Hankinta, ikääntyneiden liikkumisen innovaatiohaaste, kaupunginkanslia

HEL 2021-003811
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Hankinta, ikääntyneiden liikkumisen edistämisen ratkaisut

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hankkia ikääntyneiden liikkumisen edistämisen ratkaisujen kokeilujakson toteutuksen Fustra International Oy:ltä (jäljempänä Fustra Oy) sekä Rehaboo Oy:ltä. Hankinta sisältää kokeilussa tarvittavat tekniset sovellukset ja kokeilusta kerättävän datan tilaajan vapaasti käytettäväksi.

Hankinnan sitoumukseton arvo on 15 400 € (alv 0). Fustra Oy:n tarjoaman ratkaisun katsotaan soveltuvan ominaisuuksiltaan parhaiten suuremmalle käyttäjäjoukolle kotona asuvia ikääntyviä. Hankinnan arvo Fustra Oy:n osalta on 6400 euroa.

Rehaboon tarjoaman ratkaisun ja kokeilun katsotaan soveltuvan ominaisuuksiltaan parhaiten pienemmälle kohderyhmälle muistisairaiden aktivointiin. Hankinnan arvo Rehaboo Oy:n osalta on 9000 euroa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, joihin ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana -hankkeen budjetista, innovaatiorahaston projektinumero 3599771.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteina olevien sovellusten kokeilujaksojen tavoitteena on tarkastella uudenlaisten ratkaisujen soveltuvuutta ikääntyneiden, kotona asuvien helsinkiläisten liikkumisen edistämisessä ja arjen aktivoinnissa, ottaen huomioon etenkin koronapandemia-ajan.

Hankinnan kohteena oleva kokeilu toteutetaan Helsingissä osana Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana -hanketta ja sen työsuunnitelman mukaisina terveyden ja hyvinvoinnin innovaatioiden kehittämistä tukevina toimenpiteinä. Palvelun käyttäjiä ja sen tulosten hyödyntäjiä ovat kaupunkilaiset. Kokeilujaksoon valitut yritykset hyödyntävät kokeilujen tuloksia omassa tuotekehityksessään ja liiketoimintansa edistämisessä.

Helsinki kehitys- ja kokeilualustana -hankkeen tavoitteena on luoda toimintamallia, jonka avulla yrityksille tarjotaan selkeä kanava kaupungin alustoille, joissa yritykset pääsevät kehittämään ja kokeilemaan tuotteitaan ja palveluitaan yhdessä asiantuntijoiden ja kohderyhmien kanssa esimerkiksi nopeiden kokeiluiden avulla. Helsingin kehitys- ja kokeilualustakokonaisuuteen kuuluu viisi sisällöllistä alustakokonaisuutta: terveys ja hyvinvointi, oppimisympäristöt, puhtaat ja kestävät kaupunkiratkaisut, liikkuminen sekä digitaalisuus ja datan hyödyntäminen.

Tarjouspyyntö ikääntyneiden liikkumisen edistämisen ratkaisuiden kokeilujaksosta julkaistiin testbed.helsinki- ja helsinkiliikkuu.fi -sivustoilla 18.1.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.2.2021, johon mennessä saapuivat tarjoukset seuraavilta toimijoilta: Fustra International Oy, Rehaboo Oy, Trainero Oy, LetStepOut Oy, Gubbe Sydänystävä Oy, Sunday Morning Solutions Oy, Volttimedia Oy, Raylab Oy, Good Life Technology Oy, Meditas Oy, TMI Maija Laaksonen ja Healthfactory Oy.

Kaikki saapuneet tarjoukset täyttivät niille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjouksen valintakriteereinä olivat 1) Ratkaisun laatu (painoarvo on 50 %, neljä alakohtaa, joista kustakin 1-5 pistettä) sekä 2) liiketoimintapotentiaali (painoarvo 50 %, kolme alakohtaa, joista kustakin 1-5 pistettä).

Kaikki tarjoukset olivat sisällöiltään keskenään vertailukelpoisia. Tarjottavien ratkaisujen laadussa, kontekstiin sopivuudessa ja kehittämispotentiaaleissa oli kuitenkin eroja. Fustra Oy ja Rehaboo Oy esittivät kohderyhmään ja asetettuun haasteeseen parhaat ja soveltuvimmat tarjoukset. Hakijat olivat motivoituneita kokeilun toteuttamiseen ja tuotteilla oli selkeä kehittämistarve. Vertailun perusteella tarjoukset vastasivat parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin sisältönsä, toteutussuunnitelmansa ja laatunsa osalta.

Detta beslut publicerades 29.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Noora Hagman, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 29721

noora.hagman@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun
yksikön päällikkö