Hankinta, integraatiopalvelut vuosille 2021 ja 2022, ATJ-tietojärjestelmä

HEL 2021-005561
Ärendet har nyare handläggningar
§ 40
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

ATJ-tietojärjestelmän integraatiopalvelujen hankinta vuosille 2021 ja 2022

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia ATJ-tietojärjestelmän integraatiopalvelut vuosille 2021 ja 2022 CGI Suomi Oy:ltä hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti suorahankintana.

Samalla tietohallintopäällikkö päätti allekirjoittaa Integraatioalusta palveluna sopimuksen 274720 muutossopimuksen n:o 274720-2 CGI Suomi Oy:n kanssa.

Hankinnan kokonaiskustannus on vuosien 2021 ja 2022 osalta korkeintaan 380 000 euroa (ilman arvonlisäveroa). Kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-käyttötalouden budjetista, talousarviokohta 3902626090, toiminto-alue ATJ-ylläpito (397400).

Päätöksen perustelut

ATJ- tietojärjestelmä on sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalitoimen asiakastyötä palveleva kokonaisjärjestelmä. Järjestelmä on ollut tuotantokäytössä vuodesta 1988. Se koostuu ATJweb:stä, mikä on IBM-keskuskoneympäristöön toteutettu tapahtumankäsittelyjärjestelmä, sekä palveluarkkitehtuuriin perustuvasta ATJnet:ssä. Järjestelmällä on käyttäjiä 2 800. ATJweb:n ja ATJnet:n välisessä tiedonsiirrossa sekä asiakastulosteiden hallinnassa ja tulostuksessa käytetään Integraatioalustaa ja sen palveluja. Lisäksi Integraatioalustaa käytetään toimeentulotuen sähköisessä asioinnissa, väestötietokyselyissä, verotietokyselyissä sekä Helsingin taloushallinnon järjestelmään tehtävissä aineistosiirroissa (kirjanpito- ja asiakaslaskutusaineistot).

ATJ korvautuu Apotti-tietojärjestelmällä. Koronapandemian vuoksi Helsingin Apotti-käyttöönotto siirtyi ensin lokakuusta 2020 huhtikuulle 2021 ja helmikuussa 2021 käyttöönotto vaiheistettiin kolmeen käyttöönottoon 4-11/2021. ATJ-järjestelmän tuotannon stabiilin toiminnan varmistamiseksi nykyistä integraatioalustan palvelusopimusta jatketaan muutossopimuksella hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisesti suorahankintana Apotin kolmenteen käyttöönottoon 11/2021 asti ja lisäksi sen jälkeen katselukäyttönä. Katselukäytön pituudesta ei ole vielä päätöstä; pituus on 7 – 13 kuukautta.

Nykyinen ATJ:n Integraatiopalvelualustan palvelusopimus ja sen voimassa olevat muutossopimukset (274720, 282640, 274720-1) ovat voimassa kalenterivuoden kerrallaan kuuden kuukauden molemminpuolisella irtisanomisajalla. Uusi ATJ Integraatioalustan palvelusopimuksen 274720 muutossopimusluonnos 274720-2 korvaa aikaisemmat muutossopimukset sopimuksen voimassaoloajan ja hinnoittelun osalta. Uusi muutossopimus on voimassa 31.12.2021 saakka. Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana kolmen kuukauden irtisanomisehdolla.

Integraatioalustan palvelukustannukset ovat 16 029 euroa kuukaudessa. Erikseen hinnoitellut integraatiopalvelut ovat irtisanottavissa kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Palvelut, joiden käyttö jatkuu Apotti-käyttöönoton jälkeen, ovat väestötietokyselyt Helsingin Facta-kuntarekisteriin ja Väestörekisteriin sekä verotietokyselyt verohallintoon siihen asti kunnes verotietokyselyt ovat käytössä Apotissa. Kokonaiskustannukset vuosille 2021 ja 2022 ovat maksimissaan 385 000 euroa ilman alvia.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Detta beslut publicerades 11.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Maarit Vajavaara, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 43309

maarit.vajavaara@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö