Hanke, Sähkölautta-hanke, periaatepäätös

HEL 2021-005767
Ärendet har nyare handläggningar
§ 168

Sähkölauttahankkeen hankeryhmän asettaminen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päättää asettaa sähkölauttahankkeen hankeryhmän, jonka tehtävänä on valmistella hankepäätöksen tekemiseksi tarvittava hankesuunnitelma. Hankeryhmän toimikausi päättyy 31.1.2022, jolloin hankesuunnitelman tulee olla valmis.

Hankeryhmässä edustettuna olevat tahot ja heitä edustavat jäsenet ovat:

  • hankeryhmän puheenjohtaja Kari Noroviita, toimitusjohtaja, Suomenlinnan Liikenne Oy/Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos
  • Saara Kanto, hankepäällikkö, kaupunginkanslia talous- ja suunnitteluosasto
  • Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, kaupunginkanslia talous- ja suunnitteluosasto
  • Kaisa Saario, erityisasiantuntija, kaupunginkanslia elinkeino-osasto
  • Aleksi Räisänen, liikenneinsinööri, kaupunkiympäristön toimiala liikenne- ja katusuunnittelu -palvelu
  • Sofia Johansson, lakimies, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos

Hankeryhmää voidaan täydentää tarvittaessa ja se voi työnsä aikana kutsua hanketyöhön tarpeelliseksi katsomiaan asiantuntijoita.

Päätöksen perustelut

Periaatepäätös sähkölauttahankkeesta

Kaupunginhallitus on 24.5.2021, 395 § tehnyt periaatepäätöksen sähkölauttaliikenteen toteuttamisesta Meritullintorin ja Kruunuvuorenrannan välisellä reitillä siten, että lauttaliikenne on myöhemmin siirrettävissä toiselle reitille.

Päätöksen mukaan sähkölauttahankkeessa on kyse täysin uudenlaisen akkukäyttöisen, jäissä kulkevan vesiliikennekaluston suunnittelusta ja valmistelusta. Hankkeella pyritään edistämään kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita. Varsinaisen aluskehityksen lisäksi hankkeessa testataan uudenlaisia toimintamalleja ja akkutekniikkaa sekä rakennetaan uutta siirrettävää lataus- ja laituri-infrastruktuuria.

Periaatepäätöksen valmistelun yhteydessä on Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa neuvoteltu sähkölautan liikenteen ottamisesta osaksi HSL:n joukkoliikenne-ja lippujärjestelmää. Alustavasti on sovittu, että HSL:n liput kelpaisivat reitillä ja HSL maksaisi korvausta kaupungille toteutuneen matkustajamäärän perusteella, mikäli kaupunki vastaa kaikista lautan liikennöinnistä aiheutuvista kuluista. Järjestely olisi samankaltainen kuin se, joka käytössä seudun ulkopuolelta tulevan bussiliikenteen (U-liikenne) sekä Riihimäen ja Lahden taajamajunaliikenteen lippuyhteistyössä ja HSL:n liikennöitsijälle maksamissa liikennöintikorvauksissa.

Alustavissa selvityksissä on arvioitu kahta eri hankintamallia. Toisessa investointi ja operointi toteutettaisiin Suomenlinnan Liikenne Oy:n (SLL) toimesta, jolla on olemassa oleva organisaatio. Toisessa mallissa sekä investointi ja operointi kilpailutettaisiin ja liikenne tuotettaisiin ulkopuolisena ostopalveluna. SLL:llä on valmius toteuttaa hanke joko nykyisten liikenteen toimintamallien mukaisesti tai kilpailuttaa liikenteen operointi investointeineen. Jatkosuunnittelussa tulee arvioida tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Samassa yhteydessä tulee määrittää Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), SLL:n, kaupunkiympäristön toimialan ja HSL:n roolit asiassa.

Hankeryhmän asettaminen

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan kansliapäällikkö asettaa
sähkölauttahankkeelle hankeryhmän, jonka puheenjohtajana toimii
HKL:n edustaja ja johon nimetään edustajat ainakin seuraavilta tahoilta: SLL, kaupunkiympäristön toimiala, kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto sekä kaupunginkanslian elinkeino-osasto.

Hankeryhmän jäsenet on valittu asemansa ja asiantuntemuksensa perusteella. Hankeryhmä voi työnsä aikana kuulla tarpeelliseksi katsomiaan asiantuntijoita ja hankeryhmää voidaan täydentää tarvittaessa. HSL:n osallistuminen arvioidaan myöhemmin hankesuunnittelun edetessä.

Hankeryhmän tehtävänä on tarkentaa jo tehtyjä selvityksiä ja valmistella hankepäätöksen tekemiseksi tarvittava aineisto (matkustajamääräarvioiden tarkentaminen, hankintamalli, toteutustapa, käyttö- ja investointikustannukset, rahoitusmalli, riskit ja niiden hallinta jne.) 31.1.2022 mennessä. Hankkeessa tarvittaviin ulkopuolisiin selvityksiin arvioidaan tarvittavan noin 60 000 euroa. HKL vastaa tässä vaiheessa tehtävien jatkoselvitysten rahoituksesta ja kattaa syntyvät kustannukset osana kaupungin HKL:lle talousarviokohdalta 3 10 06 Tuki HKL-liikelaitokselle maksamaa tukea.

Hankkeen toteuttaminen vaatii alusten ja laiturijärjestelyjen suunnittelun, kilpailutuksen ja rakentamisen. Hankeryhmä tekee hankepäätösehdotuksen yhteydessä esityksen varsinaisen toteutusvaiheen rahoituksesta.

Detta beslut publicerades 12.08.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Juha Summanen
hallintojohtaja