Meluilmoitus, metroradan kunnossapito, Itäkeskus-länsipää, HKL Kunnossapito

HEL 2021-006721
Ärendet har nyare handläggningar
§ 108

Päätös HKL-Kunnossapidon meluilmoituksesta koskien metroradan ympärivuorokautista kunnossapitoa Itäkeskuksen metroaseman länsipuolella, Vartiokylä

Enhetschef

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä HKL-Kunnossapidon ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee ympärivuorokautista metroradan kunnostustyötä 17. - 26.7.2021 Itäkeskuksen metroaseman länsipuoleisella vaihdealueella ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Asukkaiden yöunta häiritsevää melua tai tärinää aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö on sallittua yöaikaan 17. - 26.7.2021 kello 22.00 - 7.00 vain pakottavasta ja perustellusta syystä.
     
  2. Yötyötä koskeva tiedote on jaettava huoneistokohtaisesti kahta viikkoa ennen yötyön aloittamista osoitteisiin Raaseporintie 1, 2 ja 4 sekä vähintään porraskäytäväkohtaisesti osoitteisiin Raaseporintie 3 ja Kajaaninlinnantie 1.

    Lisäksi työstä on tiedotettava Marjaniemen siirtolapuutarha ry:tä.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ainakin työn kesto, päivittäiset työajat, yötöiden tarkka ajankohta ja perustelu yötyölle sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

  1. Työn suorittaminen myös yöaikaan on perusteltua, sillä sen tekeminen vaatii rataliikenteen katkon. Yöaikaisten meluhaittaa aiheuttavien töiden rajoittaminen on tarpeen asukkaiden levon turvaamiseksi. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 22 §.
  2. Tiedottamisella vähennetään työstä aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedottamisen avulla asukkaat ja muut häiriytyvät kohteet voivat varautua ennakolta tulevaan meluhaittaan. Tiedote tulee jakaa osittain huoneistokohtaisesti, sillä työtä tehdään yöaikaan asuinrakennusten läheisyydessä. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

HKL-Kunnossapito, Hämeentie 86, 00550 Helsinki

Y-tunnus: 0201256-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee metroradan vaihdealueiden ympärivuorokautisesti tehtävää kunnostustyötä 17. - 26.7.2021 aikana. Työn toiminta-alue on kuvattuna alla (kuva 1).

Kuva 1. Melua aiheuttavan työn sijainti on esitetty punaisin rajauksin.

Ilmoitettu toiminta koskee metron liikennekatkon aikana tehtävää vaihdealueiden kunnostustyötä. Työssä käytetään mm. kiskosahaa, ratakuorma-autoa, kauhakuormaajaa ja kaivinkonetta. Työn meluisin laite on kiskosaha. Kiskosahauksen aikaisen melutason ilmoitetaan olevan 10 metrin päässä melunlähteestä noin 92 dB:ä (LAeq). Muun toiminnan aikainen melutaso on ilmoituksen mukaan 82 dB (LAeq). Kiskosahausta on suunniteltu tehtäväksi ainakin lauantain vastaisena yönä 17.7. sekä keskiviikon ja torstain välisenä yönä 21.-22.7. Ilmoituksen mukaan toiminnan aiheuttama melu on noin 82 - 92 dB:ä (LAeq) lähimpien asuinrakennusten luona, lähimmillään noin 80 metrin päässä toimintapaikalta.

Melua aiheuttavia työvaiheita pyritään tekemään ensisijaisesti päivisin. Yötyönä tehdään vaihdealueen vaihto viikolla 28 kahtena yönä ja viikolla 29 öisin myös muunlaista radanrakennustyötä. Tiedotus ilmoitetaan tehtävän porraskäytäväkohtaisesti noin 200 metrin säteellä työmaasta. Melutilanteen seurantaa tehdään Amprobe SM-20 -mittauslaitteella sekä mahdollisten asukaspalautteiden kautta.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 2.6.2021.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivuilla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Detta beslut publicerades 21.06.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32020

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Beslutsfattare

Jari-Pekka Pääkkönen
vs. yksikön päällikkö