Ohjausryhmän asettaminen, Sote-uudistuksen toimeenpanoon varautumisen koordinointi

HEL 2021-001776
Ärendet har nyare handläggningar
§ 31

Sote-uudistuksen toimeenpanoon varautumista koordinoiva ohjausryhmä

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö asetti ohjausryhmän koordinoimaan sote-uudistuksen toimeenpanoon varautumista ja asiaan liittyvää valmistelua.

Ohjausryhmän tehtävänä on:

  • Ohjata ja koordinoida sote-uudistuksen toimeenpanoon varautumiseen liittyvää kaupunkiyhteistä valmistelua
  • Linjata kaupunkitasoiset valmisteluperiaatteet
  • Valmistella ne välttämättömät hallinnolliset ja muut muutokset, joita uudistuksen toimeenpano mahdollisesti edellyttää jo kevään 2021 aikana. Näihin kuuluvat erityisesti seuraavat osa-alueet:
    • Talouden ohjaus, päätöksenteko ja eriyttäminen sekä talousarvion valmistelu
    • Hallinnollinen päätöksenteko (ml. luottamushenkilöorganisaatio)
    • Muut mahdolliset osa-alueet kuten järjestämistoiminnon kehittäminen, tuottajaohjauksen mallit ja hankinnat, tietojohtaminen, digitalisaatio, johtamisen uudistaminen, ammattilaisten tietojärjestelmät, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja järjestöyhteistyö
  • Arvioida alustavasti muutostarpeet vuosina 2021-2022 sekä laatia tarkempi suunnitelma seuraavan vaiheen valmistelulle
  • Varautua uudistuksen voimaanpanolakeihin vuonna 2021 ja toteutukseen vuoden 2023 alusta lukien

Ohjausryhmän jäsenet ovat:

  • Sami Sarvilinna, kansliapäällikkö, ohjausryhmän puheenjohtaja
  • Juha, Jolkkonen, toimialajohtaja, ohjausryhmän varapuheenjohtaja (sosiaali- ja terveystoimiala)
  • Tuula Saxholm, rahoitusjohtaja (kaupunginkanslia)
  • Markus Kühn, strategiajohtaja (kaupunginkanslia)
  • Juha Summanen, hallintojohtaja (kaupunginkanslia)
  • Inga Nyholm, yhteysjohtaja (kaupunginkanslia)
  • Jani Pitkänen, pelastuskomentaja (pelastuslaitos)
  • Seija Meripaasi, sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja (sosiaali- ja terveystoimiala)
  • Maarit Sulavuori, perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja (sosiaali- ja terveystoimiala)
  • Tiina Mäki, hallintojohtaja (sosiaali- ja terveystoimiala)
  • Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja (kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala)
  • Marko Karvinen, strategiapäällikkö, ohjausryhmän pääsihteeri
  • Hannu Hyttinen, johtava kaupunginsihteeri, ohjausryhmän sihteeri
  • Puheenjohtaja Jaana Takala, henkilöstön edustaja

Henkilöstön edustajan varajäseniksi nimetään perushoitaja Hannele Hyvönen sekä terveyskeskuslääkäri Jaana Puhakka.

Ohjausryhmän jäsenet on valittu työryhmään työtehtäviensä ja aseman perusteella.

Ohjausryhmän toimikausi alkaa 12.2.2021. Toimikauden kesto riippuu valtakunnallisen sote-uudistuksen toteutumisesta ja etenemisaikataulusta. Toimikauden päättymisajankohta vahvistetaan myöhemmin erikseen.

Ohjausryhmä voi työnsä aikana kuulla tarpeellisiksi katsomiaan asiantuntijoita sekä asettaa valmistelevia alaryhmiä.

Päätöksen perustelut

Hallitus antoi 8.12.2020 eduskunnalle sote-uudistusta koskevan hallituksen esityksen, jonka mukaan Suomeen muodostettaisiin 21 hyvinvointialuetta. Hyvinvointialueille siirtyisivät kuntien ja kuntayhtymien vastuulla nykyisin olevat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävät. Pelastustoimi olisi hyvinvointialueilla erillinen, sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa rinnakkainen toimiala. Hyvinvointialueen ylin päättävä toimielin on suorilla vaaleilla valittava aluevaltuusto. Alueen toimintaa johdettaisiin aluevaltuuston hyväksymän hyvinvointialuestrategian mukaisesti ja aluevaltuusto päättäisi myös hyvin-vointialueen organisaatiorakenteesta.

Esitykseen sisältyy ehdotus Uudenmaan erillisratkaisuksi. Uudellamaalla olisi neljä hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupungille jäisi edelleen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu. Erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla vastaisi HUS-yhtymä. Terveydenhuollon järjestämisvastuu jakautuisi laissa ja järjestämissopimuksessa erikseen määriteltävällä tavalla alueen hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välillä.

Esityksessä ehdotetut lait tulisivat voimaan porrastetusti, pääosin vuoden 2023 alusta lukien, voimaanpanolaki kuitenkin jo 1.7.2021. Hyvinvointialueet perustettaisiin mahdollisimman pian lakien hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen ja ne aloittaisivat toimintansa heti lain vahvistamisen jälkeen vuonna 2021. HUS-yhtymä perustettaisiin Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin valtuustojen hyväksymällä perussopimuksella vuonna 2022. Sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen sekä muiden erikseen säädettävien palvelujen ja tehtävien järjestämisvastuu siirtyisi hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta lukien. Ensimmäiset aluevaalit toimitettaisiin muualla paitsi Helsingissä 23.1.2022.

Sote-uudistuksella tulee toteutuessaan olemaan merkittäviä vaikutuksia koko kaupungin toimintaan. Vaikutukset ovat laajimmat sote-toimialaan, mutta lisäksi vaikutuksia on koko kaupungin hallintoon, talouteen, talousjärjestelmiin ja päätöksenteon järjestämiseen sekä pelastusalueeseen ja –laitokseen. Uudistuksen toteutuessa Helsinkiin sovelletaan sekä kuntia että hyvinvointialueita koskevaa lainsäädäntöä.

Sote-toimiala käynnisti syksyllä 2020 sote-uudistuksen valmistelun osana valtion rahoittamaa rakennehanketta ja tulevaisuuden sote-keskus -hanketta vuonna 2020. Tämän ohella uudistuksen toteutumiseen ja sen toimeenpanoon varautumiseksi on tarkoituksenmukaista käynnistää kaupunkiyhteinen valmistelu. Valmistelutarve kohdentuu sote-toimialan ohella kanslian eri osastoille ja lisäksi tarvitaan toimialojen rajat ylittävää koordinointia. Helsingin kaupungin hallintosäännön (luku 12 § 1) mukaan kansliapäällikkö asettaa kahta tai useampaa toimialaa käsittelevät työryhmät.

Toimeenpanoon varautumisen ja asiaan liittyvän valmistelun tavoitteina on:

  • Varautua sote-uudistuksen toteutumiseen
  • Varmistaa uudistuksen toimeenpano Helsingin osalta lainsäädännön edellyttämässä aikataulussa ja sen tavoitteiden mukaisesti
  • Varmistaa Helsingin nykyisen toiminnan jatkuminen mahdollisimman sujuvana siirtymävaiheessa
  • Tarkentaa uudistuksen vaikutukset kaupungin talouteen, toimintaan ja päätöksentekoon
  • Luoda edellytykset ”Tulevaisuuden Helsingille” sekä sen ja sote-uudistuksen edellyttämälle toiminnalliselle ja toimintakulttuurin muutokselle
  • Tunnistaa 1.5.2021 mennessä erityisesti ne sote-uudistuksen vaikutukset, joilla on merkitystä 1.6.2021 alkavaan uuteen valtuustokauteen valmistautuessa

Kaupunkiyhteinen valmistelu jakautuu kahteen vaiheeseen:

  • Kevät ja syksy 2021 (1)
    • valmistellaan välttämättömät hallinnolliset ja muut muutokset, joita uudistuksen toimeenpano edellyttää jo kevään 2021 aikana
    • arvioidaan alustavasti muutostarpeet vuosina 2021-2022 sekä
    • laaditaan tarkempi työ-/projektisuunnitelma seuraavan vaiheen valmistelulle
  • Syksy 2021 - vuosi 2022 (2)
    • varaudutaan uudistuksen voimaanpanoon vuoden 2023 alusta lukien mikäli lainsäädäntö on hyväksytty.

Detta beslut publicerades 16.02.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Inga Nyholm, yhteysjohtaja, puhelin: 09 310 23337

inga.nyholm@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja