Helsingin kaupungin tilivelvollisten määrittely

HEL 2021-006127
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 274 §

Redovisningsskyldiga vid Helsingfors stad

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände förteckningen över redovisningsskyldiga vid Helsingfors stad.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Fastställande av redovisningsskyldiga

Redovisningsskyldiga med stöd av 125 § i kommunallagen är ledamöterna i stadens organ och de ledande tjänsteinnehavarna inom uppgiftsområdet för organet i fråga, med undantag av fullmäktige. Redovisningsskyldighet innebär att de redovisningsskyldigas verksamhet ska utvärderas av fullmäktige, att en anmärkning kan riktas mot dem i revisionsberättelsen och att fullmäktige beslutar om ansvarsfrihet kan beviljas.

Kommunens organ fastställs i 30 § i kommunallagen och för Helsingfors närmare i kap. 2 i förvaltningsstadgan som stadsfullmäktige har godkänt. Ledande tjänsteinnehavare inom uppgiftsområdet för ett organ har inte angetts närmare i kommunallagen. Enligt en kommentar till kommunallagen kan ledande tjänsteinnehavare anses vara föredragande i ett organ och tjänsteinnehavare som ansvarar för självständiga helheter inom organets uppgiftsområde då de är direkt underställda organet.

Vid Helsingfors stad har de ledande tjänsteinnehavarna och föredragandena för organen i huvudsak fastställts i förvaltningsstadgan. När de redovisningsskyldiga fastställdes har man dessutom utnyttjat stadskansliets, sektorernas, räddningsverkets och affärsverkens expertis om den egna organisationens uppgiftshelheter. När man fastställde de redovisningsskyldiga beaktades även utlåtanden från stadsstyrelsen och stadens revisor.

Stadens samtliga anställda ska sköta sin uppgift med tillbörlig aktsamhet. Även om de redovisningsskyldiga vid staden har fastställts kan stadens revisor, med stöd av 125 § i kommunallagen, i sin revisionsberättelse rikta en anmärkning mot en annan än den tjänsteinnehavare som omfattas av definitionen och föreslå att ansvarsfrihet inte beviljas. Fastställda redovisningsskyldiga utgör således inget hinder för att rikta ett skadeståndsanspråk eller ett åtal för brott mot en annan person än en redovisningsskyldig. Samma bestämmelser tillämpas på ersättare i organ och ställföreträdande för ledande tjänsteinnehavare då de sköter uppgiften.

Enligt § 123 i kommunallagen ska revisorn i sin revisionsberättelse presentera ett utlåtande bl.a. om intern kontroll och riskhantering samt att koncernövervakningen har ordnats på behörigt sätt och ett förslag till ansvarsfrihet och en eventuell anmärkning som kan riktas mot den redovisningsskyldiga. En förutsättning för anmärkningen är att de redovisningsskyldiga har handlat i strid med lagar eller fullmäktiges beslut och felet eller den orsakade skadan inte är obetydligt.

De redovisningsskyldiga presenteras i budgeten och i bokslutet

Revisionsnämndens kommunsektion har gett en allmän anvisning om upprättande av bokslut och verksamhetsberättelse. Syftet med den allmänna anvisningen är att ge vägledning i hur ett bokslut ska upprättas så att det ger en riktig och tillräcklig bild av kommunens eller samkommunens verksamhet och ekonomi. I anvisningen, punkt 3.2.2 Kommunens förvaltning och förändringar i den, konstateras att ”Med tanke på beviljandet av ansvarsfrihet finns det skäl att presentera de redovisningsskyldiga organen samt de redovisningsskyldiga tjänste- och befattningsinnehavarna. Redovisningsskyldiga är ledamöterna i kommunens organ och de ledande tjänsteinnehavarna inom ett uppgiftsområde.” För Helsingfors betyder det här i praktiken att man i bokslutets avsnitt Kommunal förvaltning och ändringar som skett i fortsättningen tar in en text om fastställandet av redovisningsskyldiga och en förteckning över dem.

Det är också motiverat att ange de redovisningsskyldiga i budgeten eftersom man i budgeten, som stadsfullmäktige godkänner fastställer, bl.a. verksamhetens mål och ekonomiska mål för administrativa helheter som stadens ledande tjänsteinnehavare leder samt ansvaret för att budgeten efterföljs. För de redovisningsskyldiga och övriga är det tydligare då de redan i början av budgetåret vet vem yttrandet om ansvarsfrihet i samband med behandlingen av bokslutet gäller.

Eftersom den redovisningsskyldiga i fortsättningen anges i budgeten och i bokslutet tas den uppdaterade förteckningen uppför beslut i fullmäktige och i samband med dessa behöver man inte fatta ett separat beslut. Stadsstyrelsen tillstyrker detta förfarande i sitt utlåtande.

Revisionskontoret ansvarar för underhållet av förteckningen över redovisningsskyldiga och bereder väsentliga uppdateringar i förteckningen för beslutsfattande i revisionsnämnden så att aktuella uppgifter kan lämnas för bokslutet och budgeten. Då förteckningen uppdateras är det möjligt att använda sig av ändringar i bestämmelserna i förvaltningsstadgan, uppgifter om organens föredragande som samlas via övervakningen av redogörelser för bindningar och vid behov be om information från centralförvaltningen, sektorerna och affärsverken samt revisorn.

Fastställande av redovisningsskyldiga i andra stora städer

I andra stora städer har de redovisningsskyldiga redan fastställts. I Esbo och Vanda uppräknas de redovisningsskyldiga i bokslutet, i Tammerfors och Åbo i budgeten. I Uleåborg uppräknas de redovisningsskyldiga i båda handlingarna.

Revisionsnämndens beredningsuppgift och begäran om utlåtande

Enligt en kommentar till kommunallagen hör det till fullmäktige att godkänna förteckningen över redovisningsskyldiga. Fullmäktige fattar ett beslut i ärendet utifrån revisionsnämndens beredning. Revisionsnämnden ska då den bereder beslutet om redovisningsskyldiga för stadsfullmäktige höra stadsstyrelsen och stadens revisor.

Stadsstyrelsen har 28.6.2021 gett ett utlåtande om fastställandet av de redovisningsskyldiga och konstaterar att förteckningen över redovisningsskyldiga är omfattande och ändamålsenlig i fråga om de titlar som tas upp. Enligt stadsstyrelsen är det inte nödvändigt att förteckningen över redovisningsskyldiga godkänns som ett separat beslutsärende i stadsfullmäktige, utan godkännandet som en del av budgeten och bokslutet är ett flexibelt tillvägagångssätt och säkrar att förteckningen uppdateras och är aktuellt för varje budgetår. Stadsstyrelsen konstaterar dessutom att det är ändamålsenligt att underhållet av förteckningen anvisas till revisionskontoret.

Stadens revisor har i sitt utlåtande daterat 24.6.2021 uppmärksammat att följande bör tas upp som redovisningsskyldiga: personen som ansvarar för stadens datasystem och datasäkerhet, stadsjuristen, chefen för intern revision och personen som ansvarar för upphandlingar och avtalshantering på stadsnivå. Dessa har i enlighet med utlåtandet fogats till förteckningen över redovisningsskyldiga.

Stäng

Tarkastuslautakunta 14.09.2021 § 81

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä päättää hyväksyä luettelon Helsingin kaupungin tilivelvollisista.

Samalla tarkastuslautakunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Esittelijä täydensi ehdotustaan siten, että tarkastuslautakunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Tarkastuslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.

01.06.2021 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
tarkastusjohtaja
Timo Terävä
Lisätiedot

Timo Terävä, tarkastusjohtaja, puhelin: +358931043126

timo.terava@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 29.09.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Revisionsnämnden

Mer information fås av

Timo Terävä, controller, telefon: +358931043126

timo.terävä@hel.fi

Bilagor

3. KPMG Oy Ab lausunto tilivelvollisten määrittelystä 24.6.2021
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.