Oikaisuvaatimus, purkamislupapäätös 8.6.2021 § 445, NEP Finland Oy

HEL 2021-007906
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 179 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 2:n rakennusmestarin myöntämästä toimitilarakennuksen purkamislupapäätöksestä 8.6.2021 § 445, Radiokatu 15

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä NEP Finland Oy:n tekemän oikaisuvaatimuksen ja täytäntöönpanokieltovaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden rakennusmestarin lupapäätöksestä 8.6.2021 (§ 445), jolla on Kiinteistö Oy Pasilan RTI-talon hakemuksesta myönnetty purkamislupa toimitilarakennuksen purkamiseen 17. kaupunginosaan (Pasila) korttelin 53 tontilla 10, Radiokatu 15.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Perustelut

NEP Finland Oy on vaatinut myönnetyn purkamisluvan muuttamista siten, että luvan mukaisiin purkamistöihin saadaan ryhtyä aikaisintaan 1.1.2022 tai aikaisemmin, mikäli NEP Finland Oy on siirtänyt tosiasiallisesti koko toimintansa pois purkamisluvan kohteena olevasta rakennuksesta. Toissijaisesti NEP Finland Oy on vaatinut, ettei NEP Finland Oy:n vuokraamaa rakennuksen osaa saada purkaa ennen 1.1.2022, vaan se on pidettävä toimintakuntoisena siihen saakka tai kunnes NEP Finland Oy on siirtänyt tosiasiallisesti koko toimintansa pois purkamisluvan kohteena olevasta rakennuksesta.

NEP Finland Oy:n kotipaikka on kaupparekisteriotteen mukaan Helsinki. Yhtiöllä on siten kunnan jäsenenä maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n nojalla oikeus hakea oikaisua tehtyyn rakennuksen purkamislupapäätökseen. Näin ollen yhtiön tekemä oikaisuvaatimus on tutkittava.

Purkamislupa antaa luvanhakijalle oikeuden purkaa luvan kohteena oleva rakennus luvan voimassaoloaikana. Luvanhakijan harkintaan jää luvan toteuttaminen luvan voimassaoloaikana. Maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n nojalla purkamisluvalle ei voida antaa aloittamisoikeutta. Näin ollen purkamistyöt saadaan aloittaa, kun purkamislupa on lainvoimainen ja purkamisluvassa aloittamiselle asetetut edellytykset ovat täyttyneet.

NEP Finland Oy:n oikaisuvaatimuksessa esittämät perustelut purkamisluvan muuttamiseksi perustuvat yksityisoikeudelliseen sopimussuhteeseen NEP Finland Oy:n ja toimitilarakennuksen vuokranantajan välillä. Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaan purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista. NEP Finland Oy ei ole esittänyt oikaisuvaatimuksensa tueksi sellaisia perusteita, jotka koskisivat purkamisluvan myöntämisen edellytyksiä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 141 §:n mukaan lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Määräykset voivat koskea muun ohessa rakennustyön tai toimenpiteen suorittamista ja niistä mahdollisesti aiheutuvien haittojen rajoittamista. Oikaisuvaatimuksessa esitettyä purkamistyölle asetettavaa määräaikaa koskevaa määräystä ei voida pitää maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamana tarpeellisena määräyksenä, sillä se perustuu yksityisoikeudelliseen sopimussuhteeseen. Maankäyttö- ja rakennuslain 139 §:n mukaiset purkamisluvan myöntämisen edellytykset ovat täyttyneet ja purkamisluvassa on annettu tarpeelliset lupamääräykset.

NEP Finland Oy on lisäksi vaatinut päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä. Maankäyttö- ja rakennuslain mukainen purkamislupa ei tule lainvoimaiseksi oikaisuvaatimuksen ollessa vireillä eikä purkamisluvalle ole mahdollista myöntää aloittamisoikeutta. Näin ollen täytäntöönpanon kieltämistä koskeva vaatimus hylätään tarpeettomana.

Oikaisuvaatimuksen alainen purkamislupapäätös

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikkö 2:n rakennusmestari myönsi päätöksellään 8.6.2021 (§ 445) purkamisluvan vuonna 1991 valmistuneelle 3. kerroksiselle toimitilarakennukselle tontilla 91-17-53-10, Radiokatu 15. Rakennuksen kerrosala on 6704 m².

Alueen asemakaavatilanne

Tontilla on voimassa asemakaava nro 11444, joka on tullut voimaan 4.8.2006. Tontti on asemakaavassa osoitettu toimitilarakennusten korttelialueeksi.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi päätöksellään 5.5.2021 (§ 103) Pasilan Radiokatu 15 ja 20 asemakaavan muuttamisen (nro 12617). Asemakaavan muutos koskee Radiokatu 15:n ja 20:n toimitilatontteja. Asemakaavan muutos mahdollistaa Radiokatu 15 tontin muuttamisen asuinkerrostalojen tonteiksi.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on tehnyt Helsingin kaupungille asemakaavan hyväksymispäätöksestä maankäyttö- ja rakennuslain 195 §:n mukaisen oikaisukehotuksen 4.6.2021. Oikaisukehotuksen johdosta kunnanvaltuuston on tehtävä kaavaa koskeva uusi päätös. Jollei valtuusto tee päätöstä kuuden kuukauden kuluessa oikaisukehotuksesta, kaavan hyväksymispäätös on katsottava rauenneeksi.

Maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n mukaan kaavan täytäntöönpano keskeytyy siihen asti, kun kunnanvaltuusto on tehnyt asiassa uuden päätöksen, jollei kunnanhallitus ole 1 momentin nojalla määrännyt kaavan osaa tulemaan voimaan.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen oikaisukehotus ei koske toimitilarakennuksen purkamista. Oikaisukehotus koskee määräyksiä melun huomioon ottamisesta uudisrakentamisessa.

Oikaisuvaatimus 28.6.2021

Toimitilarakennuksessa vuokralaisena oleva NEP Finland Oy vaatii oikaisua myönnettyyn purkamislupaan. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan ensisijaisesti, että purkutöihin voidaan ryhtyä vasta aikaisintaan 1.1.2022 tai aikaisemmin, mikäli NEP Finland Oy on siirtänyt tosiasiallisesti koko toimintansa pois purun kohteena olevasta rakennuksesta. Toissijaisesti NEP Finland Oy vaatii, ettei NEP Finland Oy:n vuokraamaa RTI-talon osaa saada purkaa ennen 1.1.2022, vaan se on pidettävä toimintakuntoisena 1.1.2022 saakka tai kunnes NEP Finland Oy on siirtänyt tosiasiallisesti koko toimintansa pois purun kohteena olevasta rakennuksesta (osittainen purkaminen). Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan täytäntöönpanon kieltämistä.

NEP Finland Oy on vuokrannut Yleisradion eläkesäätiöltä liikehuoneiston KOy Pasilan RTI -talosta ja on vuokralainen kohteessa, johon ehdollinen purkulupa on myönnetty 8.6.2021. NEP Finland Oy:n ja Yleisradion eläkesäätiön välillä on useita vuokrasopimuksia samasta talosta, yhteensä vuokratut tilat ovat kooltaan noin 1.700 m2. Vuokrasuhde on toistaiseksi voimassa oleva, ja irtisanomisaika molemmin puolin on kolme ja kuusi kuukautta riippuen tiloista. Vuokrasopimus on pinta-alaltaan ja euromäärältään merkittävä.

NEP Finland Oy:n uudet tilat valmistuvat 1.1.2022 mennessä ja mahdollisuuksien mukaan jo aiemmin. Käytännössä päätöksen mahdollistama, välitön purkutoimiin ryhtyminen johtaa siis siihen, että NEP Finland Oy joutuu tekemään välimuuton, joka ei nyt annetulla aikataululla ole pääkaupunkiseudulla edes teoreettisesti mahdollinen, kun huomioidaan toiminnan laajuus, häiriöherkkyys ja erityisesti toiminnan laatu (ympärivuorokautiset TV-lähetykset).

Välimuutto johtaisi NEP Finland Oy:n kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Katkeamattoman toiminnan varmistaminen edellyttää, että työtä tehdään muuttaessa siirtymävaiheessa jonkin aikaa sekä uudesta että vanhasta toimipisteestä käsin. Laitteistoa ja yhteyksiä ei käytännössä voida siirtää vanhoista tiloista väliaikaisesti toisiin tiloihin siksi aikaa, kunnes uudet tilat valmistuvat, sillä siitä aiheutuisi merkittävää, n. 400.000–500.000 euron taloudellista haittaa NEP Finland Oy:lle.

Purkulupaa koskevassa päätöksessä ei ole otettu riittävällä tavalla huomioon alueen ja vuokralaisten erityistoimintaa sekä palvelun luonnetta. Päätöksen mukaan alueelle ollaan vasta valmistelemassa uutta asemakaavaa, ja uudisrakentaminen on vasta suunnitteilla. Näin ollen NEP Finland Oy katsoo, että purkutarve ei ole eikä voi olla tällä hetkellä akuutti.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on 17.8.2021 toimittanut lisämateriaalia oikaisuvaatimuksensa tueksi. Lisämateriaali käsittää NEP Finland Oy:n Helsingin käräjäoikeudelle toimittaman haastehakemuksen koskien liikehuoneiston vuokrasopimuksen kohtuullistamista sekä NEP Finland Oy:n ja vuokranantajan JM Suomi Oy:n välistä viestinvaihtoa vuokranmaksua koskien.

Purkamisluvan hakijan vastine 23.7.2021

Kaikki NEP:n esittämät oikaisuvaatimusperusteet liittyvät sen asemaan vuokralaisena Radiokatu 15:ssa. Vuokrasopimukset, jolla NEP on vuokrannut tiloja JM:ltä, on sovittua irtisanomisaikaa noudattaen irtisanottu päättymään 30.6.2021. Tämän jälkeen vuokrasopimuksia on suullisesti pidennetty 1.8.2021 asti. Siten NEP:illä ei ole perustetta pitää tiloja hallussaan 1.8.2021 jälkeen, jolloin tilat tulee viimeistään vapauttaa JM:lle. JM on ilmoittanut tulevansa ryhtymään tarvittaviin oikeudellisiin toimenpiteisiin, mikäli tiloja ei tyhjennettäisi sanottuun ajankohtaan mennessä. NEP:llä ei siten vuokrasopimuksen päättymisen johdosta ole mitään sellaista suojattua oikeutta tai etua, joka perustaisi sille kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaisen asianosaisaseman purkupäätöstä koskien.

Lisäksi NEP on perustellut asianosaisasemaansa kunnan jäsenyydellä. Myöskään kunnan jäsenen asemassa NEP ei ole esittänyt sellaisia MRL:n mukaisia perusteita, jotka antaisivat aihetta oikaisuvaatimuksen tutkimiseen tai purkupäätöksen muuttamiseen oikaisuvaatimuksen mukaisesti.

Oikaisuvaatimus tulee siten jättää käsittelemättä puuttuvan asianosaisaseman vuoksi. Lisäksi oikaisuvaatimus tulee jäljempänä esitetyin perustein hylätä perusteettomana ja virheellisenä.

Oikaisupyynnön kohteena on MRL 139.1 §:n mukainen purkamislupa, jonka myöntämisen edellytyksenä on, ”ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista”. MRL 139.1 §:n mukainen harkinta on lakiin sidottua oikeusharkintaa, eikä siinä tule antaa merkitystä muille kuin säännöksessä mainituille seikoille.

Lausuman antajan käsityksenä on, että viranomainen on toteuttanut MRL 139.1 §:n mukaisen oikeusharkinnan asianmukaisesti ja lakia oikein soveltaen. On huomattava, että NEP ole oikaisuvaatimuksessaan esittänyt seikkoja, joille tulisi antaa merkitystä purkamislupaa koskevassa harkinnassa. NEP:in vaatimukset eivät varsinaisesti edes kohdistu purkamislupaa koskevaan harkintaan, vaan purkupäätöksen täytäntöönpanon kieltämiseen ja päätöksen muuttamiseen siten, että purkutöiden ryhdytään vasta aikaisintaan 1.1.2022 tai sen jälkeen, kun NEP on siirtänyt toimintansa rakennuksesta.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 139 §
Purkamisluvan edellytykset

Purkamisluvan myöntämisen edellytyksenä on, ettei purkaminen merkitse rakennettuun ympäristöön sisältyvien perinne-, kauneus- tai muiden arvojen hävittämistä eikä haittaa kaavoituksen toteuttamista.

Lupahakemuksessa tulee selvittää purkamistyön järjestäminen ja edellytykset huolehtia syntyvän rakennusjätteen käsittelystä sekä käyttökelpoisten rakennusosien hyväksi käyttämisestä.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 141 §
Lupamääräykset

Lupapäätökseen voidaan ottaa tarpeelliset määräykset. Määräykset voivat koskea muun ohessa rakennustyön tai toimenpiteen suorittamista ja niistä mahdollisesti aiheutuvien haittojen rajoittamista.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 187 §
Oikaisuvaatimus

Viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 192 §
Valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä sekä maisematyölupa- ja purkamislupapäätöksestä

Valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;

2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;

3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; sekä

4) kunnalla.

Valitusoikeus maisematyölupaa ja rakennuksen purkamislupaa koskevasta päätöksestä on:

1) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;

2) kunnan jäsenellä; sekä

3) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa.

Valitusoikeus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä on myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä. Jos rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista, valitusoikeus rakennusluvasta on myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 06.09.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Pia Isojärvi, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 37521

pia.isojarvi@hel.fi

Bilagor

1. Purkamislupapäätös 8.6.2021 § 445
2. Oikaisuvaatimus 28.6.2021
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
4. Hakijan vastine
5. sijaintikartta
6. Lisämateriaali 17.8.2021 - haastehakemus
7. Lisämateriaali 17.8.2021 - viestinvaihtoa vuokrasopimussuhteesta
8. valokuva
9. KV pöytäkirja 5.5.2021_Pasilan_Radiokatu_15_ja_20_asemakaavan_muuttaminen
10. ELY-keskuksen oikaisukehotus 4.6.2021
11. asemakaava 11444

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.