30.6.2021 saakka seuraavasti:
    • Jatketaan kauppakeskus Itiksen ja kauppakeskus Triplan koronaneuvontapisteiden toimintaa koronatilanteesta ja mahdollisista rajoitteista riippuen kesäkuun loppuun.
    • Mikäli toimintaa kauppakeskuksissa joudutaan rajoittamaan, etsitään uusia palvelupisteitä.
    • Jatketaan puhelinpalvelua arkisin klo 9–12 kesäkuun loppuun asti.
    • Jatketaan tiivistä vuoropuhelua vieraskielisten järjestöjen ja moskeijoiden kanssa.
    • Edistetään vieraskielisen koronaneuvonnan tiedottamista myös järjestöjen ym. kanavissa.
    • Osallistutaan tarvittaessa eri alueille jalkautuvaan neuvontatyöhön, esim. moskeijakäynnit.
  • Keskushallintoa ja toimialoja velvoitetaan varautumaan oman henkilöstönsä siirtämiseen kuntavaalien järjestelyjen tukemiseen. Ensisijaisesti henkilöstöä kartoitetaan muilta toimialoilta kuin sosiaali- ja terveystoimialalta.
  • Helsinki omalta osaltaan toimeenpanee pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmässä 18.2.2021 tehdyt seuraavat linjaukset:
    • Pormestari tulee antamaan konserniyhteisöille toimiohjeen koskien koronaepidemian leviämiseen liittyviä rajoitustoimia. Rajoitusten ja suositusten sisältö pysyy pääosin samana kuin pormestarin toimiohjeissa 3.12.2020, § 107 ja 8.2.2021, § 12 sillä poikkeuksella, että Korkeasaaren eläintarhan ulkotilat avataan rajatusti 1.3.2021 lukien. Toimiohjeella toimeenpannaan osaltaan pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmässä 18.2.2021 annetut seuraavat rajoitukset ja suositukset:

      Päätöksen perustelut

      Koronavirustilanteessa ensimmäisen kerran kaupungin valmiutta on kohotettu pormestarin päätöksellä 1.3.2020 § 27 sosiaali- ja terveystoimialalla ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Kansliapäällikkö päätti 13.3.2020 § 57 Helsingin kaupungin valmiuden kohottamisesta johtamisvalmiuteen. Kansliapäällikkö 17.6.2020 § 153 päätti kaupungin valmiuden laskemisesta perusvalmiuteen, sillä poikkeuksella, että sosiaali- ja terveystoimiala, työterveys Helsinki ja kaupunginkanslia jäävät edelleen johtamisvalmiuteen. Kansliapäällikkö päätti 23.11.2020 § 264 kohottaa Helsingin kaupungin seuraavien organisaatioiden valmiuden johtamisvalmiuteen kriisijohtamismallin mukaisesti: kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kaupunkiympäristön toimiala, pelastuslaitos, liikenneliikelaitos, palvelukeskusliikelaitos ja rakentamispalveluliikelaitos.

      Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta. Edellä todetut toimenpiteet on käsitelty ja linjattu kaupungin koronaviruskoordinaatioryhmässä ja tarvittavilta osin kaupungin johtoryhmässä.

      Kansliapäällikkö on päättänyt 13.3.2020 § 57, 18.3.2020, § 66, 20.3.2020 § 70, 25.3.2020 § 73, 29.3.2020 § 77, 4.4.2020 § 88, 9.4.2020 § 92, 17.4.2020 § 95, 22.4.2020 § 98, 24.4.2020 § 101, 4.5.2020 § 106, 12.5.2020 § 115, 16.5.2020 § 117, 25.5.2020 § 119, 5.6.2020 § 138, 17.6.2020 § 157, 30.6.2020 § 175, 2.7.2020 § 177, 6.8.2020 § 186, 13.8.2020 § 189, 26.8.2020 § 196, 3.9.2020 § 201, 10.9.2020 § 206, 17.9.2020 § 210, 2.10.2020 § 219, 7.10.2020 § 223, 15.10.2020 § 227, 21.10.2020 § 231, 29.10.2020 § 238, 5.11.2020 § 243, 11.11.2020 § 246, 23.11.2020 § 261, 3.12.2020 § 279, 12.12.2020 § 286, 18.12.2020 § 295, 21.12.2020 § 307, 28.12.2020 § 312, 14.1.2021 § 8, 21.1.2021 § 15, 27.1.2021 § 19, 3.2.2021 § 24, 10.2.2021 § 28 ja 17.2.2021 § 38 edellisen kerran varautumisesta. Edellä todettujen toimenpiteiden tarkemmat perustelut kirjataan tarpeen mukaan myöhemmin valmistuvassa perustelumuistiossa.

      Detta beslut publicerades 25.02.2021

      OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

      Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

      Oikaisuvaatimusoikeus

      Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

      • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
      • kunnan jäsen.
      Oikaisuvaatimusaika

      Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

      Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

      Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

      Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Oikaisuvaatimusviranomainen

      Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

      Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

      Sähköpostiosoite:
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

      Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

      • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
      • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
      • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
      • oikaisuvaatimuksen tekijä
      • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
      • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      Stäng

      Mer information fås av

      Suvi Rämö, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 32174

      suvi.ramo@hel.fi

      Beslutsfattare

      Tuula Saxholm
      kansliapäällikkö