Tytäryhteisöjen talousarviotavoitteet vuodelta 2020

HEL 2021-000968
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 58 §

Rapport till stadsfullmäktige om målen för dottersammanslutningar i 2020 års budget

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände

  • avvikelserna i de mål för dottersammanslutningar i 2020 års budget som ska rapporteras till stadsfullmäktige i fråga om Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors och Seure Henkilöstöpalvelut Oy.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Helsingfors stads budget för år 2020 (stadsfullmäktige 27.11.2019) fastställde ekonomiska mål och/eller verksamhetsmål för de dottersammanslutningar vars verksamhet är marknadsbaserad och för stadens övriga mest betydelsefulla dottersammanslutningar i syfte att säkerställa att deras agerande är förenligt med stadskoncernens helhetsintresse. Målen är också avsedda att säkra att stadens ägarvärde utvecklas positivt.

Bilaga 1 innehåller information om de mål för övriga dottersammanslutningar som är fastställda i 2020 års budget och som ska rapporteras till stadsfullmäktige och om hur målen utfallit. Bilaga 2 innehåller motsvarande uppgifter i fråga om de bolag vars verksamhet är marknadsbaserad. På basis av sammanslutningarnas egen uppföljning och rapportering har de mål som ska rapporteras till stadsfullmäktige nåtts utom i fråga om Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors och Seure Henkilöstöpalvelut Oy.

En mera detaljerad utredning av hur budgetmålen har nåtts föreläggs koncernsektionen i form av Sammanslutningsrapporten 4/2020.

Sammandrag av de ouppnådda mål som ska rapporteras till stadsfullmäktige

Fastighets Ab Verksamhetslokalerna i Helsingfors

Mål:

Kostnadsstegringen inom fastighetsunderhållet (euro/m²) högst lika stor som den indexstegring som beskriver underhållskostnaderna (jfr Statistikcentralens kostnadsindex för fastighetsunderhåll).

Utfall:

Underhållskostnaderna för bolagets fastigheter förändrades i genomsnitt med 10,52 procent under en treårsperiod, vilket är 9,22 procentenheter mer än den genomsnittliga indexförändringen på tre år under rapporteringsperioden. Bolagets verksamhet har genomgått en kraftig förändringsfas och det har förekommit partiella delningar och fastighetsutvecklingsprojekt i bolaget. Antalet kvadratmeter i byggnadsbeståndet minskade under perioden med 14,78 procent från året innan till följd av fastighetsutvecklingsprojekten. Samtidigt har det pågått förberedelser för en framtida tillväxt i verksamhetsvolymen och en mångsidig utveckling av bolagets funktioner. Bolagets fasta kostnader (euro/m²) ökade under rapporteringsperioden på grund av förändringarna i byggnadsbeståndet, men de kommande ändringarna i verksamheten påverkar sannolikt nyckeltalen i motsatt riktning under de närmaste åren. De årliga förändringarna i nyckeltalet för bolagets kostnader för fastighetsunderhåll (euro/m²) har påverkats utom av de ovan nämnda förändringarna i byggnadsbeståndet också av de åtgärder som genomförts under olika kontogrupper och av de årliga volymerna för dessa.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy

Mål:

De fasta kostnaderna och avskrivningarna per fullgjort arbetsskift minskar med 4 % jämfört med år 2019.

Utfall:

Bolagets siffra för 2019 års betraktelseperiod var 19,57 euro/fullgjort arbetsskift. Siffran år 2020 blev 23,16 euro/fullgjort arbetsskift. Siffran i målet ökade med 18 %. Målet nåddes inte, eftersom bolaget hade gjort omfattande satsningar på personalvolymen för att kunna svara mot den kraftigt ökande efterfrågan. Till följd av coronaläget sjönk dock efterfrågan avsevärt och samtidigt också antalet fullgjorda arbetsskift. Med hjälp av permitteringar gjordes det besparingar i personalkostnaderna, men relativt sett i mindre grad än efterfrågan sjönk.

Stäng

Kaupunginhallitus 01.03.2021 § 140

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  • tytäryhteisöjen vuoden 2020 talousarviossa asetettujen kaupunginvaltuustolle raportoitavien tavoitteiden poikkeamat Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen ja Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n osalta.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Tiina Leinonen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36109

tiina.leinonen@hel.fi

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 08.02.2021 § 11

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto esitti kaupunginhallitukselle seuraavaa:

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  • tytäryhteisöjen vuoden 2020 talousarviossa asetettujen kaupunginvaltuustolle raportoitavien tavoitteiden poikkeamat Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen ja Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n osalta.
Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Pia Halinen, controller, puhelin: 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Tiina Leinonen, esityissuunnittelija, puhelin: 310 36109

tiina.leinonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 06.04.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Pia Halinen, controller, telefon: 09 310 25718

pia.halinen@hel.fi

Tiina Leinonen, specialplanerare, telefon: 09 310 36109

tiina.leinonen@hel.fi

Bilagor

2. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 17 p

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.