Hankinta, materiaalikiertojen edistäminen ja digitaalisen alustakonseptin kehittäminen, kaupunginkanslia

HEL 2021-006912
Ärendet har nyare handläggningar
§ 140

Materiaalikiertoja edistävän data-alustakonseptin hankinta Helsingin kiertotalouden klusteriohjelmaan

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Motiva Services Oy:n osatarjouksen koskien materiaalikiertojen edistämistä ja digitaalisen data-alustakonseptin kehittämistä Helsingin kiertotalouden klusteriohjelmaan.

Päätös koskee Motiva Services Oy:n tarjouksen osiota 1a, johon kuuluvat mm. alustakonseptin kehitys ja toimintamallin testaus sekä Vattuniemen pilottikohteen purun ja hyötykäytön suunnittelu. Osion 1a kustannukset ovat yhteensä enintään 121 600 euroa (alv 0 %).

Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki, 1397/2016) 9 §:n 1 momentin 13 kohdassa tarkoitettu tutkimus- ja kehittämispalveluja koskeva hankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Helsingin kaupunki päättää vuosina 2022-2023 toteutettavien seuraavien osioiden rahoitukseen osallistumisesta erikseen ensimmäisen osion tulosten perusteella.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja päättämään seuraavien osioiden hankinnasta.

Hankinta katetaan kokonaisuudessaan Helsingin kiertotalouden klusteriohjelmasta projektinumerolta 10402010750201.

Päätöksen perustelut

Hankittava digitaalinen data-alustakonsepti on Helsingin kiertotalouden klusteriohjelman tavoitteiden mukainen. Digitaalisilla ratkaisuilla ja alustapalveluilla on suuri merkitys rakentamisen kiertotalouden edistämisessä. Digitaalisen alustakonseptin kehittämisessä on pilottikohteena Helsingin Vattuniemessä alkava laaja, useita rakennuksia koskeva purkuoperaatio. Digitaalisen alustakonseptin avulla voidaan kehittää purkurakentamisen alueellista tiedonhallintaa ja edistää materiaalikiertoja. Data-alustojen kautta syntyy eheämpi ketju materiaalien kierrolle, mikä mahdollistaa uudenlaista liiketoimintaa.

Helsingin Vattuniemessä toteutettavassa alustakonseptin pilotissa kehitetään purkumateriaalien ja rakennusosien kierrätykseen ja datan hyödyntämiseen perustuvaa toimintamallia, edesautetaan pilottikohteen materiaalikierrätystä sekä määritellään vaatimukset laajemmalle digitaaliselle alustakonseptille. Tuloksena saadaan monistettava toimintamalli eri toimijoiden hyödynnettäväksi vastaavissa kohteissa sekä lähtökohdat lopullisen digitaalisen alustan toteutukselle.

Motiva Services Oy on vuodesta 2020 alkaen kehittänyt konseptia materiaalien kierron digitaaliselle alustalle ja eri alustojen skaalautuvalle ekosysteemille. Tavoitteena on edistää materiaalien kiertoa ja käyttöä sekä lisätä kiertotalouden mukaista liiketoimintaa luomalla polku kysynnän ja tarjonnan välille. Hankittava digitaalinen alustakonsepti kytkeytyy osaksi kansallista toimintamallien ja työkalujen kehitystyötä, jolla voidaan edistää kaupunkien kiertotalouteen ja vähähiilisyyteen liittyviä tavoitteita ja tunnistaa digitaalisten ratkaisujen ja datan tuoma lisäarvo näihin tavoitteisiin pääsemisessä. Helsingissä kehitettävän digitaalisen alustakonseptin suunnittelussa hyödynnetään oppeja mm. Pirkanmaalla, Turun seudulla, Mikkelissä ja Uudellamaalla tehdystä työstä.

Data-alustakonseptin määrittelyn jälkeen digitaalisen alustaratkaisun tekninen toteutus toteutetaan muulla rahoituksella. Data-alustan omistajuus on vielä avoinna ja määritellään kehitystyön myöhemmissä vaiheessa. Motiva Services määrittelee alustan kehitykseen liittyvää rahoitus- ja ansaintamallia alueellisten kokeilujen rinnalla. Oletuksena on, että alustan käytöstä voidaan periä käyttömaksuja, kun materiaalivirrat kasvavat.

Helsingissä toteutettavan digitaalisen data-alustakonseptin tuloksista viestitään ja niitä hyödynnetään laajasti. Hyödyntäjiä ovat esimerkiksi suunnittelupalveluiden tarjoajat, rakennusalan yritykset, energiayhtiöt, paikalliset uusiutuvien energiapalveluiden tuottajat sekä kunnat. Uusille kiertotalouden palveluille syntyy markkinoita rakentamisen kiertotalouden digitalisaation myötä, jossa kasvupotentiaali on hyvin merkittävä.

Tilaajan yhteyshenkilönä toimii erityissuunnittelija Mira Jarkko. Sopimus osapuolten välille syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet kehittämishanketta koskevan sopimuksen.

Detta beslut publicerades 10.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kimmo Heinonen, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 25365

kimmo.o.heinonen@hel.fi

Mira Jarkko, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 64317

mira.jarkko@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja