Hankinta, Digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen, hallintaan, hankintaan ja jakeluun tarkoitettu järjestelmä
Digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen, hallintaan, hankintaan ja jakeluun tarkoitetun järjestelmän hankinta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hankkia digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen, hallintaan, hankintaan ja jakeluun tarkoitetun järjestelmän Dikaios Oy:ltä.
Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu arvo neljälle vuodelle on 890 000 euroa.
Käyttöönoton aikana tilaaja voi irtisanoa sopimuksen syytä antamatta 14 päivän irtisanomisajalla. Käyttöönoton jälkeen sopimus on voimassa määräaikaisena 2 vuotta, jonka jälkeen se jatkuu toistaiseksi voimassaolevana.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Samalla lautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimukset ja hyväksymään hankintapäätökseen perustuvat tilaukset.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli tietohallintopäällikkö Soili Haapala. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan tarkoitus
Hankittava järjestelmä toimii alustana, jonka kautta kasvatuksen ja koulutuksen toimiala pystyy jatkossa tehokkaammin hankkimaan, hallitsemaan ja jakamaan digitaalista oppimateriaalia. Lisäksi järjestelmä tulee tarjoamaan opettajille työkaluja oman digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen.
Hankinnalla varmistetaan keskitetty järjestelmä, jonka avulla opettajat ja rehtorit saavat helposti ja nopeasti käyttöön laadukkaat ja ajantasaiset digitaaliset oppimateriaalit. Keskitettyä järjestelmää ei Helsingin kaupungilla ole tällä hetkellä käytössä.
Tavoitteena on, että alustan kautta on mahdollista tuottaa ja ottaa käyttöön mahdollisimman laaja-alaisesti monipuolista ja laadukasta digitaalista oppimateriaalia.
Järjestelmää kehitetään ketterästi tilaajan tarpeisiin, jolloin toimialan erilaiset tarpeet ja toiveet pystytään paremmin ja joustavammin ottamaan huomioon jo kehitysvaiheessa sekä myös käyttöönoton jälkeen.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 20.11.2020 päivättyyn EU-kynnysarvon ylittävään tarjouspyyntöön 322549. Hankintailmoitus on julkaistu avoimella menettelyllä sähköisesti HILMA- ilmoituskanavassa.
Hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.
Tarjouspyyntöön liittyvät kysymykset oli esitettävä 14 päivää ennen tarjouspyynnön määräajan umpeutumista. Kysymyksiin julkaistiin vastaukset 11.12.2020. Yhden kysymyksen osalta vastausta tarkennettiin 15.12.2020.
Määräaika tarjousten jättämiselle oli 22.12.2020. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi yritystä: Dikaios Oy ja Valamis Group Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt soveltuvuusvaatimukset. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Ennen hankintasopimuksen tekemistä tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tulee esittää hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Tarjousten vertailu
Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Maksimipistemäärä tarjousvertailussa oli 100 pistettä, josta hinta muodosti 70 pistettä ja laatu 30 pistettä.
Hintapisteet oli jaettu kolmeen osa-alueeseen: SaaS-palvelumaksuun (30 pistettä), käyttöönottoprojektin tavoitehintaan (10 pistettä) ja asiantuntijoiden hintoihin (30 pistettä). Osa-alueiden pisteet arvioitiin ja suhteutettiin itsenäisesti osa-alueen sisällä. Osa-alueen sisällä edullisimman hinnan esittänyt tarjoaja sai osa-alueen osalta täydet pisteet. Lopuksi osa-alueiden arvioinnin perusteella saadut pisteet laskettiin yhteen, jolloin eniten yhteenlaskettuja pisteitä saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (70 pistettä), johon muut tarjoukset suhteutettiin saatujen pisteiden perusteella.
Laatupisteet muodostuivat kolmesta arvioitavasta osa-alueesta: tarjoajan laatima ratkaisukuvaus (10 pistettä), tarjoajan laatima käyttöönottosuunnitelma (10 pistettä) ja tarjoajan nimeämien asiantuntijoiden osaaminen (10 pistettä). Eniten pisteitä saanut tarjoaja sai osa- alueesta täydet pisteet, johon muut tarjoukset suhteutettiin saatujen pisteiden perusteella.
Tarjouskilpailun lopputulos
Tarjousten vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Dikaios Oy. Tarjousten vertailu on esitetty tämän päätöksen liitteessä 1.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2020-010092, 20.10.2020 § 250).
Sovellettavat säännökset:
Hallintolaki (434/2003): 43 §, 44 § ja 45 §
Hankintalaki (1397/2016): 26 §, 32 §, 56 §, 58 §, 59§, 60 §, 79 §, 80 §, 81 §, 123 §, 126 §, 127 §, 129 §
Detta beslut publicerades 28.10.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Julle Keihänen, ICT-hankintalakimies, puhelin: 09 310 89498
Pasi Hotari, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 33965
Soili Haapala, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 86547