Katusuunnitelma, Hakaniemen alue ja Merihaansilta, numerot 31403/1, 31403/2, 31403/3, Kallio, Sörnäinen

HEL 2021-003725
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 339 §

Hakaniemen alueen ja Merihaansillan katusuunnitelmien hyväksyminen, Sörnäinen ja Kallio

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Annina Lehikoinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Hakaniemenranta välillä Hakaniemenkatu–Merihaansilta 31403/1-2, jota on hieman muutettu 12.5.2021 nähtävillä olon jälkeen
  • Merihaansilta 31404/1-2
  • Merihaankatu välillä Hakaniemenranta–Miina Sillanpään katu 31416/1, jota on muutettu 12.5.2021 nähtävillä olon jälkeen
  • Sörnäisten rantatie välillä Miina Sillanpään katu–Haapaniemenkatu 31417/1
  • Näkinaukio ja Miina Sillanpään katu välillä Näkinkuja–Sörnäisten rantatie 31418/1
  • Näkinsilta 31419/1
  • Näkinkuja välillä Miina Sillanpään katu–Hakaniemenkatu 31421/1
  • Näkinkulku 31570/1

Lisäksi lautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Stäng

Lähtökohdat ja tavoitteet

Hakaniemen alueen kadut ovat nykyisiä katualueita, jotka vaativat kunnostamista ja toiminallisia muutoksia alueella voimaan tulleen asemakaavan myötä. Merihaansilta on uusi katuyhteys Nihtiin. Katujen rakentamisella parannetaan alueen katujen toimivuutta tulevina vuosikymmeninä, parannetaan viihtyisyyttä ja turvallisuutta sekä mahdollistetaan pikaraitiotieyhteyden toteuttaminen, Hakaniemensillan uusiminen ja kantakaupungin kehittyminen.

Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12575 (tullut voimaan 12.4.2021), nro 12576 (tullut voimaan 22.1.2020), nro 8209 (tullut voimaan 19.2.1982), nro 6481 (tullut voimaan 12.11.1971) ja nro 449 (tullut voimaan 30.3.1901). Katusuunnitelmissa on huomioitu asemakaava nro 12575 liiteaineistona ollut liikennesuunnitelma, päivätty 3.12.2019, sekä asemakaava nro 12576 liiteaineistona ollut liikennesuunnitelma, päivätty 22.10.2019. Katusuunnitelmissa on tarkennettu liikennesuunnitelmassa esitettyjä ratkaisuja pyöräilyn osalta.

Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavan nro 12575 mukaisten korttelien rakentuminen sekä Kruunusillat-raitiotien toteuttaminen.

Suunnitelma

Hakaniemenranta välillä Hakaniemenkatu–Merihaansilta suunnitelmapiirustukset nro 31403/1-2 (liite 2 ja 3), muutettu 12.5.2021

Hakaniemenranta välillä Hakaniemenkatu–Merihaansilta on nykyinen alueellinen kokooja- ja asuntokatu. Kadulle rakennetaan uusi Kruunusillat-raitiotie, joka tulee muodostamaan joukkoliikenneyhteyden keskustasta Laajasaloon. Merihaankadusta itään Hakaniemenranta muuttuu joukkoliikennekaduksi, jolla sallitaan raitiotieliikenne ja pelastusajoneuvot. Merihaankadusta länteen uusi katu on alueellinen kokoojakatu, jolla on bussireittejä ja erikoiskuljetusten varareitti. Kadun rakentaminen mahdollistaa raitiotieliikenteen lisäksi asemakaavan mukaisen korttelirakentamisen Hakaniemenrannan alueella.

Hakaniemenrantaan rakennetaan uudet jalkakäytävät kadun pohjois- ja eteläreunoihin. Merihaankadusta länteen kadun eteläreunaan rakennetaan pyörätie, joka on osa pyöräilyn tavoiteverkkoa. Merihaankadulta itään kadun eteläreunassa sijaitseva pyörätie on osa baanaverkkoa. Kadun eteläreunalla on kadunvarsipysäköintiä Merihaankadusta länteen, ja myös Merihaanpuiston kohdalla on pysäköintiä. Hakaniemenrannan itäpäässä ratkaisuissa on huomioitu Merihaan kortteleiden ja nykyisen Kulttuurisaunan huolto- ja pelastusajo. Kadulle tulee myös Merihaan raitiopysäkki. Erotuskaistoille istutetaan uusia lehtipuita.

Nähtävillä olon jälkeen 12.5.2021 Hakaniemenrannan suunnitelmapiirustukseen nro 31403/1 lisättiin pyöräkaista pohjoisreunaan välille Hakaniemenkatu–Merihaankatu. Jalkakäytävältä poistettu hissi mahdollistaa pyöräkaistan rakentamisen. Suunnitelma ei olennaisesti muutu alkuperäisestä ratkaisusta ja lisätty pyöräkaista parantaa pyöräliikenteen verkoston yhtenäisyyttä ja toimivuutta. Pyöräkaistan lisääminen ei vaikuta olennaisesti ajoradan eikä jalkakäytävän toimivuuteen.

Lisäksi Merihaan raitiopysäkin suojatielle lisättiin liikennevalo-ohjaus nähtävillä olon jälkeen. Tämä parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta. Baanalle lisättiin nähtävillä olon jälkeen kääntymiskaista Merihaankadun liittymässä idästä päin tultaessa. Tämä parantaa pyöräliikenteen sujuvuutta niin, että liikennevalo-ohjattua ylitystä odottaville pyöräilijöille on odotustila.

Saadun muistutuksen perusteella tehtiin 12.5.2021 muutos nähtävillä olleeseen suunnitelmapiirustukseen nro 31403/2. Hakaniemenranta 16 ja 18 kiinteistöjen edustalla yhdistetty jalkakäytävä ja huoltotie muutettiin pintamateriaalien avulla erotetuksi. Muutos parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta.

Merihaansilta suunnitelmapiirustukset nro 31404/1-2 (liite 6 ja 7)

Merihaansilta on uusi joukkoliikennekatu, joka ylittää Merihaan ja Nihdin välisen merialueen. Sillalla kulkee raitiotie sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät. Muuta ajoneuvoliikennettä kuin pelastusajoa ei sallita. Merihaansillan rakentaminen mahdollistaa Kruunusillat-raitiotieyhteyden rakentamisen Keskustasta Laajasaloon ja pyöräilyn baanayhteyden Hakaniemestä meren yli itäisiin kaupunginosiin.

Sillan perusratkaisu perustuu kohteesta järjestettyyn suunnittelukilpailuun. Merihaansillan rakenteissa on varauduttu Hanasaareen haarautuvan Hiilisatamansillan rakentamiseen myöhemmin. Tulevan Hiilisatamansillan liittymän kohdalla varaudutaan ylityspaikan toteuttamiseen. Jalkakäytävät sijoittuvat sillan etelä- ja pohjoisreunaan. Baanayhteys sijoittuu raitiotien eteläpuolelle.

Merihaankatu välillä Hakaniemenranta–Miina Sillanpään katu suunnitelmapiirustus nro 31416/1 (liite 9), muutettu 12.5.2021

Merihaankatu on uusi pääkatu, joka korvaa purettavalle Hakaniemen sillalle johtavat rampit. Merihaankadun rakentaminen mahdollistaa uuden Hakaniemensillan toteuttamisen ja asemakaavan mukaisen asuinrakentamisen sillan länsipuolella.

Merihaankatu on keskustan ja Helsingin koillisten sisääntuloväylien väliselle liikenteelle tärkeä katuyhteys. Etelästä pohjoiseen ajokaistoja on neljä kappaletta ja pohjoisesta etelään kolme kappaletta. Tasoerotetut jalkakäytävät ja pyörätiet toteutetaan kadun molempiin reunoihin. Länsireunan erotuskaistalle istutetaan lehtipuita.

Nähtävillä olon jälkeen Merihaankadun suunnitelmapiirustukseen nro 31416/1 lisättiin pyöräkaista Hakaniemenrannan liittymään. Muutos liittyy suunnitelmapiirustuksen 31403/1 muutokseen.

Sörnäisten rantatie välillä Miina Sillanpään katu–Haapaniemenkatu suunnitelmapiirustus nro 31417/1 1 (liite 11)

Sörnäisten rantatie on nykyinen pääkatu. Sörnäisten rantatien saneeraus on tarpeen uuden Hakaniemensillan liikenneyhteyksien toteuttamiseksi.

Sörnäisten rantatie on keskustan ja Helsingin koillisten sisääntuloväylien väliselle liikenteelle tärkeä katuyhteys. Ajokaistoja on pohjoisesta etelään kolme kappaletta ja etelästä pohjoiseen neljä kappaletta. Sörnäisten rantatiellä on linja-autopysäkit molempiin suuntiin. Tasoerotetut jalkakäytävät ja pyörätiet toteutetaan kadun molempiin reunoihin. Suuri osa nykyisistä puista kadulla säilyy. Itäreunassa poistuvien puiden lähelle istutetaan uusia havupuita erotuskaistalle.

Näkinaukio ja Miina Sillanpään katu välillä Näkinkuja–Sörnäisten rantatie suunnitelmapiirustus nro 31418/1 (liite 13)

Näkinaukio on uusi katuaukio, jonka alue on nykyisin nurmialuetta. Miina Sillanpään katu on uusi alueellinen kokoojakatu, joka on ennestään ollut asuntokatu osana Sörnäisten rantatietä. Kadulla ei aiemmin ole ollut läpiajomahdollisuutta. Katuun ja aukioon liittyy tiiviisti yläpuolella kulkeva Näkinsilta. Katualueiden uudelleen rakentaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen korttelirakentamisen. Lisäksi Miina Sillanpään kadun rakentaminen mahdollistaa bussireitit Sörnäisten rantatieltä Hakaniemen torille.

Näkinaukio on viihtyisä ja korkeatasoinen jalankulkualue. Aukion etelälaitaan on tilaa uudisrakennuksen yhteyteen liittyville terassialueille ja muulle toiminnalle. Näkinaukio ulottuu Näkinsillan kannen alle ja Näkinaukiolle sijoittuu sillan tukirakenteita. Aukion länsireunaan istumakorkeuteen korotettu istutusalue, jolle sijoitetaan Äkkijyrkän ”Joy”-veistokset. Toinen vastaava istutusalue rakennetaan Näkinsillan maatukeen rajoittuvaksi.

Alueen pyöräliikenne on ohjattu kulkemaan Näkinaukion pohjoispuolelta Miina Sillanpään kadun kautta. Pyöräliikenne on ajoradalla ja Sörnäisten rantatien liittymää lähestyttäessä molemmin puolin on yksisuuntaiset pyöräkaistat. Kadun pohjoisreunassa on jalkakäytävä ja erotuskaista puuistutuksin.

Näkinsilta suunnitelmapiirustus nro 31419/1 (liite 15)

Näkinsilta on nykyinen jalankulun ja pyöräilyn siltayhteys Näkinkujalta Sörnäisten rantatien ylitse Merihaan kansirakenteelle. Uusi korvaava Näkinsilta on rakennettava, jotta Sörnäisten rantatien ja Hakaniemensillan liikenneyhteyksien muutokset pystytään toteuttamaan. Alikulkukorkeutta kasvattamalla mahdollistetaan erikoiskuljetusreitti Sörnäisten rantatiellä.

Näkinsilta on jalankulun ja pyöräilyn silta. Siltaan rakennetaan kaksi yhdyssiltaa, joista pohjoinen ulottuu Näkinsillalta Miina Sillanpään kadun ylitse pohjoispuolella sijaitsevaan toimistorakennukseen. Eteläinen yhdyssilta ulottuu Näkinsillalta Näkinaukion ylitse sen eteläpuolelle rakennettavaan uuden asuinkerrostalokorttelin sisäpihan kannelle. Sillalla sallitaan pelastusajoneuvojen ajo Näkinkujalta Merihakaan ja eteläpuolen uuteen asuinkortteliin. Sillan tukimuurirakenteeseen sijoitetaan sekavesipumppaamo, johon on huoltokäynti Näkinaukiolta, Näkinsillan alta.

Näkinkuja välillä Miina Sillanpään katu–Hakaniemen suunnitelmapiirustus nro 31421/1 (liite 17)

Näkinkuja on nykyinen asuntokatu, joka muuttuu alueelliseksi kokoojakaduksi. Kadun uudelleen rakentaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen korttelirakentamisen ja uuteen Hakaniemensiltaan liittyvät liikennejärjestelyjen muutokset alueella. Nykyinen Sörnäisten rantatien ja Hakaniemensillan liittymä poistuu.

Näkinkuja ajoradan molemmin puolin rakennetaan kadunvarsipysäköintiä, erotuskaistat ja jalkakäytävät. Itäpuolen erotuskaistalle istutetaan lehtipuita. Kadun koillisreunaan sijoitetaan kaupunkipyöräasema. Länsireunan korttelin nykyinen tonttiliittymä on huomioitu suunnitelmassa.

Näkinkulku suunnitelmapiirustus nro 31570/1 (liite 19)

Näkinkulku on uusi katuyhteys, joka toteutetaan jalkakäytävänä ja aukiona. Samalla paikalla on nykyään jalkakäytävä ja pyörätie. Näkinkujan rakentaminen mahdollistaa asemakaavan mukaisen uuden asuinkorttelin rakentamisen sekä Hakaniemen alueella tehtävien kunnallisteknisten siirtojen toteuttamisen.

Jalkakäytävän lännen puoleiselle reuna-alueelle sijoitetaan istutuksia. Aukiolle istutetaan lehtipuita ja asennetaan penkit oleskelua varten.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksista nro 31403/1-2 (liite 1), nro 31404/1-2 (liite 5), nro 31416/1 (liite 8), nro 31417/1 (liite 10), nro 31418/1 (liite 12), nro 31419/1 (liite 14), nro 31421/1 (liite 16) ja nro 31570/1 (liite 18). Koostepiirustus on liitteenä 4.

Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu Kruunusillat-allianssin ”Tilaajan ja YKT-osapuolten yhteistyösopimuksen” (5.10.2020) mukaisesti. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL), Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy ja GlobalConnect Oy/IP Only.

Katusuunnitelmat on laadittu yhteistyössä edellä mainittujen osapuolten kesken ja sopimuksen ehtojen mukaan.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä Helsingin kaupungin internetsivuilla 3.3.–16.3.2021 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin verkkotilaisuutena 11.3.2021.

Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 20.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet nähtävillä 21.4.–4.5.2021 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmista on jätetty neljä muistutusta.

Muistutusten käsittely

Muistutukset esitetään erillisessä liitteessä 21.

Muistutusten perusteella tehtiin yksi muutos Hakaniemenrannan suunnitelmapiirustukseen nro 31403/2. Yhdistetty jalkakäytävä ja huoltotie muutettiin pintamateriaalien avulla erotetuksi. Muutos parantaa jalankulkijoiden turvallisuutta.

Kustannukset ja aikataulu

Katu- ja siltasuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 53 048 200 euroa (alv. 0 %). Kustannuksista Kruunusillat-raitiotien osuus on 28 348 200 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). Muu kadun rakentamisen osuus on 24 700 000 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Maankäyttö- ja kaupunkirakenne palvelukokonaisuus. Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

 

  euroa (alv. 0 %) euroa/m²(alv. 0 %)
Hakaniemenranta 9 321 100 654
Merihaansilta 25 878 000 3183
Merihaankatu 5 549 600 519
Sörnäisten rantatie 3 535 900 345
Näkinaukio 1 144 900 468
Miina Sillanpään katu 910 700 510
Näkinsilta 4 617 000 3067
Näkinkuja 843 600 468
Näkinkulku 1 247 400 783
yht. 53 048 200  

Näkinsillan kustannuksiin sisältyy nykyisen sillan purku ja väliaikaisen sillan rakentaminen.

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 270 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 44 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2022 alkaen.

Katujen rakentaminen rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 01, Uudisrakentaminen. Merihaansiltaan kohdistuva kaupungin osuus kustannuksista rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 07, Kruunusillat. Näkinsilta rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02, Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt. Esirakentamisen osuus kustannuksista rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 01 03 01, Hakaniemen esirakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Stäng

Detta beslut publicerades 23.06.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Annina Lehikoinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 23508

annina.lehikoinen@hel.fi