Hankinta, käyttäjätukipalvelut, kaupunginkanslia

HEL 2021-006625
Ärendet har nyare handläggningar
§ 199

Käyttäjätukipalvelun hankinta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Fujitsu Finland Oy:n tarjouksen käyttäjätukipalveluiden toimittajaksi, kokonaistaloudellisesti edullisimpana. Kansliapäällikkö päätti valita CGI Suomi Oy:n varatoimittajaksi.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa Kaupunginkanslian Strategiaosaston digitalisaatiojohtajan allekirjoittamaan toimittajan kanssa tehtävän sopimuksen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus tehdään aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 8 987 472 €. Hankinnan kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 1 40 02 – Digitaalinen perusta (projektilta 1816003)

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on käynnistänyt mittavan hankkeen, jossa kaupungin digitaalinen perusta uudistetaan. Kaupunginkansliaan perustetulle strategiaosastolle on muodostettu uusi digitalisaatioyksikkö, jonka osana on digitaalinen perusta.

Digitaalinen perusta on täysin uudenlainen palveluorganisaatio, joka tarjoaa keskitetysti tietoturva, infra- ja verkkopalvelut sekä yhteisen IT-tuen kaikille toimialoille ja liikelaitoksille. Uudistuksen tavoitteena on myös rakentaa yhtenäinen, turvallinen ja nopea verkko, joka mahdollistaa suuremmat datamäärät ja innovatiiviset palvelut. Verkko-, konesali- ja kapasiteettipalvelut keskitetään uuteen strategiaosaston digiyksikköön, joka tarjoaa niitä jatkossa koko organisaatiolle. Tämä hankinnan avulla kaupungin henkilöstö saa modernin ICT-tuen ja huollon yhdestä pisteestä, edellä mainittujen tavoitteiden mukaisesti.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian strategiaosaston 1.6.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HO45-21, HEL 2021-006625. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinta ylittää EU-kynnysarvon. Hankintailmoitus on julkaistu 1.6.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED- tietokannassa.

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 21.6.2021 mennessä Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Kysymyksiä tuli yhteensä 119 kappaletta. Vastaukset julkaistiin 23.6.2021.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 15.8.2021. Määräaikaan mennessä saapui 3kpl tarjousta: Atos IT Solutions and Services Oy, CGI Suomi Oy ja Fujitsu Finland Oy.

Tarjouspyynnön mukana ollut sopimuksen liite 4.1 puuttui tarjouspyynnöstä. Puuttuva liite lisättiin korjausilmoituksella ja toimittajille annettiin mahdollisuus esittää sitä koskevia lisätietokysymyksiä 1.7.2021 mennessä. Liitettä 4.1 koskevia lisätietokysymyksiä ei tullut.

Vaatimuslomakkeessa kohdassa 2.9.1 oli virhe. Hankintayksikkö poisti kyseisen vaatimuksen ja julkaisi uuden version vaatimuslomakkeesta korjausilmoituksella. Korjausilmoitus julkaistiin 24.6.2021.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjoajien vakuutukset tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttämisestä. Kaikki tarjoajat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että asetetut edellytykset täyttyvät.

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %. Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Tarjoukset arvioitiin ja vertailtiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä ilmoitettujen vertailukriteereiden mukaisesti tarjouspyynnössä mainittua menettelyä noudattaen.

Jokaista tarjousta arvioitiin yksitellen jokaisen vertailukriteerin osalta. Tarjouksen jokaisesta vertailukriteeristä saamat pisteet annettiin tarjouspyynnössä kuvatun menettelyn mukaan ja laskettiin lopuksi yhteen. Tämän jälkeen tarjouksille annettiin sijaluku niiden saamien pisteiden mukaisesti

Toimittajaksi valittiin Fujitsu Finland Oy, joka teki kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen.

Kilpailutuksen perusteella valitaan myös varatoimittaja, jonka kanssa voidaan solmia varsinainen sopimus, mikäli voittanut tarjoaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli voittanut tarjoaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana. Varatoimittajaksi valittiin CGI Suomi Oy, joka sai vertailussa toiseksi suurimmat pisteet.

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Detta beslut publicerades 16.09.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Esa Härkönen, Palvelupäällikkö, puhelin: 050-5591721

esa.harkonen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja