Lausuntopyyntö perusopetuslain, ammatillinen koulutuksen ja lukiolain muuttaminen, Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja lukiolain muuttamisesta
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä 2 olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja lukiolain muuttamisesta:
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että lainsäädännön yhdenmukaistaminen on tärkeää. Yhdenmukaisella lainsäädännöllä voidaan puuttua oikea-aikaisesti kiusaamiseen, häirintään ja väkivaltaan, vahvistaa oppilaan oikeusasemaa ja turvata kaikkien koulussa toimivien turvallinen oppimisympäristö.
Lakeihin ehdotetaan lisättäväksi säännös lapsen edusta opetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa muutosehdotusta ja toteaa, että se tukee tosiasiallista toimintatapaa.
Lakeihin ehdotetaan yhdenmukaistettavaksi opettajan tai rehtorin velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppilaitoksessa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan opiskelijan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että muutos on kannatettava. Se lisää keinoja häirintään, kiusaamiseen ja väkivaltaan puuttumiseen.
Lakeihin ehdotetaan täsmennettäväksi opetuksesta epäämistä koskevaa sääntelyä, jotta opiskelijan palaaminen opetukseen saisi tarvitsemansa tuen epäämisen aikana ja oppilaitokseen palatessa. Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että lait ovat näiltä osin eri koulutusmuodoissa yhtenevät.
Seuraavassa tarkastellaan erikseen kunkin lain keskeiset muutokset.
Ne lakiesitysten pykälät, joihin kasvatus- ja koulutuslautakunnalla ei ole lausuttavaa, on kirjattu kunkin lain lausuntoehdotuksen viimeiseen kappaleeseen. Näissä pykälissä on lähinnä kyse käytetyn terminologian muutoksesta, pykälien kumoamisesta tai muusta teknisestä muutoksesta.
Perusopetuslaki
35 §. Oppilaan velvollisuudet
Perusopetuslakiin ehdotetaan lisättäväksi, että perusopetuksen oppilaalla olisi velvollisuus käyttäytyä muita kiusaamatta ja hänen olisi vältettävä toimintaa, joka voi vaarantaa muiden oppilaiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa ehdotettua lisäystä. Lisäys tuo aiempaa selkeämmin esille, millaista käytösvelvoitetta koulussa odotetaan. Kiusaamis-sanan käyttö tässä yhteydessä tuo kiusaamisen ilmiönä myös aiempaa vahvemmin esille.
36 §. Kurinpito
Lakitekstissä käytetty käsite kurinpitorangaistus ehdotetaan muutettavan kurinpitotoimeksi. Ehdotettu muutos on kannatettava.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi säännös, että opetuksen järjestäjällä olisi velvollisuus arvioida kurinpitorangaistusta aina suhteessa oppilaan ja opiskelijan ikään ja kehitystasoon. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että tämä on kannatettava ehdotus, sillä perusopetuksessa on hyvin eri-ikäisiä oppilaita. Lisäksi ehdotus vahvistaa lapsen edun huomioimista kurinpitorangaistusten päätöksenteossa.
Pykälään ehdotetaan muutosta, jossa oppilaan osallistuminen opetukseen voitaisiin evätä jäljellä olevan koulupäivän lisäksi myös seuraavaksi koulupäiväksi. Samalla todetaan, että epäämisen aikana oppilaalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti oppilashuollon psykologin tai kuraattorin kanssa. Oppilaalle järjestetään muu hänen tarvitsemansa tuki epäämisen aikana ja opetukseen palatessa. Oppilaalle tehdään suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi. Suunnitelmassa määriteltäisiin ne käytännön toimet, joilla tuettaisiin oppilaan turvallista ja hallittua palaamista opetukseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että muutosehdotuksen tavoite on kannatettava ja on hyvä, että oppilashuolto kiinnittyy näiden tilanteiden käsittelyyn heti ja pystyy tukemaan oppilasta monialaisesti.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on sitä mieltä, että ehdotettu oppilaalle tehtävä suunnitelma on tärkeä niissä tilanteissa, joissa opetuksen epääminen on toistuvaa. Voimassaolevan lainsäädännön mukaisesti oppilaalta voidaan evätä opetus jäljellä olevan päivän ajaksi. Tämä olisi jatkossakin mahdollista, mutta lakiesitys edellyttäisi, että myös näissä tilanteissa suunnitelma tulisi tehdä. Kasvatus- ja koulutuslauta on sitä mieltä, että näissä tilanteissa suunnitelman tekeminen olisi ylimitoitettua.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi säännös, että oppilaalla ja oppilaan huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla olisi mahdollisuus osallistua erotetulle oppilaalle opetussuunnitelmaan perustuvan henkilökohtaisen suunnitelman laatimiseen. Voimassaolevan perusopetuslain mukaisesti erotetulle oppilaalle laaditaan opetussuunnitelmaan perustuva henkilökohtainen suunnitelma, jonka mukaan opetus toteutetaan ja oppimista seurataan. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että ehdotettu muutos on linjassa Helsingin kaupungin osallisuustavoitteiden kanssa. Haluamme tukea oppilaita ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja tämä on konkreettinen toimintamalli tavoitteen toteuttamiseen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnalla ei ole lausuttavaa seuraaviin lakimuutosesityksen pykäliin:
36 a §. Menettely kurinpitoasiassa ja erottamisen täytäntöönpano
36 c §. Kurinpitomenettelyn suhde syytteen vireilläoloon ja tuomioistuimen ratkaisuun
36 h §. Oppilashuolto kurinpidon ja ojentamisen yhteydessä
42 §. Oikaisuvaatimus
42 a §. Muutoksenhaku hallinto-oikeuteen
42 b §. Muutoksenhakuaika
42 e §. Valituslupa
Ammatillisesta koulutuksesta annettu laki
85 §. Kurinpito
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi, että opetuksen epäämisen aikana opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskelijahuollon psykologin tai kuraattorin kanssa epäämisen aikana ja opetukseen palatessa. Opiskelijalle järjestetään muu hänen tarvitsemansa tuki epäämisen aikana ja opetukseen palatessa. Lisäksi opiskelijalle tehtäisiin suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että muutosehdotuksen tavoite on kannatettava. On hyvä, että opiskelijahuolto kiinnittyy näiden tilanteiden käsittelyyn heti ja pystyy tukemaan opiskelijaa monialaisesti. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on sitä mieltä, että jos opiskelijalta evätään osallistuminen opetukseen, niin tällöin päivitetään opiskelijan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) sen sijaan, että laaditaan erillinen suunnitelma.
94 §. Opiskelijan velvollisuudet
Opiskelijan velvollisuuksia ehdotetaan muutettavan siten, että opiskelijan käyttäytymisvelvollisuutta tarkennetaan. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi, että ammatillisen koulutuksen opiskelijalla on velvollisuus käyttäytyä muita kiusaamatta ja toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Ehdotettu muutos on samankaltainen kuin perusopetuslaissa ja lukiolaissa. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa ehdotusta. Lisäys tuo aiempaa selkeämmin esille, millaista käytösvelvoitetta ammatillisessa koulutuksessa odotetaan. Kiusaamis-sanan käyttö tässä yhteydessä tuo kiusaamisen ilmiönä myös aiempaa vahvemmin esille.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnalla ei ole lausuttavaa seuraaviin lakimuutosesityksen pykäliin:
88 §. Kurinpitomenettelyn suhde syytteen vireilläoloon ja tuomioistuimen ratkaisuun
93 §. Menettely opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevassa asiassa ja kurinpitoasiassa
Lukiolaki
30 §. Opiskelijan velvollisuudet
Voimassaolevassa lukiolaissa opiskelijalle on säädetty velvollisuus välttää toimintaa, joka voi vaarantaa muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Pykälää ehdotetaan muutettavan siten, että opiskelijan edellytetään toimivan niin, ettei hän omalla toiminnallaan vaaranna muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa ehdotusta. Muutos tuo aiempaa selkeämmin esille, millaista käytösvelvoitetta lukiossa odotetaan.
41 §. Kurinpito
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi, että opetuksen epäämisen aikana opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskelijahuollon psykologin tai kuraattorin kanssa epäämisen aikana ja opetukseen palatessa sekä järjestettävä muu opetukseen osallistumiseksi tarvitsemansa tuki palatessa. Opiskelijalle tehtäisiin suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi. Muutosehdotuksen tavoite on kannatettava ja on hyvä, että opiskelijahuolto kiinnittyy näiden tilanteiden käsittelyyn heti ja pystyy tukemaan opiskelijaa monialaisesti. Jokaisella lukiolaisella on uuden opetussuunnitelman myötä elokuusta 2021 alkaen henkilökohtainen opintosuunnitelma, joka koostuu opiskelusuunnitelmasta, ylioppilastutkintosuunnitelmasta sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelmasta. Kasvatuksen ja koulutuksen lautakunta on sitä mieltä, että jos opiskelijalta evätään osallistuminen opetukseen, niin tällöin päivitetään opiskelusuunnitelma paluun tukemiseksi sen sijaan, että laaditaan erillinen suunnitelma.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnalla ei ole lausuttavaa seuraaviin lakimuutosesityksen pykäliin:
42 §. Menettely kurinpitoasiassa ja kurinpitorangaistuksen täytäntöönpano
44 §. Kurinpitomenettelyn suhde syytteen vireilläoloon ja tuomioistuimen ratkaisuun
50 §. Muutoksenhaku hallinto-oikeuteen
51 §. Muutoksenhakuaika
52 §. Valituslupa
Lakimuutosten taloudelliset vaikutukset
Perusopetuslakimuutosehdotuksen mukainen opetuksen epäämisen yhteydessä oppilaalle laadittava opetukseen palaamisen tukisuunnitelma aiheuttaa arviolta noin kahden tunnin lisätyön. Lakiesityksen yhteydessä on todettu, että nämä kustannukset maksetaan osana kuntien peruspalveluiden valtionosuutta. Toisen asteen osalta esityksessä ei ole otettu asiaan kantaa.
Lausunnon keskeinen sisältö
Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että lainsäädännön yhdenmukaistaminen on tärkeää. Yhdenmukaisella lainsäädännöllä voidaan puuttua oikea-aikaisesti kiusaamiseen, häirintään ja väkivaltaan, vahvistaa oppilaan oikeusasemaa ja turvata kaikkien koulussa toimivien turvallinen oppimisympäristö.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä, että laissa määritellään aiempaa selkeämmin, millainen käyttäytymisvelvoite oppilaalla on perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisissa opinnoissa.
Ammatillisessa koulutuksessa laaditaan jo nyt jokaiselle opiskelijalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Uuden lukion opetussuunnitelman käyttöönoton myötä myös jokaiselle lukiolaiselle laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma elokuusta 2021 alkaen. Jos opiskelijalta on evätty osallistuminen opetukseen, tulee lakiesitysten mukaan tehdä opetukseen palaamisen suunnitelma. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan näkemyksen mukaan tämä suunnitelma tulisi kirjata opiskelijan henkilökohtaiseen kehittämissuunnitelmaan tai opintosuunnitelmaan sen sijaan, että laaditaan erillinen suunnitelma.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausunnon 25.5.2021 mennessä 3.5.2021 päivätystä luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi perusopetuslain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain ja lukiolain muuttamisesta.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8.2022.
Detta beslut publicerades 03.06.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Mervi Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 80498