Asemakaavan muutos 12791, Pasila, Länsi-Pasila, Hertanmäki ja lasten päiväkoti Hertta

HEL 2021-003222
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 16. / 146 §

Detaljplaneändring för Hertabacken och daghemmet Hertta i Böle (nr 12791)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 9 i kvarteret 17086 samt park- och gatuområden i 17 stadsdelen (Böle, Västra Böle) enligt ritning nr 12791, daterad 14.3.2023, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen (genom planen bildas de nya kvarteren 17146 och 17147).

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Planlösningens centrala innehåll

Detaljplaneändringen gäller ett område mellan Leagatan och Winqvistsgatan vid Böle parkväg i Västra Böle. Planändringen gör det möjligt att bygga ett nytt daghem vid Böle parkväg norr om Kyllikkiparken och bilda tomter för de gamla trähusen vid Hertabacken och Böle parkväg. Orsaken till planändringen är att man vid utredningar av områdets servicenät (2018 och 2022) har identifierat ett behov av att bereda sig på den ökande befolkningsmängden i Böle med en detaljplanereserv för moderna servicelokaler. Samtidigt tänker staden avstå från de gamla hus som den äger på Hertabacken. Husen behövs inte i stadens egen serviceproduktion, och ägandet hänför sig inte heller till andra strategiska skäl eller behov av servicelokaler på lång sikt. Det är nödvändigt att bilda tomter för dessa trähus då de ska säljas.

I samband med detaljplanen har man gjort upp en trafikplan (ritning nr 7360), enligt vilken den del av Kyllikkigatan som ligger väster om Böletået ska planeras som en gårdsgata.

Beslut som detaljplanelösningen bygger på

I Generalplan 2016 för Helsingfors är området innerstadsområde med beteckningen C2. I Helsingfors underjordiska generalplan 2021 går en underjordisk avloppstunnel genom området. Planändringen stämmer överens med dessa generalplaner.

Detaljplanen bidrar till att staden kan nå sina strategiska målsättningar i och med att den förnyar och kompletterar den befintliga byggda miljön på ett hållbart sätt som beaktar områdets särdrag och en ansvarsfull ekonomi.

Områdets förutsättningar och nuläge

För närvarande går en gata som är reserverad för gång- och cykeltrafik, Böle parkväg, genom planområdet i nord-sydlig riktning. Vid Böle parkväg ligger den lummiga Kyllikkiparken, och norr om denna finns ett planterat område vid gågatan. På den klippiga Hertabacken finns gamla trähus. De är ett minne av Trä-Böle och utgör en del av en värdefull kulturmiljö på landskapsnivå. De har skyddats med beteckningen sr-2. Tre av dem ligger på ett parkområde och två på ett kvartersområde för byggnader för offentlig närservice. I Drätseltorgets hörn ligger en brädfodrad daghemsbyggnad från 1987, som hör ihop med Hertabackens helhet i och med att den tillsammans med de närmaste husen bildar en skyddad gårdsplan.

För området gäller två detaljplaner: en från 1979 för Kyllikkiparken och Kyllikkivägen och en från 1982 för resten av planområdet.

Helsingfors stad äger marken i planområdet.

Detaljplanelösningens kostnader

Detaljplaneändringen medför för staden följande kostnader exklusive mervärdesskatt: cirka 7,3 miljoner euro för offentliga byggnader, cirka 0,1 miljoner euro för gator och cirka 0,16 miljoner euro för flyttning av ledningar. Staden får inkomster från eventuell försäljning av gamla byggnader.

Växelverkan under beredningen av detaljplanen

Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen, samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanen har man samarbetat med olika parter inom stadsmiljösektorn samt med följande parter:

  • samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT)
  • samkommunen Helsingforsregionens miljötjänsters (HRM) vattenförsörjning
  • Senatfastigheter
  • polisinrättningen i Helsingfors
  • räddningsverket

Myndigheterna begränsade sig inte till planområdet för daghemmet Hertta och Hertabacken i sina ställningstaganden till programmet för deltagande och bedömning. Ställningstagandena gällde vattenlednings- och avloppsnätet, Böletået, en hållplats för spårvägen mellan Fiskehamnen och Böle, cykelförbindelser och de särskilda krav som polisens myndighetsverksamhet ställer. De frågor som tagits upp i ställningstagandena har beaktats i planläggningsarbetet på följande sätt: en separat utredning om kommunaltekniken har gjorts, förutsättningarna för gång- och cykeltrafiken har tryggats och den nya spårvägen intill planområdet har tagits i beaktande.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning gällde utvecklingen av hela fotgängaraxeln längs Böle parkväg. Intressenternas åsikter gällde inte bara själva planläggningsprojektet, utan också utvecklingen av områdets torg, parker och öppna platser. Åsikterna om daghemmet Herttas och Hertabackens planområde gällde bildandet av nya tomter, försäljningen av gamla hus, beteckningarna om användningsändamål, grönområdet, planändringens konsekvenser för fåglar, trafiken och parkeringen. Åsikterna har beaktats i arbetet med denna planändring i den mån de gällde Hertabackens och Kyllikkiparkens område.

Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)

Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt 14.12.2022–23.1.2023, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen.

Det gjordes sju anmärkningar mot detaljplaneförslaget. Påpekandena i anmärkningarna gällde gränserna för de nya tomter som bildas, parkeringen, användningen av Hertabackens parkområde, körförbindelsen och konsekvenserna för fåglar.

Myndighetsutlåtanden om detaljplaneförslaget kom in då förslaget hölls offentligt framlagt. Påpekandena i utlåtandena gällde vatten- och avloppsledningar, den underjordiska avloppstunneln och behovet av att värna om kulturmiljön.

Följande aktörer lämnade in utlåtanden:

  • HRM
  • fostrans- och utbildningssektorn
  • stadsmuseet

Dessutom meddelade följande aktör att den inte har något att yttra: Helen Elnät Ab.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget varit offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges sammanfattningar av anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Det som har framförts i påpekandena har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.

I detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och i det övriga materialet gjordes ändringar efter att detaljplanen varit offentligt framlagd. För ändringarna redogörs närmare i detaljplanebeskrivningens sista kapitel. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

De ändringar som gjorts efter det offentliga framläggandet har diskuterats med berörda parter. De vars intresse ändringarna gäller har blivit separat hörda per e-post och telefon.

Genomförande och närmare motivering

Tomten med byggnader för offentlig närservice kommer inte att bebyggas genast efter att detaljplaneändringen har fastställts, utan tanken är att bereda sig på en senare ökning av befolkningsmängden i Böle med en detaljplanereserv för moderna servicelokaler.

Den närmare motiveringen till detaljplanelösningen framgår av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Stäng

Kaupunginhallitus 22.05.2023 § 327

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 17. kaupunginosan (Pasila, Länsi-Pasila) korttelin 17086 tontin 9 sekä puisto- ja katualueiden asemakaavan muutoksen 14.3.2023 päivätyn piirustuksen nro 12791mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein (muodostuvat uudet korttelit 17146 ja 17147).

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 14.03.2023 § 152

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 14.3.2023 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12791 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 17. kaupunginosan (Pasila, Länsi-Pasila) korttelin 17086 tonttia 9 sekä puisto- ja katualueita (muodostuvat uudet korttelit 17146 ja 17147).

Lisäksi lautakunta päätti

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Käsittely

Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Anna-Maija Sohn. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Esittelijä
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Anna-Maija Sohn, tiimipäällikkö, asemakaavoitus, puhelin: 310 37448

anna-maija.sohn@hel.fi

Aleksi Räisänen, ts. tiimipäällikkö, liikennesuunnittelu , puhelin: 310 37229

aleksi.raisanen@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 28.10.2022 § 58

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12791 pohjakartan kaupunginosassa 17 Pasila. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12791
Kaupunginosa: 17 Pasila
Kartoituksen työnumero: 21/2022
Pohjakartta valmistunut: 22.7.2022
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Kari Rajala, paikkatietosuunnittelija, puhelin: 09 310 31976

kari.rajala@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.06.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 29.5.2023 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 26.5.2023 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.