Hankinta, Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapito, Liikenneliikelaitos HKL
Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapito
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapidon Rata ja Talohuolto RTH Oy:ltä yhteensä enintään 350.000,00 euron kokonaishintaan tarjouksen 3H21, 17.3.2021 mukaisesti.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti hyödyntää tarjouspyynnön mukaisen option Lauttasaaren kesämaja-alueen sisäsiivouksista ja tilata ko. palvelun Rata ja Talohuolto RTH Oy:ltä yhteensä enintään 50.000,00 euron kokonaishintaan tarjouksen 3H21, 17.3.2021 mukaisesti.
Sopimus kunnossapidosta ja option mukaisesta palvelusta tehdään neljän vuoden sopimuskaudelle kaudeksi 1.5.2021 – 30.4.2025.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti tarjouskilpailun (3H21, 16.2.2021) Lauttasaaren ja Koivusaaren metroasemien ja kuilujen sekä Lauttasaaren kesämaja-alueen kunnossapidosta. Lisäksi tarjouspyyn-töön sisältyi optiona mahdollisuus tilata Lauttasaaren kesämaja-alueen sisäsiivoukset. Ko. option tarjoaminen ei ollut pakollista eikä option tarjoushinta vaikuttanut tarjousten vertailuun.
Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa me-nettelyä. Menettelyssä millä tahansa yrityksellä oli mahdollisuus osal-listua tarjouskilpailuun kaikille saatavilla olevien tarjousasiakirjojen avulla. Tarjousasiakirjojen määräaika oli 18.3.2021 klo 12:00.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) alan yritystä:
- Kotikatu Oy
- Rata ja Talohuolto RTH Oy
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Kaikki tarjouksen jättäneet tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vähimmäisvaatimukset ja kaikki saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, joten tarjousten vertailu tehtiin kaikkien saatujen tarjousten osalta.
Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin painoarvoin:
1. Hinta 80%
- Tarjoushinnoista laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta. Vertailuhinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
- Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjous sai täydet hintapisteet (80 pistettä). Muiden tarjousten hintapisteet laskettiin kaavalla (alhaisin hinta / tarjottu hinta) x 80 pistettä.
2. Laatu 20%
- Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta. Laatuarvioinnin perusteina oli Tarjoajan nimeämän vastaavan työnjohtajan osaaminen ja kokemus.
- Laatutekijät ja arviointi on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat absoluuttiset laatupisteet saanut tarjous sai täydet 20 laatupistettä ja muiden tarjousten laatupisteet laskettiin kaavalla (saadut absoluuttiset laatupisteet/parhaat absoluuttiset laatupisteet) x 20 pistettä.
Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.
Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:
Sija Tarjoaja Pisteet
1. Rata ja Talohuolto RTH Oy 100,00
2. Kotikatu Oy 42,51
Tarjoajien tarjoushintojen suuren eron vuoksi hankintayksikkö pyysi täsmennyspyynnöllä Rata ja Talohuolto RTH Oy:tä vahvistamaan sitoutumisensa tarjoushintaansa. Toimittajalta saatiin vahvistus ja se katsottiin riittäväksi.
Tarjousten vertailutaulukko on päätöksen liitteenä.
Detta beslut publicerades 06.04.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Mari Hyvärinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 35797
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879