Hankinta, asunnottomien tuettu asuminen hajasijoitetuissa asunnoissa

HEL 2021-001215
Ärendet har nyare handläggningar
§ 76
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Asunnottomien tuetun asumisen hankinta palveluntuottajan järjestämässä asunnossa

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita asunnottomien tuettuun asumiseen palveluntuottajan järjestämässä asunnossa perustettavaan puitejärjestelyyn etusijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:

1. Sininauha Oy
2. Suur-Helsingin Valkonauha ry
3. Kalliola Oy, Alppikylä
4. Sinivida Oy
5. Uudenmaan tukitupa Oy
6. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
7. Kalliola Oy, Helmiyhteisö
8. NAL Palvelut Oy
9. Luona Oy
10. Palvelukoti Kolmikoti Oy.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu puitejärjestelyyn edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä. Palveluntuottajien valinnassa on tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti otettu huomioon asiakaspaikkojen kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.

Perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.1.2022. Perussopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa enintään kahdella (2) optiovuodella.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 4 000 000 euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat tarjouspyynnössä vaaditun mukaisesti tilaajavastuulain selvitykset (myös mahdollisten alihankkijoidensa osalta), tarjoamansa palvelun/palvelujen edellyttämän aluehallintoviraston tai Valviran luvan, todistuksen vastuuvakuutuksesta ja rikosrekisteriotteet ennen sopimusten allekirjoittamista ja hankintayksikkö hyväksyy nämä selvitykset.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on asunnottomien tuettu asuminen palveluntuottajan järjestämässä asunnossa. Arvio palvelun tarpeeksi on noin 200 tuettua asuntoa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 11.5.2021, § 100.

Samalla lautakunta oikeutti terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Asunnottomien tuetusta asumisesta palveluntuottajan järjestämään asuntoon järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin puitejärjestelyyn.

Kyseessä on hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.

Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä Hilma ilmoituskanavassa 16.6.2021 julkaistulla hankintailmoituksella.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalissa 18.8.2021 klo 12.00 mennessä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta
koskevia lisätietokysymyksiä 30.6.2021 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu- portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 48 lisätietokysymystä, joihin vastattiin 12.7.2021.

Saadut tarjoukset

Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 18.8.2021 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat (yhteensä 13 tarjousta):

- Eedi asumispalvelut Oy
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
- Kalliola Oy, Alppikylä
- Kalliola Oy, Helmiyhteisö
- Luona Oy
- NAL Palvelut Oy
- Nuorten Ystävät -Palvelut Oy
- Palvelukoti Kolmikoti Oy
- Sininauha Oy
- Sinivida Oy
- Suomen Pelastusarmeijan säätiö rf
- Suur-Helsingin Valkonauha ry
- Uudenmaan tukitupa Oy.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajille asetettiin muun muassa asuntoihin ja ammatilliseen pätevyyteen liittyviä vaatimuksia. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta, tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Hankintayksikkö lähetti Sinivida Oy:lle ja Uudenmaan Tukitupa Oy:lle täsmennyspyynnöt.

Sinivida Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien tarjouksessa ollutta ristiriitaa asuntojen kalustukseen liittyen sekä henkilöstölomakkeeseen liittyen. Sinivida Oy täsmensi tarjoustaan annetussa määräajassa.

Hankintayksikkö hyväksyi Sinivida Oy:n täsmennyksen.

Uudenmaan Tukitupa Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien asuntojen sijaintia sekä henkilöstölomakkeeseen liittyen. Uudenmaan Tukitupa Oy täsmensi tarjoustaan annetussa määräajassa.

Hankintayksikkö hyväksyi Uudenmaan Tukitupa Oy täsmennyksen. Täsmennyksen johdosta Uudenmaan Tukitupa Oy:n tarjottava kapasiteetti muuttui kymmenestä asunnosta seitsemään asuntoon.

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset ja otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin hinta. Hintavertailu toteutettiin tarjousten vertailtavalla kokonaishinnalla, jossa asumispalvelun perusmaksun painoarvo on 90 % ja ylimääräisen lisäkäynnin painoarvo 10 %.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle vaadittavan laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään halvimpaan hintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.

Puitejärjestely ja etusijajärjestyksen laatiminen

Hankinnassa perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden asumispalveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.

Puitejärjestelyyn valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella 10–15 palveluntuottajaa tarjousvertailun mukaisessa etusijajärjestyksessä. Palveluntuottajien valinnassa huomioidaan tarjouspyynnössä ilmoitettu arvio siitä, kuinka paljon asiakaspaikkoja tarvitaan sopimuskauden aikana, tarjoajien tarjouksessaan ilmoittama tarjottujen asiakaspaikkojen määrä sekä asiakaskunnan erityistarpeet. Palveluntuottajia valitaan puitejärjestelyyn siten, että arvioitu asiakaspaikkojen kapasiteetti täyttyy.

Puitejärjestelyn sisällä asiakaskohtainen palvelun valinta tehdään sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä soveltuvalta palveluntuottajalta.

Hankintasopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitesopimus.

Perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.1.2022. Perussopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa enintään kahdella (2) optiovuodella.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua. Sopimus voidaan lisäksi molemmin puolin irtisanoa päättymään kuuden (6) kuukauden kuluttua kirjallisen irtisanomisilmoituksen päiväyksestä.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 02.11.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Taru Neiman, asumisen tuen päällikkö, puhelin: 09 310 33344

taru.neiman@hel.fi

Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja