Hankinta, metrovarikon koeajotunnelin sähköurakka, Liikenneliikelaitos HKL
Metrovarikon koeajotunnelin sähköurakan tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata ISS Palvelut Oy:ltä metrovarikon koeajotunnelin sähköurakan yhteensä enintään 246.833,75 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan kokonaisurakkana 12.4.2021 päivätyn tarjouksen mukaisesti.
Toimitusjohtaja päätti tilata tarjouspyynnössä esitetyn option paloilmoitinjärjestelmän asennuksesta yhteensä 44.755,68 eurolla (alv 0 %) sekä mahdollisia lisä- ja muutostöitä enintään 45.000,00 eurolla (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Hankintayksikkö järjesti tarjouskilpailun metrovarikon osittaisen kiinteistösähkön uusimisen sähkötöiden suorittamisesta (16H21, 10.3.2021) sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn (53H18) valittujen urakoitsijoiden kesken. Tarjousten vertailuperusteena oli halvin hinta.
Tarjouspyynnössä pyydettiin tarjoukset kokonaisurakkahintana tarjouspyynnön ja sen liitteinä olevien asiakirjojen mukaisesti.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi puitesopimusurakoitsijaa. Alla on esitetty urakoitsijoiden sijoittumisjärjestys urakkahintoineen (alv 0 %):
- ISS Palvelut Oy 653.977,27 euroa
- Caverion Suomi Oy 1.743.000,00 euroa
Molemmat tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut vaatimukset, mutta ne ylittävät reilusti hankkeen enimmäishinnan ja hankkeen enimmäishinnan korottaminen ei ollut tällä hetkellä kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukaista. Tämän vuoksi hankinta keskeytettiin 7.4.2021 ja siitä ilmoitettiin puitesopimusurakoitsijoille
Hankintaa jatkettiin koeajotunnelin sähköurakan ja optiona pyydetyn paloilmoitusjärjestelmän asennuksen osalta ja näistä pyydettiin tarjous alkuperäiseen tarjouspyyntöön edullisimman tarjouksen antaneelta ISS Palvelut Oy:ltä. Alkuperäisessä tarjouspyynnössä ollut metrovarikon säilytyshallin raiteiden R19-20- sähkösaneeraus päätettiin jättää tässä vaiheessa toteuttamatta.
HKL:n asiantuntijat ovat arvioineet, että ISS Palvelut Oy:n antama tarjous koeajotunnelin sähköurakasta ja paloilmoitinjärjestelmän asennuksesta (optio) on markkinahintainen ja siten hyväksyttävällä tasolla.
Hankinnassa sovelletaan puitejärjestelyn 53H18, sähkö- ja teletöiden puitesopimuksen ehtoja.
Kyse on erityisalojen hankintalaki (1398/2016) 45 § mukaisesta puitejärjestelystä.
Detta beslut publicerades 06.05.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Petteri Nieminen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 20928