Hankinta, asiantuntijapalvelut, kunnossapito, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-002246
Ärendet har nyare handläggningar
§ 15

Kunnossapidon asiantuntijapalveluiden puitejärjestely, Osa-alue 3 Kunnossapidon valvonta

Infrastrukturchef

Päätös

Infrapäällikkö päätti hyväksyä kunnossapidon asiantuntijapalveluiden konsulteiksi osa-alueelle 3: Kunnossapidon valvonta
seuraavat kaksi tarjoajaa, jotka antoivat kokonaistaloudellisesti
edullisimmat tarjoukset:
1. Ramboll CM Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n ryhmittymä
2. Infrap Oy.

Hankinta jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Kunnossapitoon ja yleisiin alueisiin liittyvät selvitykset ja suunnittelu
Osa-alue 2: Kunnossapitoon liittyvät hankinnat
Osa-alue 3: Kunnossapidon valvonta.

Hankinnan arvioitu kokonaishinta sopimuskaudella on mahdollinen optiokausi mukaan lukien 1 200 000 euroa (alv 0 %). Osa-alueen 3: Kunnossapidon valvonta hankinnan arvioitu kokonaishinta sopimuskaudella on mahdollinen optiokausi mukaan lukien 400 000 euroa (alv 0 %).

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 24.4.2021 ja se päättyy 28.2.2023. Lisäksi tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta yhden vuoden optiolla ajalle 1.3.2023 - 29.2.2024. Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen sopimuksen.

Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja osa-alueella 3 kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen mukaisesti seuraavasti:
1. sija: 40 – 80 %
2. sija: 20 – 40 %.

Tarjouspyynnössä esitetystä prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa, jos konsultti toistuvasti ei pysty tarjoamaan pyydettyä toimeksiantoa vaaditussa aikataulussa tai jos konsultin tätä sopimusta koskevat toimeksiannot sopimuskauden aikana myöhästyvät konsultista johtuvasta syystä tai toimeksiantojen laatu ei vastaa toimeksiannoissa edellytettyä tasoa.

Tarjouspyynnössä esitetystä prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa myös, mikäli toimeksiannoissa ei käytetä alkuperäisessä tarjouspyynnössä nimettyjä henkilöitä.

Päätöksen perustelut

Kysymyksessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, joka toteutettiin avoimella menettelyllä. Hankinnasta julkaistiin EU-hankintailmoitus työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämässä julkisten hankintojen HILMA –sivustolla(www.hankintailmoitukset.fi) sekä TED:n ilmoitus 26.2.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 29.3.2020.

Hankinnan kohteena on yleisten alueiden kunnossapitoon (katu-, puisto- ja muut viheralueet) liittyvät asiantuntijapalvelut. Asiantuntijapalveluihin sisältyy kunnossapidon rakennuttamiseen sekä kunnossapitoon liittyvien selvitysten laatimiseen liittyviä asiantuntija- ja avustustehtäviä. Tyypilliset sopimukseen sisältyvät tehtävät on lueteltu palvelukuvauksessa.

Tarjouksen jätti osa-alueelle 3 määräaikaan mennessä kaksi tarjoajaa: Ramboll CM Oy:n ja Ramboll Finland Oy:n ryhmittymä sekä Infrap Oy.

Tarjousten tarkastaminen

Molemmat tarjoajat täyttivät tarjouksissaan tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja molemmat tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouskilpailun voittajien valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Tarkemmat hinnan vertailuperusteet sekä -pisteet on esitetty tarjousten vertailutaulukossa liitteessä 1. Hankinnan kohteeseen liittyvät laatuvaatimukset on huomioitu hankinnan kohdetta koskevissa vähimmäisvaatimuksissa.

Päätöstoimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta).

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 15.12.2020 § 743 mukaisesti
infrapäälliköllä on erityishankintavaltuudet enintään 2 000 000 euroon (alv 0 %) saakka, kun kyse on urakoista, palvelu-, sähkö- ja tavarahankinnoista. Infrapäällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 23.04.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Johanna Hanhinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20613

johanna.hanhinen@hel.fi

Beslutsfattare

Hannu Seppälä
infrapäällikkö

Bilagor

1. Vertailutaulukko
2. Sopimusluonnos
3. Tarjouspyyntö

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.