Tutkimuslupa, Digitaalinen neuvolapolku - Asiakaslähtöistä palvelusuunnittelua palvelumuotoillen

HEL 2021-007513
Ärendet har nyare handläggningar
§ 5

Tutkimuslupa tutkimukseen "Digitaalinen neuvolapolku - Asiakaslähtöistä palvelusuunnittelua palvelumuotoillen"

Chef för familjetjänster

Päätös

Perhepalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Digitaalinen neuvolapolku - Asiakaslähtöistä palvelusuunnittelua palvelumuotoillen" (YAMK-opinnäytetyö). Tutkimuksen yhteyshenkilö on neuvolan- ja lapsiperheiden kotipalvelun päällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.4.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä ja sen lähettämisestä tietosuojavaltuutetulle.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi.

Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Opinnäytetyön tavoitteena on luoda asiakasymmärrystä neuvolatoimintaan palvelumuotoilun keinoin ja tarkoituksena on suunnitella asiakaslähtöinen neuvolan palvelupolkukuvaus. Tutkimuksen tavoitteena on syventää asiakasymmärrystä erityisesti digitaalisten palveluiden käytössä neuvolapalveluissa. Aineisto kerätään työntekijöiden haastattelun lisäksi 2-4 vapaaehtoisen asiakkaan haastattelun avulla. Opinnäytetyössä suoritetaan havainnointi 2-3 neuvolan kohderyhmään kuuluvan henkilön käyttäjätestauksen avulla. Testauksen suorittajaksi valitaan henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet Helsingin neuvolapalveluita. Opinnäytetyön osana järjestetään myös yhteiskehittämispaja. Osallistujien rekrytoinnista, haastattelujen toteutuksesta sekä yhteiskehittämispajasta tulee sopia riittävällä tavalla yhteyshenkilön kanssa. Osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja osallistujilta pyydetään kirjalliset suostumukset osallistumisesta. Kaikki aineisto säilytetään ja hävitetään tietoturvallisesti tietoturvaselosteen mukaisesti. Aineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua, kuitenkin viimeistään 31.4.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023 § 14 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää perhepalvelujen johtaja palvelujensa osalta.

Detta beslut publicerades 04.05.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mia Mäntymaa, kehittämissuunnittelija, puhelin: 09 310 72924

mia.mantymaa@hel.fi

Beslutsfattare

Monica Lindberg
vs. perhepalvelujen johtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.