Helsingin kaupungin talousarvio vuodelle 2022 ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/07.12.2022
- Helsingfors stadsstyrelse 43/28.11.2022
- Helsingfors stadsstyrelse 42/21.11.2022
- Helsingfors stadsfullmäktige 9/18.05.2022
- Helsingfors stadsstyrelse 15/25.04.2022
- Helsingfors stadsstyrelse 14/11.04.2022
- Direktionen för trafikaffärsverket 5/04.04.2022
- Stadsmiljönämnden 11/29.03.2022
- Helsingfors stadsfullmäktige 22/08.12.2021
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/24.11.2021
- Helsingfors stadsstyrelse 43/15.11.2021
- Helsingfors stadsstyrelse 42/08.11.2021
- Kanslichef 08.11.2021
- Direktionen för trafikaffärsverket 19/23.09.2021
- Räddningsnämnden 8/22.09.2021
- Stadsmiljönämnden 29/21.09.2021
- Nämnden för fostran och utbildning 12/21.09.2021
- Social- och hälsovårdsnämnden 16/21.09.2021
- Kultur- och fritidsnämnden 13/21.09.2021
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 5/21.09.2021
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 4/21.09.2021
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 7/16.09.2021
- Stadsmiljönämnden 28/14.09.2021
- Nämnden för fostran och utbildning 11/14.09.2021
- Social- och hälsovårdsnämnden 15/14.09.2021
- Revisionsnämnden 12/14.09.2021
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 4/09.09.2021
- Kultur- och fritidsnämnden 12/07.09.2021
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotus vuodelle 2022 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2022-2024
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksen 2022 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2022-2024.
Kaupunkiympäristölautakunta arvioi, että talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa puistojen ja liikuntapaikkojen investointitaso on mitoitettu liian matalaksi. Lautakunta päätti edellyttää, että lopullisessa talousarvioehdotuksessa puistojen, liikuntapaikkojen ja luonnonsuojelualueiden reittien investointeihin tulee varata 20 miljoonaa nyt esitettyä korkeampi investointitaso.
Pyöräliikenteen investointitaso tulisi asettaa 5 miljoonaa euroa nyt esitettyä korkeammalle tasolle kuin se nyt on taloussuunnitelmassa ja ensi vuoden budjetissa, jotta linjatut kantakaupungin tavoiteverkko ja baanaverkko saadaan valmistumaan tavoiteajassa. On erityisen tärkeää että Itäbaanan kokonaisuus saadaan toteutettua riittävän rivakasti.
Investointibudjetissa on paineita erityisesti Hakaniemenrannan esirakentamisen osalta. Tätä määrärahapainetta ratkottaessa lautakunta katsoi, että on suositeltavaa katsoa ajoituksia ja sopeutusta myös yhdessä kaupunginhallituksen kautta päätettävien projektialueiden esirakentamisin määrärahojen kanssa.
Lautakunta päätti todeta, että käyttötalouden määrärahat on esityksessä mitoitettu erittäin niukasti suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, koskien erityisesti uuden AM-ohjelman toteuttamista, investointien suunnittelua ja ylläpidon tehtäviä, samoin kuin ympäristönsuojelun laajoja tehtäviä. Siten lautakunta katsoi, että tätä matalammaksi käyttötalouden menot eivät voi asettua.
Lautakunta päätti edellyttää, että siltojen korjausvelan taittamiseksi tehdään pitkän aikavälin suunnitelma. Varmistetaan henkilöstöresurssit rakennusvalvonnan osalta niin, ettei rakennushankkeiden toteutuminen hidastu lupien pitkien käsittelyaikojen takia.
Lisäksi lautakunta päätti edellyttää, että toimialan talousarvion valmistelun yhteydessä varmistetaan kaupunkiuudistusalueiden ja Vuosaaren alueen laadukkaat kehittämistoimenpiteet ja ehdotettuja määrärahatasoja korotetaan.
Käsittely
Asian aikana kuultavana olivat talous- ja suunnittelupäällikkö Leena Sutela ja tiimipäällikkö Tuula Pipinen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus 1:
Anni Sinnemäki: Kaupunkiympäristölautakunta arvioi, että talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa puistojen ja liikuntapaikkojen investointitaso on mitoitettu liian matalaksi. Lautakunta edellyttää, että lopullisessa talousarvioehdotuksessa puistojen, liikuntapaikkojen ja luonnonsuojelualueiden reittien investointeihin tulee varata 20 miljoonaa nyt esitettyä korkeampi investointitaso.
Pyöräliikenteen investointitaso tulisi asettaa 5 miljoonaa euroa nyt esitettyä korkeammalle tasolle kuin se nyt on taloussuunnitelmassa ja ensi vuoden budjetissa, jotta linjatut kantakaupungin tavoiteverkko ja baanaverkko saadaan valmistumaan tavoiteajassa. On erityisen tärkeää että Itäbaanan kokonaisuus saadaan toteutettua riittävän rivakasti.
Investointibudjetissa on paineita erityisesti Hakaniemenrannan esirakentamisen osalta. Tätä määrärahapainetta ratkottaessa lautakunta katsoo, että on suositeltavaa katsoa ajoituksia ja sopeutusta myös yhdessä kaupunginhallituksen kautta päätettävien projektialueiden esirakentamisin määrärahojen kanssa.
Lisäksi lautakunta toteaa, että käyttötalouden määrärahat on esityksessä mitoitettu erittäin niukasti suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, koskien erityisesti uuden AM-ohjelman toteuttamista, investointien suunnittelua ja ylläpidon tehtäviä, samoin kuin ympäristönsuojelun laajoja tehtäviä. Siten lautakunta katsoo, että tätä matalammaksi käyttötalouden menot eivät voi asettua.
Kannattaja: Risto Rautava
Vastaehdotus 2:
Risto Rautava: Lisäys päätösehdotukseen:
Varmistetaan henkilöstöresurssit rakennusvalvonnan osalta niin, ettei rakennushankkeiden toteutuminen hidastu lupien pitkien käsittelyaikojen takia.
Kannattaja: Mia Haglund
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 3:
Mia Haglund: Lautakunta edellyttää, että siltojen korjausvelan taittamiseksi tehdään pitkän aikavälin suunnitelma.
Kannattaja: Sami Kuusela
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen.
Vastaehdotus 4:
Sami Kuusela: Lautakunta edellyttää, että toimialan talousarvion valmistelun yhteydessä varmistetaan kaupunkiuudistusalueiden ja Vuosaaren alueen laadukkaat kehittämistoimenpiteet ja ehdotettuja määrärahatasoja korotetaan.
Kannattaja: Mika Raatikainen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sami Kuuselan vastaehdotuksen.
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutettuna.
Jaa-äänet: 1
Mika Raatikainen
Ei-äänet: 12
Tarik Ahsanullah, Silja Borgarsdottir Sandelin, Mia Haglund, Eveliina Heinäluoma, Atte Kaleva, Otso Kivekäs, Sami Kuusela, Tuomas Nevanlinna, Risto Rautava, Laura Rissanen, Saana Rossi, Anni Sinnemäki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen äänin 1 - 12.
Äänestys 1
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Kaupunkiympäristölautakunta arvioi, että talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksessa puistojen ja liikuntapaikkojen investointitaso on mitoitettu liian matalaksi. Lautakunta edellyttää, että lopullisessa talousarvioehdotuksessa puistojen, liikuntapaikkojen ja luonnonsuojelualueiden reittien investointeihin tulee varata 20 miljoonaa nyt esitettyä korkeampi investointitaso. Pyöräliikenteen investointitaso tulisi asettaa 5 miljoonaa euroa nyt esitettyä korkeammalle tasolle kuin se nyt on taloussuunnitelmassa ja ensi vuoden budjetissa, jotta linjatut kantakaupungin tavoiteverkko ja baanaverkko saadaan valmistumaan tavoiteajassa. On erityisen tärkeää että Itäbaanan kokonaisuus saadaan toteutettua riittävän rivakasti. Investointibudjetissa on paineita erityisesti Hakaniemenrannan esirakentamisen osalta. Tätä määrärahapainetta ratkottaessa lautakunta katsoo, että on suositeltavaa katsoa ajoituksia ja sopeutusta myös yhdessä kaupunginhallituksen kautta päätettävien projektialueiden esirakentamisin määrärahojen kanssa. Lisäksi lautakunta toteaa, että käyttötalouden määrärahat on esityksessä mitoitettu erittäin niukasti suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, koskien erityisesti uuden AM-ohjelman toteuttamista, investointien suunnittelua ja ylläpidon tehtäviä, samoin kuin ympäristönsuojelun laajoja tehtäviä. Siten lautakunta katsoo, että tätä matalammaksi käyttötalouden menot eivät voi asettua.
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Raatikainen, Mika | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ahsanullah, Tarik | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Haglund, Mia | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Heinäluoma, Eveliina | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Kaleva, Atte | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Kivekäs, Otso | Vihreä valtuustoryhmä |
Kuusela, Sami | Ej fullmäktigegrupp |
Nevanlinna, Tuomas | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Rautava, Risto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rissanen, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Rossi, Saana | Vihreä valtuustoryhmä |
Sinnemäki, Anni | Vihreä valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ej fullmäktigegrupp | 0 | 1 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 4 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 3 | 0 | 0 |
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotuksen 2022 sekä taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2022-2024.
Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus vuodelle 2022 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2022-2024 on laadittu kaupunginhallituksen 23.8.2021 antaman vuoden 2022 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2022-2024 laatimisohjeen mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2022-2024 laatimisohjeet ja niihin sisältyvät kaupunkitasoisen käyttötalouden kokonaisraamin toimintamenoille, investointiraamin talousarviokohdittain sekä alustavan investointiohjelman vuosille 2022-2031.
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:
**********
Lisäksi talousarvioehdotus sisältää talousarviokohdat 31004 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 31006 Tuki HKL liikelaitokselle.
Esitys kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2022 talousarvioksi ja vuosien 2022-2024 taloussuunnitelmaksi on tämän esityslistan liitteenä. Liite 1.
Käyttötalous
Raamin lähtökohtina ovat valtuustokaudella 2017-2021 toteutettujen kaupunkistrategioiden taloustavoitteiden mukaisesti käyttötalousmenoja mitoittava tavoite ja investointitason mitoittaminen rahoituksellisesti kestävälle tasolle. Lisäksi talousarvioehdotuksen raami perustuu yleiseen talouskehitykseen ja talouden ja toiminnan suunnittelussa tunnistettuihin näkymiin tulojen ja menojen osalta.
Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen raamissa kaupungin toimintamenojen kasvun talousarviossa määrittävät väestönkasvu ja kustannustason muutos sekä 0,5 prosentin tuottavuuden parantaminen. Kaupunkitasoisen kokonaisraamin mukaisten kaupunkiympäristön toimialan omien toimintamenojen kasvu on 2,82 % verrattuna talousarvioon 2021. Tämän lisäksi toimintamenoissa on huomioitu kaupunginkanslian aiemmin maksamien kaupunkiyhteisten digitaalisten palveluiden kustannukset, jotka siirtyvät toimialojen maksettaviksi vuodesta 2022 alkaen.
31001 Kaupunkirakenne
Talousarviokohdan 31001 Kaupunkirakenne toimintamenot ovat valtuustoon nähden sitovia. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotuksen mukaiset käyttötalouden tulot ovat 479,4 milj. euroa ja käyttömenot ilman kaupunginkanslian aiemmin maksamien kaupunkiyhteisten digitaalisten palveluiden kustannuksia 204,3 milj. euroa. Toimialalle teknisenä raamisiirtona kohdennettavat kaupunginkanslian aiemmin maksamien kaupunkiyhteisten digitaalisten palveluiden kustannukset ovat toimialan osalta 0,91 milj. euroa ja näin ollen toimintamenojen kokonaismäärä vuonna 2022 on 205,2 milj. euroa.
Talousarviokohdan omien menojen kokonaismäärä nousee 5,6 milj. euroa (+2,82 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna. Menoissa on huomioitu henkilöstökustannusten nousu (1,6 %), urakkasopimuksiin liittyvät indeksikorotukset sekä toimintaympäristömuutokset. Toimintaympäristön muutoksia ovat muun muassa uuden AM-ohjelman myötä kasvava asuntotuotantotavoite, ylläpidettävien alueiden pinta-alan kasvu ja yleisten alueiden korjausvelan kasvun hallinta. Staran kanssa käynnistetään neuvottelut kunnossapidon yksikkökustannuksista, tavoitteena kahden miljoonan euron säästö nykytasoon verrattuna.
31002 Rakennukset
Talousarviokohdan 31002 Rakennukset toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Rakennukset talousarviokohdan talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 224,5 milj. euroa. Rakennusten talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 583,3 milj. euroa, valmistus omaan käyttöön 10,2 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 369,0 milj. euroa.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan kasvavan noin 42,5 milj. euroa (+7,9 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna. Vuokratulot kasvavat tilakannan muutoksista johtuen minkä lisäksi vuosikorjausten siirto investoinneista käyttötalouteen nostaa tuloja.
Valmistuksen omaan käyttöön arvioidaan laskevan noin 1,8 milj. euroa (-15,0 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna.
Talousarviokohdan menojen arvioidaan kasvavan noin 53,0 milj. euroa (+16,8 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna, johtuen pääosin väistötilojen määrän ja hinnan kasvusta sekä kirjanpitolain mukaisesta vuosikorjausten siirrosta investointi- ja käyttötalouden välillä.
Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen arvioidaan laskevan noin 12,3 milj. euroa (5,2 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna.
31003 Asuntotuotanto
Talousarviokohdan 31003 Asuntotuotanto toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 4,1 milj. euroa. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 22,8 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 18,7 milj. euroa.
Toimintakatteen arvioidaan laskevan 2,5 milj. eurolla (-38 %) vuoden 2021 talousarvioon verrattuna. Syynä on varautuminen AM-ohjelman mukaiseen asuntotuotantotavoitteen kasvuun.
31004 ja 31006 talousarviokohdat
Talousarviokohdat 3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 3 10 06 Tuki HKL:lle esitetty liitteessä 6.
Investoinnit
Talousarvioehdotuksen investointiesitykset vuodelle 2022 perustuvat kaupunginhallituksen 23.8.2021 päättämään tekniseen raamiin.
Investointitulot
Talousarviokohdat 8 01 50 Kiinteän omaisuuden myynti ja 8 07 Muu pääomatalous
Vuonna 2022 kiinteää omaisuutta arvioidaan myytävän 100 milj. eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 5 milj. euroa.
Vuonna 2022 kiinteistöjä ja osakehuoneistoja arvioidaan myytävän 10 milj. eurolla, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan tasearvon mukaiset 4 milj. euroa. Erotuksena syntyvät myyntivoitot kirjataan talousarviokohtaan Kaupunkirakenne. Taloussuunnitelmavuonna 2023 arvioidaan myynnin olevan 10 milj. euroa ja vuonna 2024 noin 8 milj. euroa. Väestönsuojakorvauksia arvioidaan perittävän 0,1 milj. euroa.
Investointimenot
Talousarvioehdotuksessa esitetään kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön määrärahaa yhteensä 473,6 milj. euroa.
Talousarviokohtaan 8 01 01 Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostot ja lunastukset sekä täydennysrakennuskorvaukset kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 13,5 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 01 03 Esirakentaminen, täyttötyöt, rakentamiskelpoiseksi saattaminen sekä täydennyskorvaukset ja korvausinvestoinnit kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 42,6 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 802 Rakennukset uudis-, lisärakennus- ja korjaushankkeisiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 290,0 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 803 Kadut ja liikenneväylät uudisrakentamiseen, perusparannukseen sekä muihin investointeihin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 101,8 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 804 Puistot ja liikunta-alueet uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin sekä pääosin liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden peruskorjauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 19,6 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 05 03 Irtaimen omaisuuden perushankinta kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 5,1 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 06 01 Hitas-osakkeiden ostaminen kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 1 milj. euron määrärahaa.
Investointeja koskevat tarkemmat tiedot on esitetty liitteissä 7-15.
Sitovat ja muuttoiminnalliset tavoitteet
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden kytkeytyminen kaupunkistrategiaan on esitetty liitteessä 16.
Toimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat sitovia toiminnallisia tavoitteita täydentäviä tavoitteita, jotka tukevat kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista.
Muut toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteessä 17.
Määrälliset tavoitteet ja yksikkökustannukset
Suoritteet ja tunnusluvut sekä yksikkökustannukset talousarviokohdittain on esitetty liitteissä 3, 4 ja 5.
Toimialan henkilöstötoimikunnan lausunto
Kaupunkiympäristön toimialan henkilöstötoimikunnan lausunto on liitteessä 18.
Kaupunkiympäristölautakunta 14.09.2021 § 436
07.09.2021 Pöydälle
Detta beslut publicerades 27.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Leena Sutela, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 39841
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637