Virkasuhteen täyttäminen, Helsingin aikuislukio, päätoiminen tuntiopettajan (matematiikka ja kemia) virka, työavain KASKO-03-297-20

HEL 2021-001647
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 208 §

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

********** on tehnyt 18.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen lukiokoulutuksen päällikön 16.3.2021 (§ 5) tekemästä päätöksestä, jolla lukiokoulutuksen päällikkö on ottanut matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävään Helsingin aikuislukioon toistaiseksi 1.8.2021 alkaen filosofian maisteri **********

Lukiokoulutuksen päällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 20.11.2019 (§ 100) tekemään päätökseen perustuen lukioiden opettajat toistaiseksi ottaa lukiokoulutuksen päällikkö.

Hakuprosessista

Matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä toistaiseksi on ollut haettavana ajalla 7.1.2021–25.1.2021.

Tehtävään haki hakuajan kuluessa kolme hakijaa, joista kaksi täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.

Hakuilmoituksessa haettiin matematiikan ja kemian päätoimista tuntiopettajaa Helsingin aikuislukioon. Hakuilmoituksen mukaan eduksi luettiin kokemus työskentelystä aikuiskoulutuksessa sekä aikuisten perusopetuksen ja aikuisten lukiokoulutuksen tuntemus.

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella kaksi kelpoisuusvaatimukset täyttänyttä hakijaa, joista toinen oli oikaisuvaatimuksen tekijä.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii päätöksen kumoamista. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksen perusteet ovat mm. keksittyjä ja liioiteltuja ja antavat tehtävään valitun ymmärryksestä vieraskielisten opettamisesta valheellisen kuvan ja epäedullisen kuva oikaisuvaatimuksen tekijästä. Oikaisuvaatimuksessa mm. todetaan, että oikaisuvaatimuksen tekijä on ollut opetuksessa vieraskielisten aikuisten ja nuorten kanssa tekemisissä. Oikaisuvaatimuksen mukaan lukiokoulutuksen päällikön päätös on selvästi räikeä esimerkki ikäsyrjinnästä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät lähemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 10 §:ssä säädetään aineenopettajan kelpoisuudesta lukiossa.

Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Asian arviointi

Tehtävään valittu on valmistunut filosofian maisteriksi pääaineena kemia vuonna 2019. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 2015 osana filosofian maisterin tutkintoa. Hän on kelpoinen toimimaan kemian ja matematiikan tuntiopettajana lukiossa. Hakemuksen mukaan hänellä on viimeaikaista opetuskokemusta vuosi ja viisi kuukautta 1.8.2019 alkaen Aurinkorannikon Suomalaisen Koulun matemaattisten aineiden opettajana. Opetustyöhön on kuulunut mm. kemian ja matematiikan opettamista yläkoulussa ja lukiossa. Tätä ennen hän on toiminut lukuvuoden 2018 – 2019 Ounasvaaran lukiossa päätoimisena matematiikan ja kemian tuntiopettajana. Ja tätä ennen Rovala-opistossa lääketieteisiin suuntaavan opintolinjan vastaavana opettajana lukuvuonna 2017–2018.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on valmistunut filosofian maisteriksi luonnontieteissä pääaineena matematiikka vuonna 1984. Hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot vuonna 1996. Hän on kelpoinen toimimaan matematiikan ja kemian tuntiopettajana lukiossa. Viimeaikaiseen opetuskokemukseen liittyen oikaisuvaatimuksen tekijä on hakemuksen mukaan toiminut Salpausselän koulussa matemaattisten aineiden opettajana elokuusta 2020 lähtien. Tätä ennen hänellä on ollut vuoden opetuskokemus Lahden yhteiskoulusta matematiikan opettajana sekä kaksi kahden kuukauden sijaisuutta mm. matematiikan opettajana tammikuusta 2019 alkaen. Edelleen hakemuksen mukaan tätä ennen hänellä on lyhyt kahden kuukauden sijaisuus maaliskuulta 2016 Mäntsälän lukiosta.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään on valittu hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella henkilö, jolla on parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.

Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan molemmilla hakijoilla on vuosia työkokemusta ja kokemusta lukiosta. Hakemuksista selviää, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi valitulla on kuitenkin viimeaikaista opetuskokemusta matematiikan ja kemian opettamisesta lukiossa. Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan matematiikan ja kemian tuntiopettajan tehtävä sijoittuu aikuisten perusopetukseen. Tehtävässä korostuu vieraskielisten oppijoiden opetusosaaminen, aikuisten perusopetuksen opiskelijaprofiilin tuntemus ja aikuisten perusopetuksen pedagogiikan kehittäminen. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valitulla onkin kokemusta aikuiskoulutuksesta sekä aikuisten perusopetuksesta sekä vieraskielisten opiskelijoiden opettamisesta hakemusten perusteella selvästi enemmän.

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan tehtävään valittu kuvasi haastattelussa hyvin käyttämiään opetusmenetelmiä sekä kykyään saada oppijoille omien tavoitteiden mukaisia onnistumisen kokemuksia. Päätöksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijään verrattuna tehtävään valittu toi haastattelussa ja hakemuksessa selkeästi paremmin esille ymmärryksensä vieraskielisten oppijoiden opettamisesta sekä aikuisten perusopetuksen erityisistä haasteista. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu nousi hakemusten ja haastattelun perusteella oikaisuvaatimuksen tekijää enemmän edelle kiinnostuksessa haettavaan tehtävään ja pedagogiseen kehittämistyöhön. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu kertoi haastattelussa vakuuttavasti opetusmenetelmistään ja työtavoistaan, kun oikaisuvaatimuksen tekijä täydensi hakemismotiiviaan lyhyellä työmatkalla. Lukiokoulutuksen päällikön mukaan hakijoiden iällä ei ollut vaikutusta valintapäätökseen.

Esittelijä toteaa, kuten lukiokoulutuksen päällikön lausunnossa ja päätöksessäkin on todettu, että tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään liittyvää valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan ja kuten edellä on todettu, valinta on perustunut erityisesti hakemuksessa ja haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Esittelijä katsoo lukiokoulutuksen päällikön valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan kyseiseen haettavana olleeseen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Lukiokoulutuksen päällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään toistaiseksi. Edellä todetun perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut oikaisuvaatimuksen tekijää eri asemaan iän perusteella. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että lukiokoulutuksen päällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, lukiokoulutuksen päällikön lausuntoon ja päätökseen viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Stäng

Detta beslut publicerades 11.05.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Arja Kukkonen

Mer information fås av

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
2. Lukiokoulutuksen päällikön päätös
3. Lukiokoulutuksen päällikön lausunto
4. Hakuilmoitus
5. Virkaan valitun hakemus
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.