Hankinta, oppisopimuskoulutuksena järjestettävän kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon koulutus ja näyttöjen järjestäminen

HEL 2021-004331
Ärendet har nyare handläggningar
§ 87

Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon hankinta

Sektorchefen i sektorn för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hyväksyä oppisopimuskoulutuksena järjestettävän kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon tutkintokoulutuksen ja näyttöjen järjestäjäksi:

Invalidisäätiö (0201375-3)

Toimialajohtaja päätti sulkea Careeria Oy:n (2918298-7) pois tarjouskilpailusta, koska tarjoaja ei täyttänyt sille tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Samalla toimialajohtaja päätti oikeuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset. Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti valtuuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön tekemään päätökset optiokausien käyttöönotosta.

Sopimuskausi on 2 vuotta ja sisältää kaksi (2) yhden (1) vuoden optiota.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on 341 000,00 euroa (alv 0 %) sisältäen mahdollisen option.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan, Stadin ammatti- ja aikuisopiston oppisopimuspalvelujen 5.5.2021 päivättyyn, hankintalain E-liitteen mukaiseen kansalliset kynnysarvot alittavaan, tarjouspyyntöön HEL 2021-004331 ”Hankinnan kohteena on oppisopimuskoulutuksena järjestettävä kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinto”. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 5.5.2021 sähköisessä pienhankintapalvelussa https://kilpailutus.cloudia.fi/.

Tarjouspyyntöön liittyvät lisätietokysymykset oli esitettävä 20.5.2021 klo 16:00 mennessä. Esitettyihin kysymyksiin julkaistiin vastaukset 24.5.2021.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 31.5.2021 klo 18:00. Määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta:

Invalidisäätiö (0201375-3)
Careeria Oy (2918298-7).

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Invalidisäätiön tarjous oli tarjouspyynnön mukainen. Careeria Oy:n tarjous ei täyttänyt asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Tarjoajalta puuttui riittävä kokemus kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkintoa oppisopimuskoulutuksena toteutettavasta palvelutoimituksesta.

Tarjouspyynnössä tarjoajalta edellytetään palvelun laatuun nähden riittävästi kokemusta kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksena tuotetuista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään, että tarjoajalla on vuosien 2019-2020 aikana ollut kuntoutus-, tuki- ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinnon työvalmennuksen osaamisalan ja/tai näkövammaistaitojen ohjauksen osaamisalan ja/tai vammaisalan ja erityisen tuen osaamisalan oppisopimuskoulutuksessa vähintään 20 opiskelijaa.

Tarjousten vertailu

Vertailua ei ollut tarpeen tehdä, koska saatiin ainoastaan yksi tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset täyttävä tarjous.

Tarjouspyyntö oli jaettu kolmeen (3) osaan siten, että tarjoaja sai jättää tarjouksen yhteen tai useampaan osaan.

Invalidisäätiö teki tarjouksen kolmeen osaan (= osaamisalaan).

Sopimuksen teko

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on 341 000,00 euroa (alv 0 %) sisältäen mahdolliset optiokaudet. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuutta. Tilaaja tekee päätöksen option käyttöönotosta kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi elokuussa 2021. Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella.

Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa, kun tarjoaja on esittänyt kaupparekisteriotteen.
Tarjouspyynnössä edellytetään, että tarjoaja ja tarjoajan alihankkija on rekisteröitynyt kaupparekisteriin. Invalidisäätiö ei ollut merkitty kaupparekisteriin. Invalidisäätiö ilmoitti sitoutuvansa liittymään kaupparekisteriin ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Detta beslut publicerades 17.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Aila Winter, koulutustarkastaja, puhelin: 09 310 80128

aila.winter@hel.fi

Beslutsfattare

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja