Lausuntopyyntö, ehdotus Suomen merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmaksi vuosille 2022-2027, Varsinais-Suomen ELY-keskus

HEL 2021-001303
Ärendet har nyare handläggningar
§ 12
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lausunto: Ehdotus Suomen merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmaksi vuosille 2022 – 2027 (Dnro VARELY/308/2021)

Räddningskommendör

Päätös

Pelastuskomentaja päätti antaa asiassa VARELY/308/2021 seuraavan lausunnon:

Pelastuslaitoksen vastuut lausuntopyynnön kohteena olevassa toimenpideohjelmassa kohdistuvat pääosin öljyvahinkojen ja merellä tapahtuvien kemikaalionnettomuuksien torjuntaan ja niihin liittyvään varautumiseen. Kaikessa öljyntorjuntaan varautumisessa ja toiminnan kehittämisessä on pelastuslaitoksen kannalta ensiarvoisen tärkeää, että toiminnan rahoitus on järjestetty kattavasti ja kestävästi. Öljysuojarahasto tai muu vastaava rahoitusmekanismi on ainoa keino turvata pelastuslaitosten toimintamahdollisuudet öljyntorjunnassa. Mikäli rahoitus tulevaisuudessa muuttuu ja vähenee merkittävästi, on todennäköistä, että pelastuslaitosten öljyntorjuntaan varautuminen heikkenee samassa suhteessa.
Ehdotuksessa on mainittu useita toimenpiteitä, joiden tavoite on parantaa ja selkiyttää öljy- ja kemikaalivahinkotilanteiden hallintaa:

TPO2022-RISKI1
Toimenpiteessä on huomioitava myös pelastuslaitosten kaluston päivittämistarpeet. Teknisen valmiuden kehittäminen ja alusten hankkimisen lisäksi on varmistettava, että kullakin vastuuorganisaatiolla on myös riittävä henkilöresurssi kaluston operointiin vahinkotilanteissa. Valtion aluskaluston miehitys on saatava sellaiselle tasolle, että ne pystyvät aloittamaan torjuntatoimet viiveettä kaikissa olosuhteissa ilman maista toimitettavaa lisähenkilöstöä.

TPO2022-RISKI2
Julkisin varoin koottavien ja kehitettävien tietolähteiden käytettävyyttä ja saatavuutta on kehitettävä siten, että ne ovat vastuutahojen käytettävissä 24/7 täysin vastikkeetta. Asiantuntijapalvelut viranomaisten päätöksenteon tueksi on turvattava siten, että päivystysluonteinen tuki on aina saatavilla.

TPO2022-RISKI3
Edellisen kohdan tavoin, tiedon saatavuus on turvattava ja varmistettava. Kaluston ja menetelmien kehittämisessä tarvitaan avoimuutta, jotta vastuuviranomaiset saavat puolueetonta ja ajantasaista tietoa laitteiden ja kaluston soveltuvuudesta erilaisille öljytyypeille ja erilaisiin olosuhteisiin.

TPO2022-RISKI4
Vapaaehtoistoimijoiden käytön tehostaminen on hyvä tavoite, tässä on pyrittävä huomioimaan se, että pitkäkestoisessa torjuntatoiminnassa tarvittavaa henkilöresurssia ei voida kuitenkaan suunnitella vapaaehtoisten varaan ilman tarkkaan suunniteltua käytön porrastusta.
Työnantajavastuut vapaaehtoisten käytössä on selvitettävä tarkasti ja toimintaohjeet laadittava sen mukaisesti.
Luonnonvaraisten eläinten pelastaminen ja erityisesti hoito eivät ole lakisääteisesti pelastuslaitosten vastuulla, eikä sitä ilman resurssilisäyksiä voida lakiperusteisesti pelastuslaitokselle asettaa. Öljyyntyneiden eläinten hoidon vastuutahon on oltava muu, kuin pelastusviranomainen, onnettomuustilanteessa pelastuslaitoksen resurssit ja osaaminen eivät riitä kyseiseen toimintaan. Luonnonvaraiset eläimet asettuvat luonnollisimin esimerkiksi Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan vastuulle.

TPO2022-RISKI5
Erittäin tarpeellinen ja hyvä tavoite, tällä hetkellä jätelogistiikka ja välivarastoinnin puutteet ovat merkittävä pullonkaula torjuntatoimissa.

TPO2022-RISKI6
ChemSAR –hankkeessa (https://projects.interreg-baltic.eu/projects/chemsar-17.html) on jo tehty merkittävää kehitystyötä Itämeren alueen toimintamallien ja –tapojen vakioimiseksi, jotkin hankkeen tuloksista on myös jalkautettu käytäntöön eri vastuuviranomaisten toiminnassa. Helsingin pelastuslaitos oli hankkeessa mukana, tulokset ja tuotokset on huomioitava tässä toimenpiteessä.

TPO2022-RISKI7
Pelastuslaitoksille on toimitettava ajantasaiset tiedot kunkin laitoksen maantieteellisen vastuualeen ongelmahylkyjen tilasta ja niihin kohdistettavista toimenpiteistä. Pelastuslaitoksilla on mahdollisuus kohdentaa torjuntatoimiin varautumista ja joissain tapauksissa tukea saneeraustoimia, mikäli tieto kohonneesta hylyn aiheuttamasta riskistä saadaan ajoissa.

Detta beslut publicerades 30.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Ville Estlander, palomestari, puhelin: 09 310 30062

ville.estlander@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja