Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2020 toteutumisen arviointi Helsingissä

HEL 2021-001867
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 50 §

Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2020 toteutumisen arviointi Helsingissä

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman 2020 toteutumisen arvioinnin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 21.11.2019 (Ylja 238 §) terveydensuojelun valvontasuunnitelman vuodelle 2020 osana Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaa 2020–2024. Tässä selvityksessä arvioidaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman toteutumista vuonna 2020.

Suunnitelman mukainen valvonta on maksullista. Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa sisältää terveydensuojelun valvonnan maksut.

Terveydensuojelun valvonnan toteutuminen vuonna 2020

Terveydensuojelun valvontaa toteutettiin Helsingissä keskittämällä valvonta painopistealueisiin, jotka sisällytettiin myös ympäristöpalveluiden vuoden 2020 tulossuunnitelmaan. Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita olivat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut ja muut lasten käytössä olevat kokoontumistilat, sekä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköt. Terveydensuojelun valvontaa kohdennettiin myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Varuskunnan ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat tilat selvitettiin ja lisättiin puuttuvat valvontakohteet valvontarekisteriin. Terveydensuojelulain mukaisten ilmoitusten ja asuntoja koskevien toimenpidepyyntöjen sujuva käsittely sekä toimijan omavalvonnan edistäminen olivat muita terveydensuojelun valvonnan painopistealueita vuonna 2020. Lisäksi ympäristöpalvelut käsitteli muut terveydensuojeluun liittyneet toimenpidepyynnöt.

Terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vuodelle 2020 suunniteltiin Helsingissä tehtäväksi yhteensä 804 tarkastusta, mikä oli lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Suuri lisäys suunniteltujen tarkastusten määrään johtui siitä, että suunnitellut tarkastusmäärät muutettiin pääosin vastaamaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) määrittelemiä tarkastustiheyksiä.

Tarkastustoiminta keskeytyi koronaepidemian takia maaliskuun puolivälissä lähes kokonaan kolmeksi kuukaudeksi, jolloin tehtiin vain välttämättömiä ja kiireellisiä tarkastuksia toimenpidepyyntöjen perusteella. Tämän jälkeen tarkastustoimintaa lisättiin asteittain ja kehitettiin tiloissa tehtävän tarkastuksen rinnalle osittainen etätarkastusmalli. Osittaisessa etätarkastuksessa käytiin tarkastukseen liittyvä alkukeskustelu etäyhteyden avulla. Näin voitiin mahdollisesti vähentää tilojen tarkastuksella mukana olevien henkilöiden määrää ja lyhentää henkilökontaktien aikaa. Lisäksi alkukeskustelussa voitiin arvioida paras tarkastuksen ajankohta sekä sopia tarkastustilanteen koronaturvallisuuteen tähtäävistä käytännöistä, kuten kasvomaskien käytöstä.

Osa valvontakohteista oli suljettuna tai toimi rajoitetusti koronaepidemiatilanteen takia. Joihinkin kohteisiin menemistä oli perusteltua välttää, kuten esimerkiksi vanhusten tehostetun palveluasumisen kohteet.

Vuoden 2019 alussa käyttöön otettu valtakunnallinen ympäristöterveydenhuollon keskitetty toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmä VATI oli vuonna 2020 edelleen keskeneräinen. VATIin tehtiin päivityksiä ja muutoksia, jotka vaativat perehtymistä ja uuden opettelua. Lisäksi vuonna 2020 osallistuttiin VATIn kehittämistyöhön muun muassa VATI-järjestelmään kytketyn ympäristöterveydenhuollon sähköisen ilmoituspalvelun (ilppa) pilottityöryhmässä.

Ilmoitusten ja lausuntojen käsittely

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisista ilmoitusvelvollisista huoneistoista käsiteltiin 184 ilmoitusta ja annettiin 53 lausuntoa.

Toimenpidepyynnöt

Asuntoja koskevia toimenpidepyyntöjä käsiteltiin 216 ja ne koskivat pääosin kosteus- ja homevaurioita, ilmanvaihdon puutteita, hajuhaittoja sekä melua. Tarkastuksia asuntoihin tehtiin 121. Koronaepidemian vuoksi toimenpidepyyntöjen käsittelyä tehtiin aiempaa enemmän asianosaisten kanssa neuvotellen ja ohjausta antaen, jolloin puutteiden ja epäkohtien korjauksia saatiin etenemään osin ilman tarkastuksia.

Laivatarkastukset

Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR 2005) mukaisia laivatarkastuksia tehtiin Helsingin satamissa yhteensä 42. Todistus saniteettitoimenpiteistä vapauttamisesta (Ship Sanitation Control Exemption Certificate) annettiin kaikille tarkastetuille aluksille. Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen alkaessa WHO antoi ohjeistuksen, että alusten saniteettitodistuksille myönnetään 30 päivän jatkoaikoja ilman tarkastusta. Näitä jatkoaikoja myönnettiin 66.

Suunnitelmallisen valvonnan toteutuminen vuonna 2020

Suunnitelmallisen valvonnan painopistealueiksi oli valittu korkean riskin kohteet kuten:

- talousvettä toimittava suuri vesilaitos, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
- yleiset uimahallit, maauimalat sekä muut yleiset allastilat

sekä keskisuuren tai matalan riskin kohteet kuten:

- suuret yleiset uimarannat
- pienet yleiset uimarannat
- koulut ja oppilaitokset
- päivähoitotilat
- sosiaalihuollon palvelut
- leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kohteet
- kauneushoitolat tai muut ihonkäsittely tai -hoitopaikat
- tatuointipaikat
- solariumit
- julkiset majoitushuoneistot
- yleiset saunat
- julkiset kuntosalit tai liikuntatilat.

Suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia suunniteltiin tehtäväksi edellä mainittuihin kohteisiin yhteensä 804. Toteutunut tarkastusmäärä oli 149. Suunnitelmallisen valvonnan toteutumisen raportti on taulukkomuodossa liitteenä (Terveydensuojelun suunnitelmallisten tarkastusten ja näytteiden toteuma vuonna 2020). Suunnitelman mukaisista tarkastuksista laadittiin tarkastuskertomukset ja tarkastuksista perittiin taksan mukainen maksu.

Suunnitelmalliset tarkastukset ja näytteenotto

Suuri vesilaitos, HSY vesihuolto

Talousveden valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti sekä näytteiden että tarkastusten osalta. Valvontanäytteet otettiin riskinarviointiin perustuen ympäristöpalveluiden laatiman näytteenottosuunnitelman mukaisesti pääsääntöisesti suurtalouksien kuten koulujen, päiväkotien, sairaaloiden ja ravintoloiden keittiöiden hanoista eri puolilta jakeluverkostoa. Ympäristöpalvelut teki HSY:n toimintaa koskevat suunnitelmalliset tarkastukset riskinarvioinnin perusteella. Tarkastuksilla käytiin läpi mm. HSY:n riskinhallintaa, omavalvontaa, erilaisia häiriötilanteita vedenpuhdistuslaitoksilla ja verkostossa sekä saneerauskohteena olleet toiminnot.

Ympäristöpalveluiden suunnitelman mukaisesti MetropoliLab Oy otti talousvedestä 393 valvontanäytettä sekä lisäksi yhdeksän tutkimustuloksen varmentavaa uusintanäytettä. Valvontatutkimuksissa oli mukana nitriitin määritys lähtevästä vedestä sekä raakavesinäytteet. Lisäksi otettiin Sipoon Veden jakamasta talousvedestä kolme säännöllisen valvonnan näytettä Helsingin Östersundomin alueelta. HSY vesihuollon sekä Sipoon Veden Helsinkiin toimittama talousvesi täytti hyvälle talousvedelle asetetut mikrobiologiset ja kemialliset laatuvaatimukset sekä mikrobiologiset laatutavoitteet. Kemialliset laatutavoitteet täyttyivät suurimmassa osassa näytteitä.

Uima-allastilat ja allasvesi

Yleisiä uimahalleja ja muita allastiloja oli valvonnassa vuonna 2020 yhteensä 59, joista 12 oli uimahalleja, neljä maauimaloita ja 43 muita yleisiä allastiloja kuntoutuslaitoksissa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä liikuntakeskuksissa ja kouluissa. Yleisiin allastiloihin tehtiin yhteensä kymmenen suunnitelmallista tarkastusta, joten suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 18 %.

Allasvesinäytteitä suunniteltiin otettavan 1200-1400. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin vuoden aikana yhteensä 916. Suunniteltu näytemäärä ei toteutunut, koska allastilat olivat kiinni osan vuodesta. Lisäksi otettiin 16 uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti suurimman osan näytteistä kohteiden näytteenottosuunnitelmien mukaisesti. Muutama kohde otti näytteet itse.

Uimarannat ja uimarantavesi

Uimakaudella 2020 Helsingissä oli valvonnassa 25 yleistä uimarantaa, joista 12 oli suuria yleisiä uimarantoja ja 13 pieniä yleisiä uimarantoja. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset tehtiin 24 uimarannalle. Yhdelle saaressa olevalle uimarannalle ei tarkastusta tehty, koska poikkeustilanteen takia saareen ei kulkenut lauttaliikennettä.

Valvontanäytteitä suunniteltiin otettavan yhteensä 112. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin 112, joista 60 otettiin suurilta yleisiltä uimarannoilta ja 52 pieniltä yleisiltä uimarannoilta. Lisäksi otettiin 16 uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet näytteenottosuunnitelman mukaisesti.

Vuoden 2020 uimakauden päätyttyä päivitettiin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (177/2008) mukainen suurten uimarantojen uimavesien luokittelu, joka perustuu neljän uimakauden valvontatutkimustuloksiin. Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin erinomaisiksi (4), hyviksi (4), tyydyttäviksi (2) ja huonoiksi (2). Huonoon uimavesiluokkaan luokiteltujen rantojen osalta aloitettiin välittömästi toimenpiteet huonon veden laadun syiden selvittämiseksi. Samalla selvitetään, voidaanko joitain korjaavia toimenpiteitä tehdä. Lisäksi rannoille tullaan antamaan seuraavaa uimakautta koskien uinnin välttämisohje tai uintikielto.

Erityisryhmien käyttöön tarkoitetut tilat

Erityisryhmien käyttöön tarkoitettuihin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 383 tarkastusta. Erityisryhmillä tarkoitetaan lapsia, nuoria, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja sairaita. Näitä huoneistoja ovat muun muassa peruskoulut, lukiot ja muut oppilaitokset, lasten päivähoitotilat, leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kerhotilat, vanhusten palveluasunnot, lastensuojelun yksiköt ja muut sosiaalialan yksiköt. Näitä valvontakohteita oli VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1279. Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 17 %. Tarkastuksia tehtiin 65 ja ne jakautuivat erityyppisiin huoneistoihin seuraavasti:

- päivähoitotiloihin tehtiin 28 tarkastusta,
- kouluihin ja oppilaitoksiin tehtiin 22 tarkastusta,
- sosiaalialan yksiköihin tehtiin 12 tarkastusta ja
- leikkipuistoihin ja muihin lasten ja nuorten kohteisiin tehtiin kolme tarkastusta.
Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot

Korkeaa hygieniatasoa edellyttäviin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 337 tarkastusta. Näihin huoneistoihin luetaan kauneushoitolat, tatuointipaikat, solariumit, julkiset majoitushuoneistot, yleiset saunat ja julkiset liikuntatilat. Näitä valvontakohteita oli VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1457. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 14 %. Tarkastuksia tehtiin 48 ja ne jakautuivat erityyppisiin huoneistoihin seuraavasti:

- kauneushoitoloihin kohdistui 22 tarkastusta,
- julkisiin liikuntatiloihin tehtiin 15 tarkastusta,
- tatuointipaikkoihin tehtiin kahdeksan tarkastusta,
- solariumeihin tehtiin yksi tarkastus,
- majoitushuoneistoihin tehtiin yksi tarkastus ja
- yleisiin saunoihin tehtiin yksi tarkastus.

Suunnitelmallisen valvonnan teemat ja toimenpiteet

Koko suunnitelmakauden 2020-2024 ajalle ulottuvia teemoja edistettiin vuoden 2020 aikana. Yhtenäisen valvonnan teemaa edistettiin käymällä vuoropuhelua valvonnan toimintatavoista valvontayksiköiden kanssa (mm. kuuden suurimman kunnan kesken järjestetty tapaaminen). Toiminnanharjoittajille suunnatun omavalvontaohjeen laatiminen käynnistettiin ja toiminnanharjoittajia ohjattiin toteuttamaan omavalvontaa antamalla neuvontaa tarkastuskäynneillä ja muissa sopivissa yhteyksissä, kuten lausuntoja annettaessa.

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Ympäristöterveysyksikkö oli vuonna 2020 mukana monessa sidosryhmän hankkeessa tai työryhmässä, kuten esimerkiksi kaupunkiympäristön toimialan Luvan kanssa -hankkeessa ja mukana kirjoittamassa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan laatimaa ohjetta “Ohje yksityisille palveluntuottajille varhaiskasvatuksen toimipisteen perustamisesta”. Ympäristöterveysyksikön edustaja oli mukana kaupungin eri toimialojen sisäilmatyöryhmissä. Ympäristöterveysyksikkö osallistui aikaisempaa enemmän kaavoituksen viranomaisvalmisteluun ympäristöpalveluiden kaavatyöryhmän kautta.

Uima-allastilojen ylläpitäjien kanssa käytin läpi pintahygieniaprojektin tuloksia ja niiden vaikutuksia laitoksissa. Laitoksille annettiin ohjeistusta pintahygienian parantamiseen ja pintahygienian seurantaan liittyen.

Uimakauden päätyttyä tehtävässä suurten uimarantojen uimavesiluokituksen päivityksessä kaksi uimarantaa putosi huonoon uimavesiluokkaan. Huonon veden laadun syiden ja mahdollisten korjaavien toimenpiteiden selvittämiseksi aloitettiin laajat selvitystyöt. Työ tehdään ympäristöterveysyksikön johdolla ja siinä mukana ovat ainakin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen, kaupungin liikuntapalvelut, HSY, Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys sekä lähikuntien viranomaisia.

Radonvalvonta

Suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä pyydettiin selvitystä sisäilman radonpitoisuudesta. Tarvittaessa valvontakohteita ohjeistettiin mittaamaan sisäilman radonpitoisuus seuraavan mittauskauden aikana. Säteilyturvakeskuksen (STUK), Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen 2019 käynnistetty sosiaalialan laitosten radonvalvontakampanja jatkui vuonna 2020.

Terveydensuojelun valvonnan henkilöstövoimavarojen toteutuminen

Vuonna 2020 kaikkeen terveydensuojelun valvontaan oli suunniteltu 22,1 henkilötyövuotta (htv), toteuman ollessa 20,8 htv (94 %). Valvonnan painopistettä ja resursseja siirrettiin suunnitelmalliseen valvontaan ja sen kehittämiseen.

Vuoden 2020 vaihteessa yksi vakanssi siirrettiin pois terveydensuojeluvalvonnasta ympäristöpalveluiden toiseen yksikköön. Henkilöstövoimavarojen toteutumista haastoi myös poikkeuksellisen usea sijaisuusjakso ja rekrytoinneista syntyneet viiveet tehtävän täyttämiseen.

Terveydensuojelun valvonnan tulot

Terveydensuojelun valvonnasta kertyi tuloja yhteensä 99 305 euroa, josta suunnitelmallisen valvonnan osuus oli 64 765 euroa. Terveydensuojelun valvonnasta saadut tulot eivät ole kohdentuneet ympäristöpalveluissa tehtävään terveydensuojelun valvontaan, vaan valvonnan tulot menevät Helsingin kaupungille.

Käsittely

Heidi Öjst: Korjataan Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot -kappaleen virheellinen prosenttiluku (3 %):

Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 14 %.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman 2020 toteutumisen arvioinnin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 21.11.2019 (Ylja 238 §) terveydensuojelun valvontasuunnitelman vuodelle 2020 osana Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmaa 2020–2024. Tässä selvityksessä arvioidaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman toteutumista vuonna 2020.

Suunnitelman mukainen valvonta on maksullista. Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa sisältää terveydensuojelun valvonnan maksut.

Terveydensuojelun valvonnan toteutuminen vuonna 2020

Terveydensuojelun valvontaa toteutettiin Helsingissä keskittämällä valvonta painopistealueisiin, jotka sisällytettiin myös ympäristöpalveluiden vuoden 2020 tulossuunnitelmaan. Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita olivat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut ja muut lasten käytössä olevat kokoontumistilat, sekä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköt. Terveydensuojelun valvontaa kohdennettiin myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Varuskunnan ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvat tilat selvitettiin ja lisättiin puuttuvat valvontakohteet valvontarekisteriin. Terveydensuojelulain mukaisten ilmoitusten ja asuntoja koskevien toimenpidepyyntöjen sujuva käsittely sekä toimijan omavalvonnan edistäminen olivat muita terveydensuojelun valvonnan painopistealueita vuonna 2020. Lisäksi ympäristöpalvelut käsitteli muut terveydensuojeluun liittyneet toimenpidepyynnöt.

Terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vuodelle 2020 suunniteltiin Helsingissä tehtäväksi yhteensä 804 tarkastusta, mikä oli lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna. Suuri lisäys suunniteltujen tarkastusten määrään johtui siitä, että suunnitellut tarkastusmäärät muutettiin pääosin vastaamaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) määrittelemiä tarkastustiheyksiä.

Tarkastustoiminta keskeytyi koronaepidemian takia maaliskuun puolivälissä lähes kokonaan kolmeksi kuukaudeksi, jolloin tehtiin vain välttämättömiä ja kiireellisiä tarkastuksia toimenpidepyyntöjen perusteella. Tämän jälkeen tarkastustoimintaa lisättiin asteittain ja kehitettiin tiloissa tehtävän tarkastuksen rinnalle osittainen etätarkastusmalli. Osittaisessa etätarkastuksessa käytiin tarkastukseen liittyvä alkukeskustelu etäyhteyden avulla. Näin voitiin mahdollisesti vähentää tilojen tarkastuksella mukana olevien henkilöiden määrää ja lyhentää henkilökontaktien aikaa. Lisäksi alkukeskustelussa voitiin arvioida paras tarkastuksen ajankohta sekä sopia tarkastustilanteen koronaturvallisuuteen tähtäävistä käytännöistä, kuten kasvomaskien käytöstä.

Osa valvontakohteista oli suljettuna tai toimi rajoitetusti koronaepidemiatilanteen takia. Joihinkin kohteisiin menemistä oli perusteltua välttää, kuten esimerkiksi vanhusten tehostetun palveluasumisen kohteet.

Vuoden 2019 alussa käyttöön otettu valtakunnallinen ympäristöterveydenhuollon keskitetty toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmä VATI oli vuonna 2020 edelleen keskeneräinen. VATIin tehtiin päivityksiä ja muutoksia, jotka vaativat perehtymistä ja uuden opettelua. Lisäksi vuonna 2020 osallistuttiin VATIn kehittämistyöhön muun muassa VATI-järjestelmään kytketyn ympäristöterveydenhuollon sähköisen ilmoituspalvelun (ilppa) pilottityöryhmässä.

Ilmoitusten ja lausuntojen käsittely

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisista ilmoitusvelvollisista huoneistoista käsiteltiin 184 ilmoitusta ja annettiin 53 lausuntoa.

Toimenpidepyynnöt

Asuntoja koskevia toimenpidepyyntöjä käsiteltiin 216 ja ne koskivat pääosin kosteus- ja homevaurioita, ilmanvaihdon puutteita, hajuhaittoja sekä melua. Tarkastuksia asuntoihin tehtiin 121. Koronaepidemian vuoksi toimenpidepyyntöjen käsittelyä tehtiin aiempaa enemmän asianosaisten kanssa neuvotellen ja ohjausta antaen, jolloin puutteiden ja epäkohtien korjauksia saatiin etenemään osin ilman tarkastuksia.

Laivatarkastukset

Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR 2005) mukaisia laivatarkastuksia tehtiin Helsingin satamissa yhteensä 42. Todistus saniteettitoimenpiteistä vapauttamisesta (Ship Sanitation Control Exemption Certificate) annettiin kaikille tarkastetuille aluksille. Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen alkaessa WHO antoi ohjeistuksen, että alusten saniteettitodistuksille myönnetään 30 päivän jatkoaikoja ilman tarkastusta. Näitä jatkoaikoja myönnettiin 66.

Suunnitelmallisen valvonnan toteutuminen vuonna 2020

Suunnitelmallisen valvonnan painopistealueiksi oli valittu korkean riskin kohteet kuten:

- talousvettä toimittava suuri vesilaitos, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto- yleiset uimahallit, maauimalat sekä muut yleiset allastilat

sekä keskisuuren tai matalan riskin kohteet kuten:

- suuret yleiset uimarannat- pienet yleiset uimarannat - koulut ja oppilaitokset - päivähoitotilat- sosiaalihuollon palvelut- leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kohteet- kauneushoitolat tai muut ihonkäsittely tai -hoitopaikat- tatuointipaikat- solariumit- julkiset majoitushuoneistot - yleiset saunat- julkiset kuntosalit tai liikuntatilat.

Suunnitelmallisen valvonnan tarkastuksia suunniteltiin tehtäväksi edellä mainittuihin kohteisiin yhteensä 804. Toteutunut tarkastusmäärä oli 149. Suunnitelmallisen valvonnan toteutumisen raportti on taulukkomuodossa liitteenä (Terveydensuojelun suunnitelmallisten tarkastusten ja näytteiden toteuma vuonna 2020). Suunnitelman mukaisista tarkastuksista laadittiin tarkastuskertomukset ja tarkastuksista perittiin taksan mukainen maksu.

Suunnitelmalliset tarkastukset ja näytteenotto

Suuri vesilaitos, HSY vesihuolto

Talousveden valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti sekä näytteiden että tarkastusten osalta. Valvontanäytteet otettiin riskinarviointiin perustuen ympäristöpalveluiden laatiman näytteenottosuunnitelman mukaisesti pääsääntöisesti suurtalouksien kuten koulujen, päiväkotien, sairaaloiden ja ravintoloiden keittiöiden hanoista eri puolilta jakeluverkostoa. Ympäristöpalvelut teki HSY:n toimintaa koskevat suunnitelmalliset tarkastukset riskinarvioinnin perusteella. Tarkastuksilla käytiin läpi mm. HSY:n riskinhallintaa, omavalvontaa, erilaisia häiriötilanteita vedenpuhdistuslaitoksilla ja verkostossa sekä saneerauskohteena olleet toiminnot.

Ympäristöpalveluiden suunnitelman mukaisesti MetropoliLab Oy otti talousvedestä 393 valvontanäytettä sekä lisäksi yhdeksän tutkimustuloksen varmentavaa uusintanäytettä. Valvontatutkimuksissa oli mukana nitriitin määritys lähtevästä vedestä sekä raakavesinäytteet. Lisäksi otettiin Sipoon Veden jakamasta talousvedestä kolme säännöllisen valvonnan näytettä Helsingin Östersundomin alueelta. HSY vesihuollon sekä Sipoon Veden Helsinkiin toimittama talousvesi täytti hyvälle talousvedelle asetetut mikrobiologiset ja kemialliset laatuvaatimukset sekä mikrobiologiset laatutavoitteet. Kemialliset laatutavoitteet täyttyivät suurimmassa osassa näytteitä.

Uima-allastilat ja allasvesi

Yleisiä uimahalleja ja muita allastiloja oli valvonnassa vuonna 2020 yhteensä 59, joista 12 oli uimahalleja, neljä maauimaloita ja 43 muita yleisiä allastiloja kuntoutuslaitoksissa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä liikuntakeskuksissa ja kouluissa. Yleisiin allastiloihin tehtiin yhteensä kymmenen suunnitelmallista tarkastusta, joten suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 18 %.

Allasvesinäytteitä suunniteltiin otettavan 1200-1400. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin vuoden aikana yhteensä 916. Suunniteltu näytemäärä ei toteutunut, koska allastilat olivat kiinni osan vuodesta. Lisäksi otettiin 16 uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti suurimman osan näytteistä kohteiden näytteenottosuunnitelmien mukaisesti. Muutama kohde otti näytteet itse.

Uimarannat ja uimarantavesi

Uimakaudella 2020 Helsingissä oli valvonnassa 25 yleistä uimarantaa, joista 12 oli suuria yleisiä uimarantoja ja 13 pieniä yleisiä uimarantoja. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset tehtiin 24 uimarannalle. Yhdelle saaressa olevalle uimarannalle ei tarkastusta tehty, koska poikkeustilanteen takia saareen ei kulkenut lauttaliikennettä.

Valvontanäytteitä suunniteltiin otettavan yhteensä 112. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin 112, joista 60 otettiin suurilta yleisiltä uimarannoilta ja 52 pieniltä yleisiltä uimarannoilta. Lisäksi otettiin 16 uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet näytteenottosuunnitelman mukaisesti.

Vuoden 2020 uimakauden päätyttyä päivitettiin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (177/2008) mukainen suurten uimarantojen uimavesien luokittelu, joka perustuu neljän uimakauden valvontatutkimustuloksiin. Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin erinomaisiksi (4), hyviksi (4), tyydyttäviksi (2) ja huonoiksi (2). Huonoon uimavesiluokkaan luokiteltujen rantojen osalta aloitettiin välittömästi toimenpiteet huonon veden laadun syiden selvittämiseksi. Samalla selvitetään, voidaanko joitain korjaavia toimenpiteitä tehdä. Lisäksi rannoille tullaan antamaan seuraavaa uimakautta koskien uinnin välttämisohje tai uintikielto.

Erityisryhmien käyttöön tarkoitetut tilat

Erityisryhmien käyttöön tarkoitettuihin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 383 tarkastusta. Erityisryhmillä tarkoitetaan lapsia, nuoria, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja sairaita. Näitä huoneistoja ovat muun muassa peruskoulut, lukiot ja muut oppilaitokset, lasten päivähoitotilat, leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kerhotilat, vanhusten palveluasunnot, lastensuojelun yksiköt ja muut sosiaalialan yksiköt. Näitä valvontakohteita oli VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1279. Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 17 %. Tarkastuksia tehtiin 65 ja ne jakautuivat erityyppisiin huoneistoihin seuraavasti:

- päivähoitotiloihin tehtiin 28 tarkastusta,- kouluihin ja oppilaitoksiin tehtiin 22 tarkastusta,- sosiaalialan yksiköihin tehtiin 12 tarkastusta ja- leikkipuistoihin ja muihin lasten ja nuorten kohteisiin tehtiin kolme tarkastusta.

Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot

Korkeaa hygieniatasoa edellyttäviin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 337 tarkastusta. Näihin huoneistoihin luetaan kauneushoitolat, tatuointipaikat, solariumit, julkiset majoitushuoneistot, yleiset saunat ja julkiset liikuntatilat. Näitä valvontakohteita oli VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1457. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 3 %. Tarkastuksia tehtiin 48 ja ne jakautuivat erityyppisiin huoneistoihin seuraavasti:

- kauneushoitoloihin kohdistui 22 tarkastusta,- julkisiin liikuntatiloihin tehtiin 15 tarkastusta,- tatuointipaikkoihin tehtiin kahdeksan tarkastusta,- solariumeihin tehtiin yksi tarkastus,- majoitushuoneistoihin tehtiin yksi tarkastus ja- yleisiin saunoihin tehtiin yksi tarkastus.

Suunnitelmallisen valvonnan teemat ja toimenpiteet

Koko suunnitelmakauden 2020-2024 ajalle ulottuvia teemoja edistettiin vuoden 2020 aikana. Yhtenäisen valvonnan teemaa edistettiin käymällä vuoropuhelua valvonnan toimintatavoista valvontayksiköiden kanssa (mm. kuuden suurimman kunnan kesken järjestetty tapaaminen). Toiminnanharjoittajille suunnatun omavalvontaohjeen laatiminen käynnistettiin ja toiminnanharjoittajia ohjattiin toteuttamaan omavalvontaa antamalla neuvontaa tarkastuskäynneillä ja muissa sopivissa yhteyksissä, kuten lausuntoja annettaessa.

Yhteistyö sidosryhmien kanssa

Ympäristöterveysyksikkö oli vuonna 2020 mukana monessa sidosryhmän hankkeessa tai työryhmässä, kuten esimerkiksi kaupunkiympäristön toimialan Luvan kanssa -hankkeessa ja mukana kirjoittamassa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan laatimaa ohjetta “Ohje yksityisille palveluntuottajille varhaiskasvatuksen toimipisteen perustamisesta”. Ympäristöterveysyksikön edustaja oli mukana kaupungin eri toimialojen sisäilmatyöryhmissä. Ympäristöterveysyksikkö osallistui aikaisempaa enemmän kaavoituksen viranomaisvalmisteluun ympäristöpalveluiden kaavatyöryhmän kautta.

Uima-allastilojen ylläpitäjien kanssa käytin läpi pintahygieniaprojektin tuloksia ja niiden vaikutuksia laitoksissa. Laitoksille annettiin ohjeistusta pintahygienian parantamiseen ja pintahygienian seurantaan liittyen.

Uimakauden päätyttyä tehtävässä suurten uimarantojen uimavesiluokituksen päivityksessä kaksi uimarantaa putosi huonoon uimavesiluokkaan. Huonon veden laadun syiden ja mahdollisten korjaavien toimenpiteiden selvittämiseksi aloitettiin laajat selvitystyöt. Työ tehdään ympäristöterveysyksikön johdolla ja siinä mukana ovat ainakin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen, kaupungin liikuntapalvelut, HSY, Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistys sekä lähikuntien viranomaisia.

Radonvalvonta

Suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä pyydettiin selvitystä sisäilman radonpitoisuudesta. Tarvittaessa valvontakohteita ohjeistettiin mittaamaan sisäilman radonpitoisuus seuraavan mittauskauden aikana. Säteilyturvakeskuksen (STUK), Valviran ja aluehallintovirastojen yhteinen 2019 käynnistetty sosiaalialan laitosten radonvalvontakampanja jatkui vuonna 2020.

Terveydensuojelun valvonnan henkilöstövoimavarojen toteutuminen

Vuonna 2020 kaikkeen terveydensuojelun valvontaan oli suunniteltu 22,1 henkilötyövuotta (htv), toteuman ollessa 20,8 htv (94 %). Valvonnan painopistettä ja resursseja siirrettiin suunnitelmalliseen valvontaan ja sen kehittämiseen.

Vuoden 2020 vaihteessa yksi vakanssi siirrettiin pois terveydensuojeluvalvonnasta ympäristöpalveluiden toiseen yksikköön. Henkilöstövoimavarojen toteutumista haastoi myös poikkeuksellisen usea sijaisuusjakso ja rekrytoinneista syntyneet viiveet tehtävän täyttämiseen.

Terveydensuojelun valvonnan tulot

Terveydensuojelun valvonnasta kertyi tuloja yhteensä 99 305 euroa, josta suunnitelmallisen valvonnan osuus oli 64 765 euroa. Terveydensuojelun valvonnasta saadut tulot eivät ole kohdentuneet ympäristöpalveluissa tehtävään terveydensuojelun valvontaan, vaan valvonnan tulot menevät Helsingin kaupungille.

Stäng

Stäng

Detta beslut publicerades 23.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Mer information fås av

Hannele Nurminen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 64458

hannele.nurminen@hel.fi