Poistumisturvallisuusselvitys, Heinäsarantie 14, Perhekoti Elämän Helmi, Elämän Helmi Oy

HEL 2021-007865
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Elämän Helmi Oy, Perhekoti Elämän Helmi, Heinäsarantie 14, 00630 Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Elämän Helmi Oy:n kohdetta Perhekoti Elämän Helmi osoitteessa Heinäsarantie 14, 00630 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti. Päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 29.6.2021
- määräaikainen palotarkastus 3.9.2021 (ptk 85381)

Perhekoti Elämän Helmi on ammatillinen perhekoti seitsemälle 11-17 -vuotiaalle lapselle ja nuorelle. Perhekoti toimii v. 2012 valmistuneessa kaksikerroksisessa omakotitalossa. Perhekotiin sijoitetut lapset/nuoret ovat toiminnanharjoittajan arvion mukaan toimintakyvyltään täysin omatoimisia. Henkilökuntaa on paikalla ympärivuorokautisesti vähintään yksi henkilö. Tilat on varustettu palovaroittimin ja joka kerroksesta löytyy alkusammutuskalustona käsisammuttimet ja keittiöstä sammutuspeite.

Perhekodin käytössä olevassa omakotitalossa on kaksi kerrosta ja kellarikerros, joka ei ole täysin maan alla. Yhteiset keittiö- ja olohuonetilat sijaitsevat keskikerroksessa, missä sijaitsee perhekodin vanhempien ja omien lasten huoneet. Toisessa kerroksessa on neljän sijoitetun lapsen/nuoren makuuhuoneet, joista on jokaisesta mahdollista poistua hätätilanteessa portaita alakertaan tai ikkunan kautta tikkaita tai terassin katoksen kautta maahan. Kellarikerrokseen on sijoitettu kolmen nuoren huoneet sekä varasto- ja kodinhoitotilat. Kellarikerroksen huoneista on mahdollista poistua portaita keskikerroksen kautta ulos tai kahden uloskäynnin kautta rakennuksen alle johtavaan katostilaan, mistä on kulku portaiden kautta ulos pihalle.

Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan lasten/nuorten poistuminen tai pelastaminen syttyneestä rakennuksesta henkilökunnan toimenpitein on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- lasten/nuorten vähäiseen määrään ja omatoimiseen toimintakykyyn
- palovaroittimien mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamiseen sekä paikalla olevan henkilökunnan valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Palotarkastuksen yhteydessä havaittiin, että kellaritilaan sijoitettujen nuorten huoneiden käyttötarkoitus oli kahden huoneen osalta ”varasto” ja yhden huoneen osalta ”askarteluhuone”. Tilat eivät näin ollen ole rakennusluvassa määritelty makuuhuonetiloiksi. Kiinteistön omistajan tulee selvittää tilojen käyttötarkoitukseen ja huonejärjestelyihin liittyvä vaatimustenmukaisuus rakennusvalvontaviranomaisen kanssa.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Detta beslut publicerades 14.10.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Beslutsfattare

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.