Lausuntopyyntö, hyvinvointialueen, Helsingin ja HUS-yhtymän tiedonhallinnan, tietohallinnon ja tietojärjestelmien rahoituksesta, VM, STM, SM

HEL 2021-006886
Ärendet har nyare handläggningar
§ 69

Lausunto valtiovarainministeriölle valtioneuvoston asetusluonnoksesta koskien sote-uudistuksen tiedonhallinnan, tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutoksen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen myönnettävää rahoitusta

Helsingfors borgmästare

Päätös

Pormestari päätti antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi hyvinvointialueen, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tiedonhallinnan, tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutoksen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen myönnettävästä rahoituksesta:

Ensisijaisena tavoitteena rahoituksella on varmistaa alueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän häiriötön toiminta järjestämisvastuun siirron yhteydessä. Rahoitus kohdistettaisiin erityisesti yleishallinnon toiminnan kannalta välttämättömiin muutostöihin ja hankintoihin ja muihin toimialariippumattomiin ICT-toimintoihin sekä välttämättömiin, lainsäädännön edellyttämiin, muutoksiin toimialakohtaisiin tietojärjestelmiin.

Valtakunnallisen sote-uudistuksen toteutuksessa Helsingin kaupunki jatkaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämistä asukkailleen eikä kaupunkiin muodosteta erillistä hyvinvointialuetta. Vaikka Helsingin kaupunki jatkaa palvelujen järjestäjänä tulee kaupungille uudistuksen johdosta tehtäväksi mm. hallinnon, talous- ja henkilöstöhallinnon sekä tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutoksia, joista aiheutuu kaupungille myös kustannuksia.

Huomiot rahoituksen käyttökohteisiin ja niiden rajaukseen (3 §)

Asetusluonnoksen momentissa kaksi on esitetty 13 rahoituksen käyttökohdetta. Perustelumuistiossa on kohtien 1-7 perusteluissa todettu, että Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän osalta määrärahaa voi käyttää vastaavaan tarkoitukseen, tehtäviin tai toimenpiteisiin kuin hyvinvointialueilla. Kohtien 8-13 osalta perustelumuistiossa ei ole tätä mainintaa.

Helsingin kaupunki pitää välttämättömänä, että kaikki asetusluonnoksessa mainitut rahoituksen käyttökohteet ovat mahdollisia myös Helsingin kaupungille ja HUS-yhtymälle. Tämä tulee ilmaista kunkin kohdan perusteluissa tai selkeänä kaikkia kohtia koskevana mainintana. Tämä on oleellista, sillä kaikkia välttämättömiä tiedonhallinnan, tietohallinnon ja tietojärjestelmien muutostarpeita ei lainsäädännön pohjalta ole vielä mahdollista arvioida tarkasti. Arvio voidaan tehdä vasta valmistelun edetessä.

Perustelumuistiossa momentin kolme kohdalla on eritelty joukko erilaisia palveluja ja järjestelmiä joihin muutos voi vaikuttaa. Muistiossa esitettyjen lisäksi muutoksia tulee mm. taloussuunnitteluun ja budjetointiin liittyviin järjestelmiin, ostotilausjärjestelmiin, matkalaskujärjestelmiin ja sopimushallintaan.

Muita ehdotettuja pykäliä koskevat huomiot

Valtioavustuksen määrää koskevassa 5 §:ssä ja perustelumuistiossa on todettu tärkeä periaate, että hakijoilta ei edellytetä omavastuuosuutta, koska valtioavustuksella rahoitetaan toimintaa, joka perustuu uuden lakisääteisen tehtävän ja organisaatiorakenteen käynnistämiseen. Perusteluissa on todettu, että myös Helsingin kaupungin osalta kyseessä on tulkittavissa olevan uusi lakisääteinen tehtävä, jonka toimeenpanon rahoituksen tulisi kattaa täysimääräisesti siitä aiheutuvat kustannukset. On ensiarvoisen tärkeää, että valmistelu ja toteutus etenee tämän esityksen mukaisesti.

Asetusta koskevat muut huomiot

Vaikka erillisratkaisun myötä Helsingin kaupunki jatkaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämistä asukkailleen, edellyttää uudistuksen toimeenpano myös kaupungilta huolellista valmistelua ja järjestelyjä. Valmistelua edellyttävät mm. talouden eriyttäminen, ohjaaminen ja raportointi sekä näihin liittyvät tietojärjestelmät. Muutostarpeita aiheutuu myös kaupungin hallintoon sekä viranhaltija- ja luottamushenkilöorganisaatioon.

Kaupungin valmistelu lainsäädännössä edellytetyssä aikataulussa talouden eriyttämisen ja raportoinnin osalta edellyttää, että kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston tarkemmat ohjeet ovat saatavilla mahdollisimman pian, ja sama koskee myös muita, lainsäädännössä mainittuja tarkempia ohjeita. Nämä ovat edellytys sille, että tietojärjestelmämuutokset voidaan toteuttaa lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Uudistuksen toteutuksen aikataulu on erittäin tiukka. Aikataulun haasteita lisää myös se, että uudistuksen vaikutukset ovat moniulotteiset eikä niitä kaikkia ole voitu etukäteen arvioida.

Detta beslut publicerades 01.07.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm

Mer information fås av

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Jan Vapaavuori
pormestari

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 4.6.2021
2. Lausuntopyyntö 4.6.2021, saate
3. Lausuntopyyntö 4.6.2021, liite, asetusluonnos
4. Lausuntopyyntö 4.6.2021, liite, muistioluonnos

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.