Hankesuunnitelma, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu TOI-ryhmien koulukäyttöön, Roihuvuorentie 2, Porolahden peruskoulu
Porolahden TOI-tilat, vuokrattava siirtokelpoinen tilaelementtiratkaisu, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Roihuvuorentie 2, 00820 Helsinki sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 14.4.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeenlaajuus on noin 431 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 454 000 euroa helmikuun 2021 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Yleistä hankkeesta
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Porolahden ala-aste tarvitsee lisätilaa kahdelle TOI-luokkien (erityisen tuen) 12 oppilaalle alueella 41 alkaen syksystä 2021.
Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 120 kuukauden ajalle. Käyttäjätoimiala selvittää jatkotarpeet vuokra-aikana.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 431 brm² 377,5 htm² .
Kustannukset
Kustannusarvion 12.4.2021 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 1 454 000 euroa kustannustasossa 2/2021 (RI105,3; THI 174,6).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen suunnitellun 120 kuukauden ajalta arvonlisäverottomana yhteensä 696 000 euroa (13,46 euroa/htm²/kk). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 758 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen. Kustannuksia korottaa muutostyöt sisätiloissa TOI-tiloiksi sekä pääkoulussa tehtävät muutosparannukset oppilaiden paremman esteettömyyden turvaamiseksi (porras, hissit ja koko koulun aitaus).
Tilakustannus käyttäjille
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Tilakustannus käyttäjälle on 31,01 euroa/htm²/kk, 13 367 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 13,46 euroa/htm²/kk, Investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 14,66 euroa/htm²/kk ja ylläpito 2,90 euroa/htm²/kk. Tilakustannusten perusteena on 377,5 htm².
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen aikataulu ja toteutus
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 8/2021.
Detta beslut publicerades 10.05.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 76399
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472