Ohje, henkilöstön kehittämisen periaatteet Helsingin kaupungilla, kaupunginkanslia

HEL 2021-002313
Ärendet har nyare handläggningar
§ 37

Henkilöstön kehittämisen periaatteet

Personaldirektör

Päätös

Henkilöstöjohtaja vahvisti liitteenä olevan Henkilöstön kehittämisen periaatteet -ohjeen.

Päätöksen perustelut

Edelliset Henkilöstön kehittämisen periaatteet ovat vuodelta 1997. Ohjetta uudistettu siten, että ohjeesta löytyy jatkossa vastaus useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Ohjeessa on huomioitu lainsäädännössä tapahtuneet muutokset. Lisäksi ohjeeseen on tehty muutamia muita täsmennyksiä ja tarkennuksia, kuten se, että pääsääntöisesti oikeutetaan osallistumaan koulutukseen työajalla. Vanhassa ohjeessa kirjaus oli, että työnantaja katsoi koulutuksen olevan välttämätöntä, jotta siihen pystyi palkallisena osallistumaan. Jatkossa maksimi palkallisessa koulutuksessa on kaksi viikkoa, harkinnanvaraisesti henkilöstöjohtajan on mahdollista myöntää palkallista koulutusvapaata tätä pidempään. Lisäksi ns. henkilöstöpula-aloilla on mahdollista myöntää laajempia koulutuksellisia etuja, kuten kaupungin omat pitkät pätevöittävät koulutusohjelmat. Näistä tulee kuitenkin tehdä erillispäätös ko. ryhmän osalta.

Ohjeeseen on uutena asiana täsmennetty koulutuksen takaisinmaksuehdon laskentakaava. Koulutukseen osallistumiselle voidaan poikkeustilanteessa asettaa takaisinmaksuehto, jos koulutus on ajalliselta kestoltaan, laajuudeltaan tai kustannuksiltaan tavanomaisesta poikkeavaa. Tällöin koulutukseen osallistuva allekirjoittaa sitoumuksen koulutuksesta aiheutuvien kustannusten takaisin maksamisesta.

Detta beslut publicerades 16.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Marianne Leskinen, neuvottelupäällikkö, puhelin: 09 310 34180

marianne.leskinen@hel.fi

Beslutsfattare

Nina Gros
henkilöstöjohtaja

Bilagor

1. Henkilöstön kehittämisen periaatteet
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.