Hankinta, panoraamatomografialaitteet ja kefalostaatit, sosiaali- ja terveystoimiala
Päätös panoraamatomografialaitteiden ja kefalostaattien hankinnasta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Hammasväline Oy:n tarjouksen OP 3D 2D -merkkisen panoraamatomografialaitteen ja kefalostaatin Suu- ja hammaskeskuksen kahden laitteistokokonaisuuden hankinnassa.
Hankinnan arvo on 67 960,00 euroa (alv 0 %). Hinta sisältää röntgenlaitteiden asennukset täydelliseen käyttökuntoon.
Päätöksen perustelut
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntö julkaistiin julkisten hankintojen ilmoitusportaalissa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 15.2.2021.
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 8.3.2021 klo 12:00 mennessä. Vastaukset saapuneisiin kysymyksiin annettiin 8.3.2021.
Määräaikaan 22.3.2021 klo 12 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat neljä tarjoajaa:
- Flinno Oy (Y-tunnus FI25995956)
- Hammasväline Oy (Y-tunnus 0881266-0)
- Lifemed Oy (Y-tunnus 0629011-7)
- Plandent Oy (Y-tunnus 0112771-6)
Valintaperusteet
Hankinnan valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, joka muodostui hinnasta (50 % painoarvo) ja laadusta (50 % painoarvo).
Laadulla vertailtiin:
- aikuisen täysikokoista panoraamatomografiakuvaa, jotka on otettu tarjottavalla laitteella (10 kuvaa)
- täyden ortopantomografiakuvan ja kokokallon kallolateraalikuvan laskennallista säteilyannosta (DAP)
- laitteiden kuvausohjelmia (vähimmäisvaatimusten ylittäviltä osin)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajalle asetetut vaatimukset.
Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset tarkastettiin tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain siltä tarjoajalta, joka näytti vertailun perusteella tulevan valituksi toimittajaksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjoajien tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu edellyttää, että tarjousten vertailu tehdään ennalta ilmoitettujen vertailu- ja valintaperusteiden mukaisesti. Hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, jos tarjouksessa on sellainen virhe tai puute, joka estää tarjouksen tasapuolisen vertailun muiden tarjouspyynnön mukaisten tarjousten kanssa.
Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjousten ja tarjottujen laitteistojen tarjouspyynnönmukaisuuden.
Tarjoukseen liittyvä täsmennyspyyntö lähetettiin Hammasväline Oy:lle ja Lifemed Oy:lle. Hammasväline Oy:ltä pyydettiin täsmennystä toimitettujen panoraamatomografiakuvien muotoon liittyen ja Lifemed Oy:ltä toimitettuihin panoraamakuviin ja ilmoitettuihin, laskennallisiin DAP –arvoihin liittyen. Molemmat tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöihin asetetussa määräajassa. Täsmennyspyyntöihin saatuja vastauksia arvioitiin tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnissa.
Flinno Oy ja Lifemed Oy:n tarjoukset eivät vastanneet tarjouspyynnön vaatimuksia ja hylätään seuraavin perustein:
Flinno Oy oli jättänyt kilpailutukseen tarjouksen, jossa tarjottavan laitteen merkkiä ja mallia koskevaan kohtaan on vastattu ”tyhjä”. Lisäksi ladattavaksi pyydettyihin kohtiin oli ladattu tyhjä word-dokumentti. Flinno Oy ei myöskään toimittanut laadulliseen vertailuun liittyneitä, vaadittuja röntgenkuvia. Flinno Oy:n tarjous oli kaikilta osin puutteellinen, joten tarjous hylätään.
Tarjouspyynnössä oli vaadittuna, että tarjoajat toimittavat panoraamatomografiakuvien laadullista arviointia varten 10 täyttä aikuisen esimerkkipanoraamatomografiakuvaa. Laadullisesti arvioitavien panoraamatomografiakuvien tuli olla annosalueelta DAP <100mGy*cm2 ja röntgenkuvien tuli olla raakoina ja käsittelemättöminä DICOM- tiedostoina sekä niistä käännettyinä jpeg-/bmp-tiedostoina.
Lifemed Oy:n toimittamat panoraamakuvat oli otettu tarjotun laitteiston multi -kuvausohjelmalla, joka tuottaa viisi tasokuvaa yhdellä skannauksella. Lifemed Oy toimitti siten laadulliseen arviointiin yhteensä 50 panoraamakuvaa (viisi tasokuvaa jokaisesta aikuisten panoraamakuvasta).
Suun terveydenhuolto joutui toteamaan, että multi –kuvausohjelmalla otetut panoraamakuvat eivät ole tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisia. Edellä mainitulla tavoin otettuja panoraamakuvia ei ole tarjouspyynnössä vaadittu.
Tarjouspyynnössä on vaadittu 10 aikuisten esimerkkipanoraamakuvaa ja laatuarviointi tehdään 10 panoraamakuvasta.
Panoraamakuvien laadullinen tasapuolinen arviointi ja vertailu muiden tarjoajien panoraamakuviin ei ole käytetyn kuvausohjelman vuoksi mahdollista, eikä suun terveydenhuolto voi tarjoajan puolesta valita laadulliseen arviointiin toimitetuista 50 kuvasta kymmentä (10) kuvaa. Lisähuomiona todetaan, että suun terveydenhuollon käsityksen mukaan tarjotulla laitteella on mahdollista ottaa tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia kuvia. Lifemed Oy:n tarjous ei vastaa edellä mainittujen seikkojen vuoksi tarjouspyynnön vaatimuksia, joten Lifemed Oy:n tarjous hylätään.
Laatuvertailu
Laadulla pisteytettävät ominaisuudet olivat määriteltyinä tarjouspyyntöasiakirjoihin. Laadulla vertailtiin vähimmäisvaatimukset
ylittäviä kuvausohjelmia, max. 11 laatupistettä, röntgenkuvien laskennallisia annoksia (DAP), max. 12 laatupistettä ja kuvanlaatua, max. 27 laatupistettä.
Tarjoaja toimittivat kuvien laadulliseen vertailuun kymmenen (10) todellisen kliinisen tilanteen mukaista, aikuisen täysikokoista panoraamatomografiakuvaa, jotka on otettu tarjottavalla laitteella.
Panoraamakuvien kuvanlaatua arvioitiin toimitettujen kuvien perusteella seuraavasti:
Arvioitava asia | Pisteytyksen perusteet esimerkkeinä pisteluokittain(pisteitä voi kohdittain antaa ainoastaan 0, 3 tai 5) |
Matalakontrastikohteet | 0 p. Kiille ja dentiini ovat kauttaaltaan heikosti erotettavissa toisistaan. Kariesdiagnostiikka on hyvin epävarmaa. 3 p. Kiille ja dentiini erottuvat toisistaan kohtalaisesti tai enintään paikallisesti heikosti. Dentiinikaries erottuu luotettavasti. 5 p. Kiille ja dentiini erottuvat toisistaan kauttaaltaan hyvin. Kiillekaries erottuu sikäli, kuin päällekuvautuminen sen sallii. |
Korkeakontrastikohteet | 0 p. Juurten muodot näkyvät, mutta parodontaaliraot ovat heikosti tai vain hyvin paikallisesti hahmotettavissa. Periapikaalisten muutosten osalta kaivataan useita tarkennuskuvia. 3 p. Parodontaaliraot ovat kohtalaisesti tai enintään paikallisesti heikosti hahmotettavissa. Periapikaaliset tulehdukset havaittavissa. 5 p. Parodontaaliraot ja lamina durat ovat hahmotettavissa. Pienet parodontaaliraon laajentumat tai lamina duran muutokset tulevat esiin. |
Kohina ja palaneet pikselit | 0 p. Kohina haittaa karies- tai periapikaalidiagnostiikkaa. Läpipalamista on todettavissa alueilla, joissa on ilmatilaa (suulaki, nielu) haitaten diagnostiikkaa. 3 p. Kohina haittaa diagnostiikkaa vähän. Kiillekariesta tai parodontaaliraot laajentumia ei voida varmuudella havaita. Vähäistä läpipalamista. 5 p. Kohinaa on niukasti eikä se haittaa diagnostiikkaa. |
Panoraamatomografiakuvien kuvanlaadun laatuvertailun suorittivat suuradiologian erikoishammaslääkäri ja suuradiologiaan erikoistuva hammaslääkäri.
Kuvien kuvanlaatu arvioitiin sokkona ja satunnaisessa järjestyksessä. Kustakin kuvasta maksimipistemäärä oli 15 pistettä. Kunkin laitteen kymmenen kuvan pisteet laskettiin yhteen (yhteensä max. 150 pistettä / arvioitava asia) ja ne muutettiin vertailupisteiksi. Eniten pisteitä saanut laite sai 27 vertailupistettä. Muiden vertailupisteet määräytyivät seuraavasti: Vertailupisteet = 27 * laitteen pisteet / eniten pisteitä saaneen laitteen pisteet.
Pisteet kuvanlaadusta:
Laite | Matalakont-rastikohteet | Korkeakont-rastikohteet | Kohina ja palaneet pikselit | Pisteet yht. |
OP 3 D 2D | 44 | 45 | 48 | 137 |
ProMax 2D S3 | 40 | 44 | 42 | 126 |
Radiologien sanallisia kommentteja kuvista ja kuvanlaadulle annetuille pisteille:
OP 3D 2 D (tarjoaja Hammasväline Oy):
- silmää miellyttävä kuva pehmeällä kontrastilla
- erinomainen kuva, helppo karies- ja periapikaalidiagnostiikka
- hyvä tasapainoinen kuva, luotettava diagnostiikka
- ylämolaarien juurten osalta resoluutiossa pientä ongelmaa
- paljon täytteitä ja päälle kuvautumista, vaikea arvioida kiille-dentiinikontrastia
- päälle kuvautumista ja vähän ongelmaa resoluutiossa
ProMax 2 D S3 (tarjoaja Plandent Oy):
- voimakas kontrasti, vaikeuttaa kariesdiagnostiikkaa
- pääsääntöisesti hyvä kontrasti, kiillekaries näkyy hyvin
- okklusaalisesti kontrasti paikoin huono, parodontaalirakoja vaikea arvioida paikoin
- kuvassa on voimakkaat kontrastierot, mutta myös kohinaa, joka tekee siitä hieman levottoman oloisen
- kohina vaikuttaa etenkin kariesdiagnostiikkaa
- vähän reippaasti reunakorostusta, resoluutiossa paikoin pientä ongelmaa
- voimakkaat kontrastierot, tarkka resoluutio, annos?
Kaikki laadulla vertaillut ominaisuudet sekä niistä eri laitteiden saamat kokonaisvertailupisteet ilmenevät liitteestä 1.
Valinta
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Hammasväline Oy kokonaisvertailupisteillä 95,00 ja
vertailuhinnalla 67 960,00 euroa.
Tarjousten vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).
Sopimus ja tilaus
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.
Hankinnasta tehdään toimittajalle kirjallinen tilaus, kun päätös on saanut lainvoiman.
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.
Detta beslut publicerades 16.04.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539