Hankinta, hallintapalvelun toteuttaminen, henkilöstön kertaluonteinen liikunta- ja kulttuurietu

HEL 2021-004996
Ärendet har nyare handläggningar
§ 106

Työsuhde-etujen hallinnointipalvelun hankinta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Eazybreak Oy:n (2304493-8) tarjouksen liikunta- ja kulttuuriedun sekä Matkahuollon työmatkaseteliedun hallinnointipalvelusta.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa henkilöstöjohtajan allekirjoittamaan toimittajan kanssa tehtävän palveluhankintasopimuksen, joka laaditaan myöhemmin osapuolten kesken.

Palveluhankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo on yhteensä noin 16 040 euroa.

Tämän hallinnointipalvelun kautta maksetaan enintään 7 600 000 euroa henkilöstölle myönnettävän edun käyttöä varten.

Liikunta- ja kulttuuriedun palveluhankinnan kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat.

Työmatkaseteliedun palveluhankinnan kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 1 50 02 Keskitetysti maksetut henkilöstöedut.

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 21.4.2021 § 246 oikeuttaa kaupunginhallituksen ylittämään vuoden 2021 talousarvion kohdan 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat 7 600 000 eurolla liikunta- ja kulttuurisetelien kertaluontoisen henkilöstöedun hankinnan toteuttamiseksi.

Helsinki haluaa panostaa koko kaupungille tärkeän kulttuuri- ja liikuntasektorin palautumiseen pandemian negatiivisista vaikutuksista ja samalla tarjota henkilöstölleen mahdollisuuden virkistäytymiseen koronavuoden jälkeen.

Tarjottava henkilöstöetu on verovapaa ja arvoltaan enintään 200 euroa per työntekijä. Edun arvo on sidoksissa yhtäjaksoisesti kertyneen palvelussuhteen kestoon vuonna 2021. Edun piiriin kuuluminen ja edun suuruus ohjeistetaan tarkemmin kevään 2021 aikana. Setelit ovat henkilöstön käytettävissä kesäkuussa 2021 ja voimassa kesään 2022 asti.

Kertaluontoinen liikunta- ja kulttuurisetelietu toteutetaan digitaalisesti. Digitaalinen etu on linjassa kaupungin digitalisaatio-ohjelman tavoitteiden kanssa sekä näyttää suuntaa myös muiden henkilöstöetujen mahdolliselle digitalisoinnille tulevaisuudessa.

Liikunta- ja kulttuuriedun käyttämistä varten kaupungin on tarpeen hankkia hallinnointipalvelu, jonka kautta etu saatetaan henkilöstön käyttöön.

Kyseessä on pienhankintana toteutettava palveluhankinta. Palvelun hankinta-arvo jää alle hankintalain kansallisen kynnysarvon. Kaupungin pienhankintaohjeiden mukaisesti pienhankinta voidaan toteuttaa ilman tarjouskilpailua, kun järjestettävän tarjouskilpailun kustannukset ylittäisivät kilpailuttamisesta saatavan hyödyn.

Markkinakartoituksen perusteella hallinnointipalvelun kilpailuttamisella ei arvioitu saavutettavan merkittävää hyötyä. Markkinakartoituksen perusteella hallinnointipalvelu päätettiin hankkia Eazybreak Oy:ltä.

Hankinnan kohteena olevasta hallinnointipalvelusta tehtiin tietosuojan vaikutusten arviointi, joka toteutettiin kaupungin ohjeiden mukaisesti ja omana arviointinaan erillään kaupungin pilvistrategian valmistelutyöstä.

Matkahuolto on lakkauttanut paperiset työmatkasetelit vuoden 2021 alusta, joten edun jakaminen henkilöstön käyttöön vaatii sähköisen hallinnointipalvelun. Tällä hetkellä Matkahuollon työmatkaetua on hakenut noin 60 kaupungin henkilöstöön kuuluvaa. Eazybreak Oy voi toimittaa Matkahuollon työmatkaseteliedut sähköisenä. Tämän käyttäjämäärän hallinnointikulut palvelussa ovat yhteensä noin 150 euroa sopimuksen voimassaoloajalta.

Palveluhankintasopimus tehdään määräaikaisesti voimassa olevaksi. Sopimuksen mukaisesti Matkahuollon työmatkasetelietu on käytettävissä 1.6.2021 - 31.12.2021 ja liikunta- ja kulttuurietu 1.6.2021 - 31.5.2022.

ePassi Payments Oy (2090737-1) on 3.3.2021 ilmoittanut ostaneensa Eazybreak Oy:n. Etujen käyttö tapahtuu 1.6.2021 - 31.12.2021 Eazybreak-palvelussa, minkä jälkeen käyttö jatkuu ePassin palvelussa 31.5.2022 saakka. Ennen hallinnointipalvelun siirtämistä ePassin palveluun tehdään ePassin palvelusta erillinen tietosuojan vaikutusten arviointi.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Vaikka palveluhankinta toteutetaan pienhankintana, hallinnoitavan liikunta- ja kulttuuriedun järjestäminen kaupungin henkilöstölle tulee johtamaan noin 7 600 000 euron arvoisen edun maksatukseen, ja siten palveluhankinnalla on laajat taloudelliset vaikutukset.

Hankittavan hallinnointipalvelun tietosuojan vaikutusten arvioinnin perusteella palveluun sisältyy jäännösriskejä, joiden hyväksymistä koskeva toimivalta on kansliapäälliköllä.

Edellä mainituista syistä johtuen on perusteltua, että päätöksen palveluhankinnasta tekee kansliapäällikkö ja toimeenpanosta vastaa kaupunginkanslian henkilöstöosasto.

Detta beslut publicerades 30.04.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nina Gros, henkilöstöjohtaja, puhelin: 09 310 37965

nina.gros@hel.fi

Asta Enroos, henkilöstöpolitiikan johtaja, puhelin: 09 310 36420

asta.enroos@hel.fi

Leena Sandgren, palkitsemisen päällikkö, puhelin: 09 310 20595

leena.sandgren@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Nina Gros
henkilöstöjohtaja

Bilagor

1. Palveluhankintasopimusluonnos Helsingin kaupunki Eazybreak Oy
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.